Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  7  8  9  10  11  12  13  [14]  15  16  17  18  19  20  21  >  >>]    [Archive]
Sunday, 6-Feb-2011 04:28 Email | Share | | Bookmark
Happy 5th Birthday to abang Haziq!

 
 
Assalamualaikum..

Gambar abang Haziq semasa birthdaynya yang ke 5 tahun. Ibu tak buat apa2 sambutan.. kek pun beli je kat Secret Recipe.... ibu tak berapa rajin nak mem'baking' masa ni... hehe......

Happy birthday ye abang Haziq... moga jadi anak yang soleh & pintar berjaya hidup di dunia & akhirat... amin...






Monday, 31-Jan-2011 02:53 Email | Share | | Bookmark
Taman Pertanian Bukit Cahaya, Shah Alam

 
 
 
View all 12 photos...
Assalamualaikum & salam sejahtera...

Lama sungguh ku tinggalkan rumah ku yang satu ini... nampaknya.. dah nak kena sapu habuk2 & sawang2 yang ada sebelum lebih banyak lagi labah2 lain datang membuat sarang.....

Tarikh : 11hb Disember 2010 (Sabtu)
Tempat : Taman Pertanian Bukit Cahaya, Shah Alam

Hari ni.. aku nak abadikan riadah kami sekeluarga sempena cuti sekolah yang lalu ke Taman Pertanian Bukit Cahaya, Shah Alam yang dulunya dikenali sebagai Bukit Cerakah... Nak makan angin jauh2.. takde bajet.. jadi kami bawak anak-anak berjalan ke tempat yg berdekatan sajalah.. Dah beberapa kali aku melawat tempat ni sejak dari zaman anak dara lagi... Masa anak dara dulu.. pegi dengan kawan2 pompuan.. bila dah bertunang.. pernah le pegi sekali ngan cik abang.. Tapi tiap kali pegi.. mesti aku pilih untuk berjalan kaki... lebih seronok menghayati kehijauan alam semulajadi secara dekat. Kalau naik bas.. macamana nak tengok pokok padi dekat2 kan? Nak sewa & kayuh beskal pulak.. aku tak larat.. Pegi kali ni.. tak semua tempat yang sempat dilawati.. maklumlah dengan anak2.. sampai masing2 letih & lepak.. hehehe.. zalim betul ibu dia ni kan.. takper.. exercise.. lagipun tempat ni luas sangat.. satu hari memang tak cukup kalau nak lawat semua tempat..

Kali ni.. kazen ku yang dua orang tu pun ikut sekali sebab dorang pun tak pernah pegi lagi tempat ni walaupun dok belajar kat Shah Alam jugak... meriahlah sikit pegi ramai2... anak2 pun seronok sebab auntie2 dorang ikut sama... Layan gambar2 pulak yer.. gambar2 kandid & gambar2 posing yang tak seberapa dari kami...

Masa pegi ni.. adik Alin tengah sakit mata... kesian dia.. mata pun sepet sebelah.. walaupun gitu.. dia tetap ceria tak banyak ragam pun...


Tempat pertama yang dituju.. mestilah Taman Padi... aku paling suka tengok sawah padi... sempat berposing dulu kat tepi tasik ni...


Dah sampai kat tepi bendang... tak lepaskan peluang berposing di tepi bendang pulak... dah lama kepingin nak bergambar tepi sawah macam ni.. walaupun bukan real sawah macam kat Utara yang Pakcik Pemancing selalu tayang tu.. at least.. merasa gaklah tengok suasana sawah padi dari dekat kat sini.. hehe..


Lagi sawah termasuk sawah yang baru lepas dituai....


Ini pulak padi yang hampir nak menguning...


Teruskan perjalanan sambil menikmati suasana yang sangat mendamaikan... jenuh panjat bukit.. hehe.. akhirnya jumpa dengan Taman Haiwan pulak...


Berehat2 sampai berposing2 kejap melepaskan lelah.. hehe...


Tengok haiwan sana sini.. tak sampai ke hujung pun tengok.. depan lagi rasanya ada kerbau.. tapi kami tak lepas ke hujung kesian budak2 ni tak larat.. ke hujung satu lagi pulak ada rusa.. kami tengok dari jauh je...jadi takdelah gambar rus.. haiwan dalam gambar ni yang mana ada dekat2 situ jer...


Lepas tengok kat Taman Haiwan.. sambung menapak lagi.. jumpa gerai.. berhenti minum & kebetulan masa tu dah petang pun.. masing perut dah lapar.. sempatlah order maggie goreng... hehe.. lapar sangat sampai lupa nak ambik gambar.. Lepas makan.. teruskan perjalanan mencari rumah 4 musim... inilah tempat utama yang kami nak tuju sebenarnya...


Geram tengok salji dari dekat... tapi sayang tak dibenarkan menyentuh salji2 tu...


Anak-anak excited dapat masuk rumah salji ni... walaupun masing2 dah gigil.. tapi macam taknak keluar je dari sini.. hehe...


Berakhirlah sudah lawatan kami... Sebenarnya byk lagi tempat yang kami lalu.. tapi banyak yang tak ambil gambar... Dari rumah salji hari pun dah petang... anak2 pun dah letih & penat berjalan kaki.. kami tunggu di hentian bas untuk naik bas yang disediakan dalam taman pertanian tersebut. Legalah budak2 tu dapat naik bas & tak perlu berjalan kaki lagi.. hehehe... Balik dari Taman Pertanian.. singgal Carefour Subang sebab nak cari kain untuk buat baju sekolah kakak Dini. Sebelum tu.. isi perut dulu kat Cili Padi sebab masing2 dah kelaparan..


Itu sajalah xtvt yang sempat dirakamkan pada hari tu... nanti sambung lagi dengan xtvt yang lain pulak yer... insyaAllah


Untuk resepi2 terkini.. sila klik Dari Dapur MaDiHaA



Since 11th Jan 2010, 12.01 pm
THANK YOU TO ALL VISITORS..
PLEASE COME AGAIN



Monday, 10-Jan-2011 09:03 Email | Share | | Bookmark
Sesekali layan kemahuan anak-anak...

 
 
 
View all 6 photos...
Assalamualaikum buat semua...

Bersua lagi setelah agak lama menyepikan diri. Mintak maaf banyak2 kalau2 ada yang tertunggu2 cerita terbaru keluarga ku.. Masa tak begitu mengizinkan untuk update FP ni laju2 macam dulu... Apa2 pun.. insyaAllah.. FP ni tetap akan di update bila berkelapangan... Buat masa sekarang.. hanya cerita2 keluarga yang dapat aku layarkan di sini... manakala.. edisi masak2 aku akan sentiasa update di 'rumah' yang lagi satu... harap kawan-kawan yang berminat dengan resepi bolehlah singah2 di situ yekk...

Kali ni.. takde cerita menarik sangat... cuma kisah anak2 aje... Mintak maaflah ada sesetengah gambar yang disiarkan kelabu asap gitu.. sebabnya.. masa kejadian.. bateri handphone ku dah kong. "Paksa" cik abang ambik gambar guna hanphone dia... dia ambiklah jugak walaupun dia tau hanphonenya kalau amik gambar memang huduh + kelabu asap.. tapi sebabkan bini dah suruh dia ikutkan aje... last2.. bininya yg menggelengkan kepala sambik cebik molot sebab tengok gambor kelabu asap.. Almaklumlah.. handphone cik abang ku ittew hanphone made in Malaysia aje... (hmmm.. macamanalah orang Malaysia nak sokong barangan Malaysia kalau kualitinya kurang memuaskan... satu je yg bagus hp cik abang ku ittew.. bab2 mengejutkan org bangun dari tidor memang bagus.. suaranya bukan main lantang lagi.. rasanya jiran sebelah rumah pun boleh dengar.. hehehehe)

KARNIVAL 1 MALAYSIA DI SEKOLAH KEBANGSAAN ASSUNTA 2

Kisah kejadian pada 13 November 2010... sekolah kakak Dini mengadakan majlis Karnival 1 Malaysia. Semua murid dan ibu bapa dijemput hadir. Ada macam2 aktiviti diadakan kat sana yang mana setiap aktiviti yang disediakan.. murid2 atau ibu bapa mestilah menggunakan kupon untuk menyertai atau untuk membeli apa2 barang atau makanan yg diminati. Kupon2 tersebut harus dibeli terlebih dahulu melalui guru darjah & pada hari karnival pun masih boleh juga dibeli di salah satu sudut yang disediakan. Karnival tersebut diadakan bertujuan mengutip dana untuk tabung sekolah. Hari tu.. ayah ngan ibu berhabis RM40 aje untuk beli kupon... itu pun jenuh nak ngabiskan kupon2 yang ada... Mula2 sekali... masuk rumah hantu... cuma ibu, kakak Dini & Haziq aje yang masuk. Ayah temankan Alin yang sedang demam waktu tu.. risau lak kalau2 Alin bertambah demam terkejut kat 'hantu2' dalam haunted house tu... hehehe.. Haziq yang beria2 nak masuk.. last2.. dia yang menangis2 ketakutan.. . Alaa.. hantu yang berkeliaran dalam tu ada antaranya kawan2 kakak Dini aje.. hehehe...

Lepas masuk rumah hantu.. layan kakak & Haziq mewarna guna 'pasir warna' entah apa org panggil aku pun tak tau.. Haziq pilih gambar ultraman, kakak pilih snow white.. layan jelah...

Pastu entah apa2 lagi di tengok.. antara lain yang menarik ada flying fox, upin ipin, pelbagai gerai jualan dari barang2 hingga ke makanan & minuman, & banyak lagi termasuklah ada 2 orang clown yang rajin melayan kerenah anak2 yang ada kat situ.. Haziq dapat belon yang digubah menjadi motosikal, kakak dapat belon bentuk lolipop & adik alin dapat jugak entah bentuk apa dah lupa... banyak yang takde dalam gambar sebab ibu tak boleh nak amik gambor.. (sedih) layan jelah gambar2 yg ada ni..










LAYAN ANAK-ANAK MAIN KAT SUNWAY PIRAMID

Yang ini pulak.. masa ma & adik datang bebaru ni.. bawak dorang pi jenjalan kat Sunway Piramid. Nampak tempat main2 ni... anak2 semua excited nak main. Layanlah jugak... bukan anak2 je yang main.. ayah, ibu & cik Abby pun main jugak.. ala... main buai pusing2 yang besor tu aje sesambil menemankan anak2... Kat sini aje.. RM50 tak cukup kena pow ngan anak2... hehehe.. Ada yang tak sempat ibu amik gambar sebab ibu sibuk naik buai ngan kakak Dini & Cik Abby...





Okaylah.. itu ajelah cerita santai2 kami dengan anak2.. jumpla lagi dilain siaran ye..

Untuk resepi2 terkini.. sila klik Dari Dapur MaDiHaA



Since 11th Jan 2010, 12.01 pm
THANK YOU TO ALL VISITORS..
PLEASE COME AGAIN



Friday, 31-Dec-2010 02:17 Email | Share | | Bookmark
Merasa jugakk akhirnya....

 
 
 
View all 9 photos...
Salam & selamat pagi semua.....

Hari ni mesti ramai yg sedang santai2 kat rumah kan... yelahh.. kan hari ni cuti sempena kemenangan pasukan bola sepak negara dlm AFF Suzuki Cup 2010.. tahniah pada pasukan Malaysia menang dengan aggregat 4 ~ 2 melawan Indonesia..!! Tahniah sekali lagi.. & terima kasih PM kerana mengumumankan cuti sehari hari ni...

Oklah.. takmo celoteh panjang2... hari ni sesaja masukkan gambar kenangan aku & adik2 masa pergi ke Kuantan waktu kami balik kampong tempohari. Kejadian ni semasa aku 'follow' adik bongsuku Dee pegi 'hantar minyak' ke Pelabuhan Kuantan. Ada ke patutttt........ adik pergi kerja pun kakak sibuk nak ikut... ... Tapi nak buat macamana kan? Kakaknya ni dah lama sangat mengidam nak merasa naik lori tanker tu....dengar erti kata lain... nak merasa naik lori pegi jauh sikit.. heheh... kalau setakat naik lori aje.. dah pernah merasa.. tapi naik lori untuk perjalanan jauh belum pernah lagi... Hubby & Haziq dah pernah ikut.. lagi jauh sampai ke Pasir Gudang, Johor Ibu pun takmo ketinggalan.. bila ada peluang masa kami cuti panjang balik kampong tempohari.. aku pun kecek2 ler ngan hubby soh bagi chan kat aku pulak naik lori... alaaa.. bukan jauh benor.... ke Kuantan aje... sekerat hari aje... lagipun.. Alin bukannya tak biasa dok dengan ayahnya... hehe.. Tapi tulah... sekarang ni.. dah simpan cita2 nak ikut ke Johor pulak kalau ada peluang lagi.. hehehehe... org bagi betis nak peha... bukan apa.. rindu benar rasanya nak tengok semula tempat kerja ku yang mula2 lepas abis belajar dulu.... dah hampir 20 tahun tinggalkan Pasir Gudang... mau tak rindu?? Ohya.. selain aku.. Abby pun ikut sama meneman aku.. kalau aku sorang.. seganlah jugak.. sebab nanti masa Dee nak turunkan minyak.. orang lain tak boleh masuk dalam kilang... jadi kami yg penyibuk ni kena tunggu kat luar kilanglah.. hehe.. so.. bila Abby ikut.. adalah kawan aku...

Oklah.. layan gambar2 kenangan aku sepanjang perjalanan kami ke Kuantan...
Subuh2 hari kami dah keluar rumah.. ayam pun belum berkokok lagi time tu.. tapi gambar2 ni semua ambil bila hari dah cerahla.. masa ni dah nak sampai dah pun.. Kalau ikutkan.. lori kami keluar agak lambat sikit dari biasa... tapi bila sampai kat sini (dlm gambar tu) nampak 2 buah lagi lori kawan2 adik aku.. mungkin dorang baru lepas berhenti bersarapan agaknya.. yang sebuah lori lagi takde dlm gambar sebab dah kena potong dengan lori kitorang.. manakala yg dalam gambar tu lori kawannya yg sorang lagi.. so.. 3 buah lori berkonvoi masa ni..


Kitorang belum berhenti sarapan kat mana2.. Dee berhenti makan kat gerai yg berhadapan dengan pantai.. gerainya biasa2 aje.. kiri kanan ada banyak semak.. mula aku tengok ni kedai makan ke apa.. hehehe... Tapi bila masuk situ.. tengok ramai jugak orang yg bersarapan... aku & Dee makan nasi dagang, Abby pulak makan nasi lemak.. nasi dagang dia memang sedapp.. Gambar tak ambik sebab segan ada ramai org dalam kedai.. hehe..


Masa lori beratur tunggu giliran masuk kilang.. sempat lagi kami berposing.. Gambar tu sepatutnya kena bagi nampak tangki minyak sikit.. tapi disebabkan kat jalan tu ada byk kereta & motor lalu lalang.. tak bolehlah jurufoto nak dok kat tengah2 jalan.. kena dok kat tepi jalan jugak.. tu yg tangki tak nampak.. hehe..


Masa ni kami dah turun dari lori.. kami duduk kat depan kilang tunggu Dee selesaikan tugasannya. Kami lepak bawah pangkin yg ada kat situ.. ada pokok2 kat situ.. masa tu hujan rintik2.. kalau hujan lebat mesti basah jugak kitorang walaupun dah stanby dengan payung...


Ada banyak lori yang masuk & keluar dari kilang ni... serba sikit.. dapat jugak tengok dari jauh macamana kerja adik bongsu aku selama ni... Dee kata.. kilang kat kuantan ni.. flatform untuk turunkan minyak dari lori tu ada banyak.. tak silap pandangan aku tengok dari jauh tu.. ada 8 kot.. so takdelah tunggu lama sangat walaupun ada byk lori yg masuk.. tapi kalau kat tempat lain.. terutama kilang yg selalu dia hantar kat Johor tu.. sampai 4 ~ 5 jam menunggu giliran.. lagi2 kalau lori sampai lewat.. lagi lamalah menunggu giliran.. masa kami sampai sini lebih kurang pukul 8.30 pagi.. masa tu.. depan kami sudah ada 4 buah lori menunggu masuk kilang.. lebih kurang dalam 2 jam lebih gitu menunggu.. maka siaplah semua urusan kerja adik aku tu.. so.. masa untuk balik semulalah.. hehe..


Sempat juga ambik gambar kat sini sebagai kenangan.. inilah nama kilangnya... Dee pernah cerita pada aku... ada sorang staff kat sini yang selalu buka fotopages aku ni.... Dee selalu bagi tau yg sorang staff tu selalu tanya khabar aku.. harap2.. kalau kakak/adik tu terbaca entry yang ini.. bolehlah tinggalkan komen yer.. Maaf ye sebab ambil gambar kat sini.. harap2.. tak salah akak update gambar2 kenangan ini ke FP akak yer.. Masa ni... tanya jugak kat Dee kakak yg selalu tanya pasal kaklong tu ada ke? Dee cakap ada.. tapi dia nampak macam tengah sibuk je.. so dia tak bagitau la yang kaklongnya ini ikut sama masa tu...


On the way balik... Dee dah tukar uniform... hehe.. topi keselamatan pun dah tak pakai.. peehhh.. pakai pun masa dekat2 nak masuk kilang aje.. heheh.. kenalah ikut prosedur nak masuk kilang.. Dah keluar kilang.. semua bukak..


Tu dia.. on the way balik.. kami sempat singgah kedai makanan laut. Beli keropok, tenggiri jeruk & lain2 lagi. Tak sempat ambik gambar kat sini sebab ramai sangat orang masa tu.. Kebetulan ada satu bas rombongan yg sama2 berhenti.. so.. malas le nak sibuk2 ambik gambar. Lepas tu.. dah masuk jalan Kuantan ~ Segamat.. sempat lagi kami berhenti petik pucuk midin... geram betul tengok sepanjang jalan ada pokoknya... bila dah petik pucuk midin tu.. berhenti jugak kat satu gerai untuk beli keledek coz dlm kepala dah teringat2 kat bubur lambuk.. Selain keledek.. benda wajib beli mestilah jeruk!! Macam2 jeruk ada.. tengoklah dlm gambar tu... aku borong jeruk kelubi pastu beli sikit jeruk sengkuang, betik & mangga untuk makan2 dlm lori. Beli jugak keladi & pisang..


Inilah dia bubur lambuk hasil dari pucuk midin yg dipetik tadi...... puas makan berulang2.. memang feberet kami sekeluarga...


Oklah.. cukuplah dulu utk hari ni... entry gila2 dari aku.. hehehe... sesekali masuk 'alam lain' seronok jugak... dah selalu sangat dengan rutin yg sama pun bosan jugak kan..

Ok.. semoga berkesempatan lagi untuk aku update xtvt & pengalaman aku & keluarga di dada FP yang aku sayangi ini.. terima kasih kepada SEMUA pengunjung2 yang masih sudi bertandang ke sini...

Selamat tahun baru & jumpa lagi..


Untuk resepi2 terkini.. sila klik Dari Dapur MaDiHaA



Since 11th Jan 2010, 12.01 pm
THANK YOU TO ALL VISITORS..
PLEASE COME AGAIN



Monday, 20-Dec-2010 06:47 Email | Share | | Bookmark
Kami Masuk Kebunnnn...!!

 
 
 
View all 5 photos...
Assalamualaikum...

Alhamdulillah.. hari ni ada juga masa terluang jadi bolehlah update lagi FP kesayangan ku ini.. hehehe...

Kali ni hanyalah kisah kami waktu balik kampong ku pada 27hb November 2010 yang lalu. Kalau diikutkan ada satu lagi entry yang lebih awal dari tu.. tp sebabkan gambar2 dalam handphone cik abang belum sempat nak bluetooth.. jadi aku update jelah gambar yg ada dlm hp aku ni...

Kami pulang ke kampong sebab nak melawat tokma yg khabarnya jatuh kat dapur pagi raya korban yg lalu. Risau tu memang risau bila dengar ma jatuh & tak boleh berjalan masa tu.. tapi disebabkan tanggung jawab hubby menjaga pekerjanya kerana bosnya melancong ke China selama seminggu.. jadi terpaksalah kami tunda untuk balik ke kampong. Hubby pulak cutinya dua minggu sekali.. bertambah susahlah nak cuti.. Lagipun ma kata tak usah risau sangat sebab tidaklah serius sangat & takde membabitkan patah & sebagainya... mungkin tersalah urat ataupun otot2 cedera sebab itu tak boleh berjalan. Adik dah bawak ma ke klinik & berurut.. jadi kami pun ambil keputusan utk balik minggu hubby cuti & ambil ektra cuti sikit sebab nak tolong adik2 membaja kelapa sawit. Tau2 bila balik.. ma cakap adik2 dah habis pun membaja.. hehehe.. kebetulan angah dah lama balik ke kampong sebab cuti sekolah, jadi bolehlah dia pegi membaja dengan adik2 yg lain.. Dah angan2 aku nak tolong ma membaja kat kebun.. dah rindu sangat2 nak masuk kebun.. alhamdulilah.. dpt juga masuk kebun bila ma cakap nak tengok budak2 indon buat kerja.. jadi aku pun follow ler dengan anak2.. Kakak Dini je tak ikut sebab tak dibenarkan.. kalau ikut nanti habis semua anak2 sedara yg lain nak ikut.. hehehe... Oh ya.. masa kami balik tu.. alhamdulillah.. ma dah boleh berjalan seperti biasa.. syukur takde apa yg serius..

Kami masuk kebun dengan pajero ma.. ma drive.. aku tukang amik gambor.. hehe.. Haziq & Alin excited dpt masuk kebun.. lagi2 bila terjumpa banyak kumpulan lembu2 yg sedang meragut rumput di sepanjang jalan... lembu2 tu semua orang yg punya.. kami takde lembu.. cuma ada kelapa sawit aje...

Gambar yg bawah sebelah kiri tu dah masuk kebun ma dah tu..


Masa kami masuk kebun tu.. pekerja2 Indon tengah buat kerja. Ma sesaja datang buat pemeriksaan... maklumlah.. kalau tak chek budak2 tu buat kerja tak betul sangat.. buah peroi banyak yg ditinggalkan sebab malas nak kutip.. bila tuan ada barulah nak buat kerja elok sikit.. huhu... Kebun ini adalah bekas kebun yg arwah ayah & ma usahakan dengan tanaman sayur2an, jagung & tembikai semasa arwah masih ada dulu. Beberapa tahun sebelum arwah meninggalkan kami.. sempat dia penuhkan kebun ini dengan kelapa sawit.. alhamdulillah.. sekarang ma tak payah susah2 bermandi peluh macam dulu lagi nak mencari rezeki... manakala kebun Felda pula ma serahkan pada Felda untuk projek tanam semula.. jadi tak perlu nak fikir2 pasal kebun Felda.. semua Felda uruskan.. Skrg ni pun dengar khabar pokok dahpun keluarkan hasil..


Anak2 begitu teruja tengok buah2 sawit yang berwarna terang tu... Maklum.. jarang2 dapat tengok buah kelapa sawit dari dekat.. Kalau ibu dulu.. masa sekolah rendah tu dah boleh tolong ma dan ayah kutip buah relai.. hehehe... Masuk je sekolah menengah.. dah gagah tolong angkat buah yg bertandan2 tu ke dalam kereta sorong... hehe.. semua tu kenangan manis belaka...



Dah penat meronda dalam kebun.. berehat atas pangkin tak jauh dari kolam (dulu kolam ni arwah ayah guna sebagai sumber untuk menyiram sayur & untuk meracun.. dulu airnya jernih.. tp skrg dah kotor.. tapi ada banyak ikan kat dalamnya... selain ikan ada jugak lintah.. kekekeke.. ) Mula2 cadangnya nak tunggu lah sampai lori masuk untuk angkat sawit tu.. tapi tunggu punya tunggu dah hampir pukul 3 pm enjin lori pun takde dengar.. Sebabkan perut dah mula berkeroncong walaupun dah makan bekalan goreng pisang yg dibeli sebelumnya.. kami pun baliklah dulu....


Terima kasih sudi melayan cerita2 santai kami di kebun... insyaAllah ada masa nanti update lagi xtvt kami di kampong...

Sekian dulu untuk kali ini...... panjang umur berjumpa lagi

Untuk resepi2 terkini.. sila klik Dari Dapur MaDiHaA



Since 11th Jan 2010, 12.01 pm
THANK YOU TO ALL VISITORS..
PLEASE COME AGAIN



[<<  <  7  8  9  10  11  12  13  [14]  15  16  17  18  19  20  21  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net