Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 29-Sep-2014 21:23 Email | Share | Bookmark
Membaja Sawit...

 
 
 
 
 
Assalamualaikum..

Aktiviti membaja sawit di kebun pulak kali ni. Masa ni ma kan baru lepas operation appendiks. Kesian la pulak bila dengar ma nak membaja berdua dengan adik. Dah la kurang sihat.. mana larat nak angkat berat2... guni baja tu kan berat.. kan baru lepas operate. Jadi tunggu suami cuti.. kami pun balik kampong semata2 untuk tolong ma membaja. Kerja2 membaja ni tak boleh upah orang. Kalau upah orang.. belum tentu lagi orang buat kerja dengan betul.. almaklumla bukan dia punya kebun.. entah ke mana dia curah baja tu nanti. Baja habis.. pokok tak dapat baja seperti sepatutnya. Dah banyak kali ma kena. Sama juga kerja2 meracun.. racun diberi habis.. upah dah bayar.. tapi bila cek... masih ada rumput2 yang tak mati. Tak rata diracunnya... Jadi sekarang ni kerja2 membaja & meracun semua ma buat sendiri je. Senang.. traktor ada... ma kan serba boleh. Meracun dengan traktor je.. bancuh racun dalam tong... tarik je wayar & sembur... bukan macam zaman dulu lagi meracun kendong tong kat bahu... zaman serba canggih & moden la katakan.. hihi... alhamdulillah semuanya berkat usaha arwah ayah & ma dulu... sekarang nak buat kerja2 kebun semua mudah. Jadi sekarang ni hanya menuai sawit je ma upah orang sebab bab tuai buah ni jarang orang nak tipu. Kalau dia tipu, dia yang rugi sebab upah mengikut berapa tan buah sawit yang mereka tuai.... hehehehe...

Oklah.. meh tengok kerja2 membaja sawit ni. Orang bandar mesti tak pernah merasa kerja2 macam ni kan? Aku anak kampong, orang Felda.. ini memang kerja aku sejak dulu lagi.. dah tak hairan dah.. semua kerja aku pernah rasa tau... hehe.. En. suami pun tak pernah merasa buat kerja ni sehinggalah berkahwin dengan aku.. hehe.. Sebabnya kat kampong suami hanya ada pokok getah. Suami pandai menoreh... tapi aku pulak tak reti. Haishh.. takut pun ye nak masuk kebun getah sebab ada pacat. Haii.. mujurlah kebun sawit takde pacat...



Sebelum ke kebun.. aku & suami angkut dulu baja masuk dalam pajero. Mujur guni kecik je.. tapi penat jugalah walaupun guni kecik kalau dah berpuluh guni nak diangkut... terasalah juga penatnya tu.. haha.. maklum dah lama dok bandar manja la sikit badan ni.. hehe..



Dah sampai kebun... posing2 dulu ye sebelum pegang baja... hehe... Haziq pun sibuk nak ikut pegi kebun... bawak jelah biar dia belajar & tengok macamana orang buat kerja kebun... Suami bawak motor bonceng Haziq. Aku & ma naik pajero. Memang tak muat nak naik pajero semua sebab dah penuh dengan baja. Kakak dengan Alin tinggal kat rumah dengan cik abby nya. Kebetulan pulak cik abby nya sakit perut pulak pagi tu... so tinggalkan jelah dorang dok rumah. Boleh masak2 kat rumah..




Jom membaja! Tak tau apa nama baja ni... ma yang beli semuanya... kami cuma tolong membaja je.. Ambik gambar ala kadar je.. tak boleh pegang hp lama2... nanti tak jadi kerja... so simpan hp & fokus membaja sampai siap! Oh ya.. baja tu kami letak dalam kereta sorong... & kaedah membaja kena lalu selorong-selorong & tabur baja di setiap keliling pangkal pokok. Lupa pulak ambik gambar baja dalam kereta sorong.. hhehe...




Dah siap membaja... rehat2 jap. Kat kebun kami tu memang selalu ada lembu orang masuk situ. Ada sekor yang jinak sangat en. suami dok gosok2 kepala dia.. hehe.. aku penakut...



Sambil rehat... sempatlah menikmati bekalan kami pagi tadi. Siap ada nasi goreng, tembikai & buah mangga lagi. Seronok pulak berkelah dalam kebun sawit ni... redupp je.... hehehehe....

Oklah.. sehingga berjumpa lagi... masih ada entry pasal kebun ni tau... insyaAllah nanti update kemudian..

Sudi2kanlah ke Dapur MaDiHaA sekiranya ingin mencari resepi ye..



Since 11th Jan 2010, 12.01 pm
THANK YOU TO ALL VISITORS..

Okay hingga jumpa lagi..


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net