Want your
own Fotopage?






 
Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 21-Jun-2007 02:43 Email | Share | Bookmark
Ikan Merah Masak Lemak Cili Padi + Timun

Ikan Merah Masak Lemak Cili Padi
 
Ni resepi biasa jer.. semua org tau masak lemak ni.. tp yg MaDiHa masak ni versi masak lemak yg paling ringkas sekali. tp hubby cakap versi ini lebih sedap berbanding resepi yg masuk bawang segala... emm... itu macam kalu... lagi ringkas la kerja MaDiHa.. hehehe..

Tak tau resepi ni asal dari mana.. Seingat MaDiHa.. zaman MaDiHa masih sekolah dulu.. ma pernah juga masak.. masak lemak versi mcm ni.. kalau tak silap kawannya dari Melaka yg ajarkan resepi ni.. Mula2 dulu.. agak hairan bila resepi ni sikit pun tak letak bawang... tapi bila rasa... sedap jugakk.. apa lagi bila hubby pun kata resepi ni sedap... mak mertua pun masak mcm ni jugak. bahan2 sikit kerja pun senang lagi jimat

Kali ni MaDiHa campur dengan timun.. pasal takde sayur lain kat dlm peti ais tu spt kcg bendi or tomato.. ahh.. masuk jelah timun pun... sedap gak..


IKAN MERAH MASAK LEMAK CILI PADI

Bahan2
3 potong isi ikan merah -cuci bersih
1 biji timun batang - potong memanjang
1 inci kunyit hidup - tumbuk halus
20 biji cili padi (ikut kepedasan yg disukai) - tumbuk halus
2 batang serai - dititik
1 mangkuk santan / secukupnya
garam & perasa
1- 2 keping asam gelugur

Cara2
-Jerang santan, bahan tumbuk, serai, asam keping serta garam dan perasa... biar hingga mendidih sambil dikacau selalu agar santan tak berketul2.
-Masukkan isi ikan merah sambil kacau kuah berhati2 agar isi ikan tak pecah.
-Agak2 ikan hampir masak, masukkan timun dan biar seketika hingga ikan masak & timun empuk.
-Rasakan garamnya.. bila dah secukup rasa bolehla diangkat.


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2014.

ns4008229.ip-198-27-68.net