Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 22-Jun-2007 07:04 Email | Share | Bookmark
Sotong Bersos

sotong katak
Sotong Bersos
 
Malam tadi masak sotong.. emm.. sotong katak sebenarnya.. ehh betul ke namanya sotong katak?? kenapa agaknya dipanggil sotong katak yer.. agaknya sebab bentuknya yg gemok & pendek kot... takper takper... walaupun digelar sebagai katak.. tapi rasanya tetap menten rasa sotong...

Perlu diingat.. masak sotong ni (atau seafood) tak boleh lama2.. ataupun over cooked.. nanti ianya akan jadi keras mcm getah ... kalau masak kejap/agak2 dah masak jer.. isinya begitu lembut sekali... kalau tak caya.. cubalah masak sendiri & rasakan perbezaannya..

Resepi sotong bersos ni diciplak dari Sujah... ada sekali aritu.. makan kat umah dia.. dia masak mcm ni.. ehh sedap plak masak camni... sekali sekala nak kena gak ubah resepi supaya tak jemu.. betul tak? Mula2 hubby tengok lauk ni.. dia cakap.. "abg kurenglah sotong masak mcm ni.. nampak putih jer.. macam tak masak jer..." tapi sekalinya bila dah mkn.. siap bertambah2 lagi.. sebabnya walaupun sotong tu nampak cam plain jer.. tp secukup rasa.. ada pedas, masin, masam, manis.. sebab menggunakan cili api, sos cili & sos tiram...simpe but delicious gitu..
Pada Sujah.. tq for the recipe...


SOTONG BERSOS

Bahan2
3 ekor sotong katak - bersihkan & buang selaput luarnya & potong nipis2
1 labu bawang besar - mayang
2 ulas bawang putih - hiris
8 biji cili padi - hiris
2 s/b sos cili
2 s/b sos tiram
garam (sikit) & perasa
minyak utk menumis

Cara2
-Panaskan minyak dan tumiskan bwg putih, bwg besar & cili padi hingga layu.
-Masukkan sos tiram & sos cili.. kacau rata.
-Masukkan sotong, garam & perasa. Kacau dan biarkan mendidih sekejap.(tak perlu tambah air sebab sotong akan mengeluarkan airnya)
-Rasakan apa yg kurang bolehlah ditambah.. dan tutupkan api bolehlah dihidang.

Note : jangan masak sotong terlalu lama nanti isinya akan menjadi keras.




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net