Want your
own Fotopage?








 
Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 29-Jun-2007 08:45 Email | Share | Bookmark
Telur Bungkus

Telur Bungkus
yum yumm
Isi Telur Bungkus

Dah jemu makan ikan.. kita makan telur ler pulakk..
baru ni buat telur bungkus.. resepinya main agak2 jer.. sendiri bikin berdasarkan yg dimakan kat kedai..
skill menyediakan telur bungkus tu.. ikut skill yang MaDiHa tengok Ma & Abby (mak & adik) semasa depa dok masak kat kedai makan masa balik kg dulu
So inilah dia resepi telur bungkus MaDiHa.. sempoii jer..


TELUR BUNGKUS
3 biji telur
1 ketul dada ayam - didadu isinya saja
1/2 batang carrot - potong dadu
1/2 biji cili capsicum - potong dadu
3 helai daun kobis - racik halus
1/2 biji bawang besar - potong dadu
1 ulas bawang putih - cincang
sos cili
sos tiram
garam sket
perasa
air sikit
minyak

Cara2
-Panaskan minyak, tumiskan bwg putih & bwg besar hingga layu.
-Masukkan isi ayam, kacau2.. tambah air sikit jer.. kacau kejap biar ayam masak.
-Masukkan sayuran semua kacau lagi.
-Masukkan sos tiram, sos cili.. agak2 yer.. ikut byk mana suka.
-Masukkan serbuk perasa. Jika kurang masin boleh tambah garam. Biar kering sket.
-Bila sayuran dah masak.. bolehlah di tutup apinya.

Cara Menyediakan Telur Bungkus
-Pecahkan telur, campur 1 sudu besar air dalam telur, garam.. kacau2 bagi rata.
-Sediakan kuali.. lebih bagus non stick pan. Kalau kuali biasa.. bubuh minyak sikit.. jangan byk nanti tak boleh nak dadar nipis.
-Bila dah panas.. tuangkan telur dlm kuali.. kemudian angkat kuali dan pusing kuali bagi telur jadi nipis dan lebar. macam kita buat kuih dadar. (guna kain pengalas yerrrr puan2.. panas telinga kuali tu )
-Bila dah masak.. guna sudip terbalikkan telur.. hati2 nanti telur pecah..
-Bila dua2 belah telur dah masak.. tutupkan api.
-Ambil sayuran yg dimasak tadi dan tuangkan atas telur tadi (telur dadar masih dlm kuali yer puan2)
-Lipatkan kiri kanan, atas bawah telur supaya jadi telur bungkus 4 segi.
-Ambil pinggan hidangan dan tekapkan pd telur tadi. Maksudnya terbalikkan pinggan tu atas telur.
-Kemudian tangan kanan pegang tangkai kuali (bagi non stick pan) sambil tangan kiri pegang pinggan tadi (pegang kuat2 yer nanti jatuh tak tauuuu ) Bagi kuali biasa pun boleh buat gak.. tapi kena pegang kuat2 telinga kuali tu.. dan hati2 jangan terkena tangan anda... kuali tu masih panas.
-Dengan kadar cepat.. terbalikkan kuali tersebut.. maksudnya pinggan dah berada di atas tapak tangan kiri kita dan kuali pulak dah jadi terbalik.. angkat kuali pelan2.. and.. taraaaaaaaaa... jadilah telur bungkus...


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net