Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 19-Jul-2007 07:42 Email | Share | Bookmark
Kerabu Udang & Muffin Nangka

Kerabu udang
yum yumm...
Muffin nangka
Minggu lepas kalau tak silap hari khamis bila MaDiHa balik dari kerja.. memang dah jadi rutin harian... bergegas ler ke dapur nak masak sebab hubby kerja malam. Baru jer kuarkan lauk dari peti ais.. pastu hubby bangun dari tidur dia cakap kat MaDiHa suruh anto dia gi klinik. Laaa... demam rupanya suamiku... apa ler punya isteri.. suami demam pun tak sedor.. kekekee.. "sori ler bang... bukan tak ambil berat.. tapi takmo ganggu tidur abg" biasa kalau MaDiHa call dia dari opis pun waktu pagi2 jer.. biasa ler kalau dia kerja malam dah tau kat rumah dia akan tidur utk cover tidur mlm sebelum tu... jadi takmau ler ganggu.. hinggakan dia demam pun tak tau..

So petang tu takde ler aktiviti masak memasak sebab kena hantar hubby gi klinik panel dia kat Shah Alam. MaDiHa ni memang benak bab2 menghafal jalan.. jadi ikut jerlah arahan dari hubby coz hubby memang takleh drive waktu tu pening sangat katanya.
Lepas siap gi klinik.. kitorang pun pegi ler singgah kedai makan kat Alam Megah.. kawan hubby ler kiranya pasal hubby biasa gi makan kedai dia time keje. Order ler nasi putih lauknya simple jer.. Sup ayam (Dini punya fav kalau mkn kat luar), kerabu udang, daging goreng, telur dadar & Kailan ikan masin. Bila makan kerabu udang ni.. aduuhh... rasa macam tak cukup plak walaupun hubby & Dini makan sikit jer.. yg paling byk MaDiHa ler sedap sungguh dengan rasa masam2 tuu.. almaklumm.. mulut ni tak abis2 lagi asyik nak makan masam2 jer..

So baru ni bila hubby beli udang.. apalagi.. MaDiHa pun buat ler lagi kerabu udang ni sebab tak puas makan masa kat kedai tuu.. resepi main agak2 jer nak tanya orang kedai tu segan plak coz dia meniaga... Bila siap.. emmmmm.. memang jadik.. sama cam orang kedai tu buat.. alaa resepinya pun bukan susahh.. main hiris2 jer.. pada yg teringin tu leh ler cuba ehh.. MaDiHa pun rasa cam nak buat lagi jer..



KERABU UDANG

500 gm udang sedang - bersihkan & kopek kulit tinggalkan bahagian ekor jer
1 biji tomato - potong dadu atau suka hati ler nak potong cemana pun
1 labu bwg besar - mayang
10 biji cili padi - hiris halus (MaDiHa bubuh sikit jer coz kehabisan cili padi)
1 biji cili merah - hiris nipis (ni MaDiHa tambah cos tak cukup cili padi)
sikit daun ketumbar - hiris halus (tak sampai pun sepokok.. guna 3 tangkai jer.. )
2 biji limau nipis - ambil air (kalau tak cukup leh tambah lagi)
garam, gula & perasa secukupnya

Cara2
Masukkan udang dlm periuk. Campur sikit air utk merebus. Rebus hingga udang bertukar warna. Angkat dan tos.
Campurkan semua bahan2 lain bersama udang dalam satu besen. Gaul rata2. Rasakan garam & gulanya dan bolehlah dihidang. tersangat ler mudahnya..


Muffin nangka ni pulak.. dah lama gak buatnya.. Sedap muffin ni.. terasa nangkanya..

MUFFIN NANGKA


Muffin Nangka
sumber : Chef Zaidah

Bahan
350g tepung gandum
200g nangka - cincang
120g gula halus
115g mentega cair
300 ml susu cair
2 biji telur
1sm esen vanila
2st baking powder
1st garam

Cara
-Ayak tepung gandum,baking powder dan garam.Masukkan gula dan kacau rata.Ketepikan.
-Pukul telur, susu dan mentega.
-Masukkan esen vanila dan kacau rata.
-Masukkan tepung dan nangka .Adun sebati.
-Kaupkan dalam cawan muffin 2/3 sahaja dan bakar pada suhu 200C selama 20-25' sehingga keperangan.


Quote:
Jeff: pada penggemar nangka mesti suka muffin ni.. boleh ler try buat nanti bro..

Nur: Kerabu memang sedap kan Nur.. eh eh ehhh… kerabu dia buat lagi tangkap leleh MaDiHa tengokk.. nanti leh ler MaDiHa try buat pulak..

Fliffy: memang betul… suka dgn masakan yang masam2.. belum makan nasi.. dah ratah dulu lauknya..

Cak: ishhh kalau betul ler Dini ngan Haziq nak dpt adikk.. seronok banget dehh… tapi wat masa ni belum lagi kot.. biasa ler Cak.. MaDiHa ni b4 bendera Nippon nak naik tu yg selera pd yang masam2.. nanti kita try resepi Cak pulak ehh… ohh… resepi muffin nangka ni nanti ada masa MaDiHa masukkan yer.. asyik lupa je nak bwk resepinya..coz resepinya kat rumah..

Kak Leen: muffin ler kuih yang paling sonang sekali nak membuatnya tauu.. pasal dia pakai godak2 jer macam nak buat cekodok.. try ler sekali Kak Leen.. mesti anak2 suka..







View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net