Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 25-Jul-2007 03:26 Email | Share | Bookmark
Menajo Ikan Sungai..

 
 
Masa kat kampong aritu.. hubby sempat ajak adik2nya pegi menahan tajo kat sungai. Sungai dekat rumah yg kitorang mandi tulahh.. tapi bukan dekat dgn rumah.. diaorang pegi ke hulu sikit menyusur tepi2 sungai berjalan kaki... kengkadang masuk gak dlm sungai untuk pegi ke seberang untuk mencari lokasi yang strategik meletakkan tajo tu. MaDiHa dengar diaraong ceritalah.. tak ikut pon.. bukannya berani main air dalam2 ni coz tak reti berenang

Hubby, adik MaDiHa - Dee, adik hubby - Nadzir & Jol dan anak angkat mak.. Haron.. Diaorang berlima turun ke sungai dlm pukul 5 petang gitu.. Umpan anak ikan dah beli siap2 kat pekan Cheroh.. Mata tajo tu adalah dlm 20 mata kot.. Tajo ni (tak tau ejaannya betul ke tak) ialah cara menangkap ikan menggunakan mata kail yang menggunakan umpan seperti mengail jugak.. cuma bezanya joran ditinggalkan begitu saja.. dicucuk pada tebing sungai dan tak perlu ditunggu. Joran dibuat dari batang buluh yang saiz kecil tu...bukan joran mahal tuu..... kalau guna joran tuu.. alamat sekelip dah kena curi.. (alahaiii lupa plak nak amik gambor joran ni.. ) Hubby guna anak ikan hidup cucuk kat ekor dia supaya ikan lebih tertarik melihat anak ikan yang masih hidup ni.

Lepas dah siap pasang tajo petang tu.. dlm kul 1 mlm diaorang turun balik ke sungai utk tengok samada ada ikan yang mengena... walaupun hati MaDiHa rasa bimbang... tapi terpaksa juga merelakan mereka pergi.. Risau takot2 ada haiwan buas spt ular dan sebagainya... Maklumlah tepi2 sungai tu bukannya terang benderang.. semak samun.. malah time masuk dlam air tu pun risau juga kot terjumpa ular air or boyo ker.. heheeee... dah ler malam.. risau beb... sapa tak sayang laki tapi takperlaa.. berserah jelaa.. diaorang berlima.. harap2 selamat..

Masa dioarang turun tu MaDiHa tak tidur lagi.. tunggu sampai diorang balik.. bila balik tak sabar nak tengok ikan apa yang diorang dapat.. hehe.. malam tu dapat ler 3 ekor ikan baong & sekor anak tapah.. pastu paginya kul 6 pagi.. mereka turun lagi untuk melihat kali kedua.. sebab masa dioarang pegi malam tu.. diorang letak balik umpan baru pd mata kail yang dah dimakan ikan tu.. kalau pagi tu kena pegi sebelum cerah... takot ada lak org lain yg rembat dulu hasilnya.. mana tau.. ada hantu air ker mcm cerita badang tu.. So pagi tu dapat lagi 5 ekor baong dan sekor ikan bujuk. Entah macamana.. mlm tu anak tapah dah meloncat keluar dari besen.. pegi entah kemana.. so tinggal ler 9 ekor semuanya... Ikan2 ni kitorang buat masak asrong, masak tempoyak & goreng... tak amik gambor.. pasal nak cepat pegi berkelah kat Lata.. So tengok jelah ikan yang belum masak ni...



Quote:
Kak Leen: oohhh yer ker… tak tau lak MaDiHa kat Segamat femes ikan baong.. MaDiHa ni kalau ikan sungaii.. kurang suka.. ikan2 tertentu jer yg boleh makan.. kalau ikan patin.. langsung takleh masuk… tak tau kenapa.. ikan2 yg hubby menajo tu.. cuit sikit jer sekadar nak merasa… ari tu ada nampak akak masak ikan sungai dgn asam cepu kan.. MaDiHa tak kenal asam cepu tu.. first time tengok dlm FP akak

Sabrina: Actually akak pun bukan peminat ikan sungai.. hanya ikan2 tertentu jer akak makan.. makan pun cuit2 jer.. tambah2 kalau masakan berkuah memang tak minat. Kalau goreng or masak bersambal makan gak laa..


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net