Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 26-Jul-2007 08:20 Email | Share | Bookmark
Ayam Kurma

Ayam kurma
Ayam kurma ni masak last week.. dah lama tak masak sebenarnya.. hubby & anak2 suka sangat.. begitu gak ler ngan diri sendiri.. Haziq pun suka makan sebab tak pedas.. Kalau MaDiHa masak kurma ni.. suka bubuh kentang lebih. Campur carrot.. tapi buat kali ni takde plak stok carrot kat dlm peti ais. Ahh.. teringin punya pasal.. masuk jelah apa yang ada.. Bawang besar tu dibelah 4.. hubby & Haziq suka.. bawang ni bila dipotong kasar2 macam tu.. bila makan terasa manisnya.. Resepi MaDiHa cam biasa.. resepi sempoii... walaupun semua orang tau masak.. dituliskan jugak utk koleksi peribadi..


AYAM KURMA

Bahan2
setengah ekor ayam saiz besar - potong kecil & basuh bersih (MaDiHa masak ayam buangkan kulitnya utk kurangkan lemak)
3 biji kentang - kopek & belah 4
1 biji lobak merah - potong memanjang kasar2
1 biji bawang besar - belah 4
1 biji tomato - belah 4
2 biji cili merah - belah 2
Santan 2 mangkuk atau secukupnya
5 ulas bawang merah]
2 ulas bawang putih] bahan2 ni diblend halus
1 inci halia]
1 btg kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
5 kuntum bunga cengkih
2 biji buah pelaga
1 bungkus rempah kurma - bancuh dengan sikit air
sedikit asam jawa - bancuh dengan sikit air
minyak utk menumis
garam & perasa

Cara2 Memasak
Panaskan minyak. Tumiskan rempah tumis spt kayu manis, cengkih, bunga lawang & buah pelaga. Masukkan bahan2 yang diblend tadi dan tumis hingga wangi dan garing.
Masukkan rempah kurma dan kacau rata2. Masukkan santan, ayam & air asam jawa, garam & perasa biar seketika sambil kacau selalu.
Masukkan kentang dan biar dlm 5 minit. Kacau selalu agar santan tak meruap.
Masukkan lobak merah & bawang besar. Rasakan garamnya.
Bila hampir masak.. masukkan tomato & cili merah.
Kacau2 sebentar dan pastikan kentang dah empuk yer.. kemudian bolehlah ditutupkan api dan hidang


Quote:


Jeff: tentu sekali..

Kak Jie: MaDiHa suka makan lauk ni… tapi jarang masak… cemana ni kak..?

MamaFaMi: Alaaa mama… tak makan lagi ker ? Lauk kita sempoi jer.. jemput makan!

Nur: Kitorang memang suka kentang.. pasal tu kena bubuh lebih.. kalau tak karang berebut pulak.. mak dengan anak

Sabrina: Musim masak kurma kot… tulah aritu nampak kat FP Rinnchan.. masa tu akak belum edit lagi gambor.. hehe.. ni baru sempat tepek… Sab dah masak nanti tepek ehhh…




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net