Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 1-Aug-2007 03:31 Email | Share | Bookmark
Laksam

siap digulung
siap dipotong
ulam-ulaman
siap utk dimakan..
b4 gaul..
apalagi.. makan laa...
Laksam ni MaDiHa masak utk dinner hari Isnin baru ni.. gara2 terliur tengok dlm FP Masriyah & FP Mamasya.. kali ni betul2 puas hati sebab laksamnya buat sendiri.. selalu makan laksam.. beli yang dah siap dibuat kat pasar.. balik tinggal potong2 dan buat kuah ajer..

Terima kasih banyak2 pada Masriyah@ mariha.fotopages dan juga Mamasya kerana berkongsi resepi buah laksam tu.. sebelum ni pernah juga cuba buat tapi tak menjadi sebab tak tau sukatan yang betul. Pastu.. masa mengukus tu pulak.. tak sapu minyak pada loyang.. patut ler melekat.. itulaa... buat taknak berguru.. siapa yang rugi.. mujur ler ada kawan yg baik hati dlm FP ni sudi berkongsi cara2 membuatnya... tapi kali ni MaDiHa ikut resepi Masriyah sebab bahan2nya lebih mudah...

Quote:


~Bahan-Bahan utk batter laksam ~
2 cawan tepung beras
3 cawan air suam
minyak masak

Cara
1.Bancuh tepung beras dengan air hingga rata, kemudian sapu minyak pada pinggan,tuangkan sedikit adunan tadi dlm pinggan, dan masukan dlm microwave selama 2minit pada suhu 900w.
2.Bila dah masak tunggu sejuk sebentar baru gulung.
3.Jika menggunakan pengukus.. cara masih sama.. tapi masa mengukus lebih kurang 10 minit.


~Bahan-Bahan untuk ulam laksam~
Timun -potong halus
kacang panjang - potong halus
Daun kesum - hiris halus digaul bersama kacang panjang
taugeh - cuci bersih
limau nipis


~Bahan untuk kuah ~
6 ekor Ikan selayang - rebus + garam & asam keping
1 biji kelapa - ambil santan secukupnya
3 keping asam keping
5 ulas bawang merah
2 kuntum bunga kantan - belah 2
sedikit garam

Cara.
1. Ikan diambil isinya sahaja dan blend dengan bawang.
2.Tulang ikan tadi diblend dengan sedikit air dan tapis ambil patinya. Tapis 2 kali.
3.Campurkan semua bahan2 di atas dan masak atas api sampai mendidih dan pekat.

~Untuk sambalnya kita guna cili kering blend halus~
~juga jangan lupa belacan~


~Cara Menghidang~
potong laksam pendek2.. taburkan ulam2an.., perah asam limau, curahkan kuah dan bubuh sambal cili dan juga belacan.. belacan dipecah2kan dalam pinggan semasa nak makan... kemudian digaul agar sambal cili & belacan rata.. siap utk dimakan.. yummyyyyyyyy...


Quote:
Nur: Laju ker…apa nak buat.. hari2 asyik makan jer… tu pasal hari2 keluar gambar makanan.. kadang2 ada juga orang yg suka makan laksam ni menggunakan tangan.. kalau dah guna tangan mesti ler menjilat jari..

Ain: Akak ni kalau dah teringin.. mesti nak kena buat jugak.. kalau tak asyik teringat2 ajer.. memang betul.. kalau makan yang dibeli.. tak puas sebab rasanya tak sama spt yang dibuat sendiri.. biasa ler org berniaga… kalau buat sedap2 nanti.. untung kurang pula..

Mamasya: itulaahhh.. dok tengok kat FP Mamasya.. terliur sangat.. tu yg buat jugak tu..

Masriyah: dah jadi ni sebab semangat dari kawan2 FP lah ni.. kalau tak.. mungkin tak menjadi.. sebab tak tau cara2 yg betul membuat laksam tuu…

Jeff: memang betul tu abg jeff.. kalau bulan puasa.. memang banyak org jual..

Diba: ohh asben org T’ganu ker? Cuba2 ler masak utk dia.. mesti dia suka sebab isterinya pandai masak masakan pantai timur..

Wanie~mama irfan: mudah ajer membuatnya.. wanie pun boleh buat. Dulu2 MaDiHa selalu beli laksam siap kat pasar tu.. tinggal potong2 dan hanya buat kuah jer.. ni dah tau cara buat.. baru ler tau.. bukannya susah sangat nak membuatnya..

Sofu_Ummi Sabrina: kalau makan sorang memang tak berbaloi membuatnya.. baik ler beli aje kan..



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net