Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 13-Sep-2007 06:09 Email | Share | Bookmark
Bunga2 di Laman Tokma..

depan rumah.. bunga2 ni tak tau namanya..
daisi..
keembung..
orkid dancing..
kuning
kuning susu
merah + hijau..
merah + pink
merah
pink + kuning
pink + putih
putih + pink
portulaca jenis nipis
 
 
 
portulaca jenis tebal..
 
cili padi
 
 
Hari ni kita taknak tunjuk gambar makanan.. taknak buat orang terliur awal2 bulan puasa ni.... hehehe (perasan.. entah2 org tak heran pun tengok masakan kita )

Oklah.. takmo cakap banyak.. tengok2lah bunga2an yang MaDiHa 'shoot' masa balik kg tempohari.. ada bunga yang tak diketahui namanya..... tapi suka tengok bunga ni pasal dia ada pelbagai warna... pohonnya berduri.. kalau siapa2 yg tau namanya bolehlah bagitau yer...

Mak kita yang suka tanam pokok2 bunga ni semua... walaupun sibuk berniaga dan kesana sini.. tp masih sempat juga dia jaga pokok2 bunga tu... sebenarnya kita pun minat jugak tanam pokok bunga.. masa menyewa dulu.. penuh bunga di laman rumah.. mcm2 ada.. berpasu2.. tapi skrg sejak pindah rumah sendiri kat rumah apartment plak tu.. mana ada tempat nak menanam lagi.. semua pasu2 kita dah bagi2 kat org.. aduhaiii rindunya nak belai pokok bunga

Kalau nak tau.. bunga2 ni kita 'shoot' masa tengah panas terik.. pastu si Haziq plak sibuk nak mengekor.. terpaksa bawak dia sekali.. Ada lagi pokok2 lain.. tunggu episod akan datang pulak.. tp yg tu.. jenis2 berdaunlah pulakk.. Tak sempat nak transfer ke PC maklumlah kalau kat rumah tu.. balik2 jer mesti sibuk kat dapur.. dah lewat mlm barulah sempat buat semua keje2 ni...

Daisi warna pink jenis nipis.. hanya yg ini berbunga kali ni.. ada byk lagi warna2 lain kat rumah ma.. dan sebelah tu orkid dancing (gelaran org kg sebab bunganya kalau diperhatikan seperti seorang wanita memakai gaun kembang yang cantik.. ala2 penari gitu tp sori ler gambar tak clear pulak )


Bunga ke'embong & bunga yang tidak diketahui sebenar namanya...





Ini pula bunga portulaca jenis nipis.. ada pelbagai warna juga.. tp kat rumah ada warna pink terang ni aje..



Yang ni pula.. portulaca jenis tebal.. ada dua warna putih & purple.. tp yg purple tu.. takde yg kembang plak.. sebab pokoknya tak lebat lagi..


Tak lupa... ada beberapa pohon cili padi kat tepi rumah tokma ni.. kalau nak masak.. petik jer kat pokok tu...



Quote:
Ain: Tak sangka yer Ain… kita berdua ni selalu jer kebetulan sama kan? Nama ayah SAMA, panggilan ‘Ma’ utk mak pun SAMA, minat kraftangan pun SAMA, asal pun negeri SAMA, minat ma kita pun SAMA (kalau Ain nak tau… b4 arwah ayah akak meninggal ma & arwah memang berkebun sayur.. bukan sekadar utk makan sendiri.. tapi dihantar ke pasar Segamat dan pasar2 berdekatan dgn kg akak) emmm… rumusannya… boleh dikatakan kita banyak persamaan.. agaknya kita ni serasi ler kot yer.. sib baik suami tak sama.. hehehe..

Nur: Biasalah tu Nur.. dah penat2 memasak.. kena juga cuci2 mata..

Kak Kham: Salam Ramadan buat Kak Kham seisi keluarga juga..

Idderes: Kat kg akak ada jugak org bela kambing.. tapi kena ikat.. ada pun sekor dua jer.. kalau dilepas.. jawabnya mengamuk ler jiran2 pasal kat sini ramai yg tanam pokok bunga..

Queen: Thanks queen.. sila2lah datang ke sini lagi yer..

MamaFaMi: Mama… kalau nak petik bunga kembang pagi tu tak kisahhh…pasal bunga tu senang hidup.. campak jer pun buleh hidup. Tapi jangan petik bunga yg pohonnya berduri tu yer.. kang mengamok tokma… kekekekeee…

Pemancing Ikan: haiiii biasalah… itu dinamakan godaannn.. hehehe..

Kak Leen: Wa’alaikumsalammm… kalau sebut bunga MaDiHa memang minat gilerrrr.. jangan kata bunga hidup.. bunga palsu pun suka.. geram jer rasa nak beli.. hehe.. tapi takut rumah semak pulak kalau byk sangat bunga kann.. tapi bab bunga hidup tu dulu2 memang ada jugak tanam.. tp skrg ni sedih gak pasal dah tak boleh tanam bunga…. Kak Leen.. skrg ni giliran MaDiHa pulak kemaruk amik gambor bunga.. esok2 hilanglah gian ni kot.. mcm Kak Leen jugakk.. hehehe..

Mamasya: Mak MaDiHa memang peminat setia bunga2an ni…. Sejak dulu lagi.. dulu2 masa MaDiHa masih sekolah.. musim org tanam pokok puding & orkid.. berpuluh2 jenis ada kat rumah..macam2 nama.. tp bila mak sibuk berkebun sangat.. skrg dah hampir pupus pokok puding & orkid tu… sayang betul.. hanya ada beberapa jenis jer kat rumah.. yg ada hanya dlm gambar jer sebagai kenangan…

Jasfyra: memang cantikk.. my mom memang minat tanam bunga.. BTW.. thanks yer sudi singgah ke sini..


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net