Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 18-Sep-2007 01:01 Email | Share | Bookmark
5 Ramadan 1428... berbuka 3 beranak jer..

tepung pelita (beli)
roti john (beli)
bengkang & akok
juadan buka puasa
kacang botor goreng
ikan selar kuning goreng
tauhu sweet sour
Hari Isnin minggu ni.. hubby dah tukar kerja shift pagi.. ini bermakna.. kita tak dapatlah berbuka bersama2 sebab waktu kerja hubby dari 8 pagi hingga 8 malam.. biasanya dalam 8.30 mlm barulah hubby sampai rumah.. rasa sedih jugaklah sebab tak dapat berbuka sama2 walaupun memang dah biasa kerana tiap2 tahun macam ni... apa boleh buat.. dah tugas dia macam tu.. ku redha ajelah.. Tapi.. yang bestnya bila dia kerja pagi.. bermakna.. waktu sahur.. dapatlah bersahur sama... taklah sunyi sangat waktu sahur tu sebab ada hubby.. kalau tak.. bila time dia kerja malam.. kita dgn Dini jerlah sahur berdua.. Haziq jarang terbangun sama.. Bila fikir2.. lebih baik hubby ada waktu sahurkan? ish ish ishh.. entah apa2lah kita nih.. tp actually.. apa yang kita harapkan ialah.. dapat berbuka dan bersahur bersama2.. itulah harapan kita.. tapi entah bila dpt macam tu pun tak taulahh... Selagi hubby kerja di tempat yang sama.. nampaknya terpaksalah kita terima hakikat ini..

Jadi mulai Isnin dalam masa 2 minggu ni hingga hubby habis shift pagi... terpaksalah kita singgah bazar Ramadan sendiri balik dari kerja tu utk beli juadah berbuka. Kalau hubby kerja mlm.. ku terus balik rumah berkejar memasak.. dan tugas beli kuih ku serahkan pada hubby sebab dia ada kat rumah . Kita biasanya hanya beli kuih muih saja.. jarang sangat beli lauk kecuali kalau teringin sangat. Itupun kalau hari kerjalah.. sebab memang tak sempat nak buat kuih kerana kesuntukan masa walaupun diberi pulang kerja awal setengah jam dari biasa.. Tapiiiiiii.. hari Sabtu & Ahad sudah tentulah masak sendiri termasuklah kuih muih.. (itupun kalau tak ke mana2 ler) harap hari cuti ajelah boleh masak macam2....

Semalam.. keluar jer ofis.. terus ke bazar.. jalan pun laju ajer taknak buang masa.. sebab nak kena ambil anak2 dari rumah pengasuh lagi.. pastu nak kena masak lagi.. siap parking kereta.. menonong terus ke gerai roti john dan beli lah satu.. (Dini pesan), lepas tu.. semalamnya tu tak puas mkn tepung pelita.. kita beli lagi.. tapi yg ni tuan lain.. kuihnya RM2.00/5 ketul.. lepas tu.. ternampak plak bengkang (kelapa + pulut) lama tak makan.. ku ambil 2 biji + sebiji akok (akok pun tak original sebab kurang telur.. biasalah org nak meniaga.. ). Uihh.. dalam taknak beli byk.. jadi byk jugak tu.. heheh.. Siap beli tu semua.. terus singgah ambil anak.. dan vroommmm.... balik rumah ler apa lagi..

Makanan yg dibeli kat bazar Ramadan Taman Sri Manja



Sampai jer rumah.. terus ler bersilat kat dapur.. Masak pun ala kadar jer.. pasal masak ni tak kisah sangat sebab biasanya kitorang makan nasi lewat sikit. Waktu berbuka hanya makan kuih dan minum air saja. Jadi lauk2 tu.. tak kisah kalau tak sempat siap sebelum waktu berbuka.. after berbuka boleh sambung masak balik.. siap masak & lepas berbuka berkejar mandi & solat maghrib maklum ler.. waktu magrib tu singkat sangat... kalau main2.. harus ler tak sempat tau2 kat surau dah azan Isyak pulak... Bila hubby balik.. dia siap2 mandi dan bersiap segala.. barulah kitorang makan nasi..

Apa yang kita masak hari tu.. cuma ikan selar kuning goreng (kita yg suruh hubby beli ikan kecik ni sebab rindu nak mkn.. ikan ni walaupun kecik... goreng garing2.. isinya sedappp), lepas tu kita masak tauhu sweet sour dan last masak sayur kacang botor/ kacang kelisa goreng + fish kek. Masak hentam ajer.. mengikut apa yang ada dalam peti ais tu...

Kacang botor goreng + fish cake & ikan selar kuning goreng..


Quote:
TAUHU SWEET SOUR

Bahan2
4 keping tauhu - goreng & potong 2
1 senduk bawang mesin (bwg besar + bwg putih)
1/2 senduk cili mesin
sos cili secukupnya
sos tomato secukupnya
garam, perasa & gula
1 tangkai daun bawang - potong 1 inci
minyak

Cara2
Tumiskan bahan2 mesin hingga garing.. masukkan sedikit air, sos cili, sos tomato, garam, perasa dan gula.. biar mendidih dan pekat.. masukkan tauhu goreng & daun bawang. Kacau2 sikit.. kemudian bolehlah dihidang.. senang jer kan ?


Masuk waktu berbuka.. berbukalah kami 3 beranak kelip2... (Haziq jadi tukang kacau.. hehehe.. walaupun tak puasa.. dia pun lapar nak makan jugak kan...)

Untuk bersahur pulak.. takde ler masak2 pun.. tinggal panaskan lauk semalam ajer.. tak taulah kenapa.. memang liat nak bangun masak untuk sahur.. kalau masak pun bila dah memang takde lauk semalam tu.. kadang2.. sebelum tidur.. kita masak terus simple2 utk sahur.. heheheh... bangun sahur biasanya pukul 4.45 am atau 5.00 am... lepas sahur.. kita memang tak tidur dah.. buatlah apa2 kerja yang patut sementara tunggu subuh.. tapi aduhaiii.. yang tak tahannya... tiba kat ofis.. punyalah mengantuk... apa taknya tidur hanya 4 jam lebih ajer.. hairan yer.. ada org.. tak kisah pun tak cukup tidur.. tp kita ni kalau tak cukup tidur.. mulalah kepala pening semacam jer..


Quote:
Kak Leen: Kalau tak cukup anggota keluarga waktu berbuka ataupun sahur.. mesti rasa tak seronok kan Kak Leen?

Idderes: hehehe… meriah & mengenyangkan..

Ain: Betul tu Ain.. kalau dah hubby takde waktu buka atau sahur.. tentulah kurang seronok.. spt ada yang kurang.. tp apa boleh buat.. terpaksalah redho..

Mommy_d&d: Seronok bila tau ada teman2 yg sudi mencuba resepi yang dikongsi… apalagi kalau puji sedap.. hehe.. apapun tq sebab sudi cuba resepi tu.. my husband feveret jugak tu cara berlauk.. resepi tu dari kawan jugak.. thanks to her too..

Masriyah: memang betul.. madiha memang feberet dgn tepung pelita.. nak buat sendiri malas.. hehe..

Hanny: Kueh kueh kueh…. mari beli kuihhh.. hehehe.. kat Penang kuih apa yg best yer naknie?

Jeff: haa betul tu.. lebih2 lagi tekak org pantai timur ni.. memang kuih manis2 ler menjadi pilihan..

Lee Lin: kerangupan tu ler yg kita suka sangat dgn ikan selor kuning tu…

Ouled Kenitra:
Masak ikan bersama kepah
Jangan lupa tambahlah perencah
Rasa-rasanya ku tahu mengapa hatimu gundah
Ke bazar Ramadan tak tau nak pilih juadah

Nabialishad: Betul tu Nabia… mkn kuih pun dah kenyang.. tapiiiiiiiiiiiii.. tak bertahan lama.. kul 10 karang perut mintak nasi pulak.. kikikikiii..

Fazizaid: Tepung pelita tu my feveret.. hehe..


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net