Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 21-Sep-2007 02:10 Email | Share | Bookmark
8 Ramadan 1428... murah rezeki... Alhamdulillah...

cempedak
tengah goreng
dpt ler sepiring
betik pun sujah bagi..
hidangan berbuka
bubur lambuk masjid
rendang daging (sujah bagi)
lala masak cili (Lily bagi)
rendang, lala & timun.. mkn mlm kami after berbuka.. hehe...
juada bersahur.. ikan asam rebus, paceri nenas & telur berkicap
sekaya labu.. dlm loyang
dah kena potong
sekaya labu..
Kelmarin.. murah betul rezeki kita... pagi2 dah terima rezeki.. hehehe.. aikkk!! mesti ada yg hairan.. takkan pagi2 ada org hantar kuih kot.. puasa ke tidak ni..??

Actually ceritanya macam ni.. (takut ada yg salah sangka pulak.. ) Malam kelmarin dulu tu.. (rabu mlm khamis) sebelum tidur.. kita sempat bancuh kuih sekaya labu.. ada lebihan labu sikit lagi dlm peti ais tu.. takut rosak.. tu yang diolah menjadi kuih.. lagipun tekak ni memang dah lama dok teringin makan sekaya.. disebabkan ada labu.. kita pun hentam jerlah bancuh masuk labu tu sekali.. lagipun seingat2 kita.. dulu2 arwah tok pernah buat sekaya labu ni.. cuma kita tak tau resepi sebenarnya.. so malam tu.. buat pun resepi main agak2 jer.. alhamdulillah menjadi.. & yang paling syok.. sedap pulak rasanya (kes masuk bakul angkat sendiri ler ni )

Ok.. bila dah siap masak kuih tu.. kita biarkan dia suam2 sikit.. pastu terus masukkan dlm peti ais sebelum kita masuk tidur... nak tunggu sejuk betul.. mata dah ngantuk sangat dahh... kang tak terjaga plak sahur.. Then bila bangun sahur tu.. lepas mkn nasi.. jeng jeng jengggg.... sempat gak ler merasa sepotong then sempat amik gambar lagi tu... keh keh keh...

Quote:
SEKAYA LABU


Bahan2
¼ biji labu kuning saiz sederhana – kopek kulit, dadu & direbus
7 biji telur (grade A)
2 cawan santan sederhana pekat
1 cawan gula pasir
3 sudu besar tepung beras
2 sudu besar tepung jagung

Cara menyediakannya
1. Lecekkan labu hingga lumat. Masukkan ke dlm satu mangkuk utk membancuh.
2. Panaskan periuk pengukus dgn air secukupnya.
3. Masukkan telur, kedua2 jenis tepung, gula & 1 cawan santan ke dalam blender. Blend hingga halus.
4. Tuangkan adunan ke dalam mangkuk berisi labu tadi.
5. Tuangkan baki santan lagi 1 cawan tadi ke dalam blender dan blend santan supaya baki bancuhan yang melekat pada jug blender tadi sebati bersama santan. (elak membazir) Tuangkan santan ke dalam adunan tadi dan kacau rata2.
6. Tuangkan ke dalam loyang ukuran anggaran 8” dan kukus selama 30 minit.
7. Setiap 10 minit.. angkat tudung kukusan berhati2 agar air tak menitik pd sekaya dan lapkan air yg melekat pd tutup kukusan.
8. Sejukkan sekaya sebelum dipotong.


Haaa.... disebabkan sekaya tu amat sinonim dengan kuih2 pantai timur... kita pun teringatlah kat Sujah kita... the only one mak saudara yang ada kat PJ ni.. dialah tempat kita bermanja pengganti ma yang jauh di kampong kita pun call ler Sujah... antara lain apa yg kitorang sembang pagi2 buta tu lebih kurang macam ni laa...

Aku : Sujah.. kaklong nak tanya ni.. semalam kaklong ada buat sekaya labu.. sujah nak tak?
Sujah: Ehh.. boleh ajer kalau orang nak bagi...
Aku: Haa.. takperlah karang kaklong hantar lepas hantar Dini sekolah ehh.. bukan apa yang tanya dulu tu.. sebab pagi sangat ni.. kang kot pelik pulak bagi kuih pagi2 buta ni..
Sujah: Emm.. takperlahh.. boleh simpan dlm peti ais dulu.. Oh ya.. kat rumah ada lauk lebih Sujah niaga semalam dgn bubur masjid sebungkus.. kaklong nak tak?
Aku: Emm.. boleh jugak

Gitu ler lebih kurang kitorang borak pagi tu.. lepas hantar Dini ke sekolah.. kita pun singgah ler kejap rumah Sujah hantar kuih tu... & Sujah pun bagi ler bubur dengan lauk2 niaga yg tak habis tu... lauk tu masih elok sayang pulak nak dibuang kan... siap ada buah betik lagi tu... itulah kita katakan rezeki tuuu.... pagi2 dah dpt rezeki.. Lauk2 tu semua.. sampai ofis.. simpan ler dlm peti ais dulu..

Petang balik kerja.. takdelah susah2 kena masak pasal bubur ada.. lauk pun ada.. Dini & Haziq memang suka sangat ler dengan bubur lambuk tu... Oleh sebab ada masa terluang.. sempatlah ku goreng cempedak yg tinggal sekerat dah lama bertapa dalam peti ais tu...

Juadah berbuka kami 3 beranak.. (gambar tak clear coz guna kamera hp ku ajer.. masa ni hubby belum balik lagi.. so tak boleh ler guna hp dia.. hehe..)



Tengah2 siapkan hidangan.. Lily jiran depan rumah bagi salam... aiiiii dapat pulak semangkok lala masak cili (dia nak pulangkan mangkok yang kita bagi dia puding buih aritu...) macam tau2 jer kita memang teringin mkn lala.. alhamdulillah.. rezeki betul hari tu... Lauk2 yang orang bagi tu.. boleh mkn sampai ke sahur.. masa sahur tu kita cuma buat telur mata kerbau tuang kicap manis.. selamatttt....


Lala masak cili yang Lily bagi & rendang ayam yang Sujah bagi.. (masa ni hubby dah balik.. tu gambar nampak ok sket )


Juadah after berbuka.. (kitorang mkn nasi lambat sikit...)


Juadah bersahur..


Quote:
Tak lupa.. kat sini kita nak ambil kesempatan ni untuk mengucapkan salam takziah pada keluarga Nurin Jazlin Jazimin yang telah disahkan meninggal dunia (DNAnya menyamai kedua ibu bapanya) dengan terjumpanya mayat kanak2 di dalam beg pakaian di Petaling Utama setelah sebulan selepas kehilangan beliau.. teramat sedih bila kita gambarkan bagaimana penyiksaan arwah dengan kekejaman binatang bertopengkan manusia... semoga orang (dibaca = haiwan) yang bertanggung jawab akan mendapat hukuman yang setimpal.. baik di dunia mahupun di akhirat kelak. Petaling Utama tu.. dekat ajer dengan tempat kerja kita.. terkejut sangat tengok dlm berita... Al-Fatihah buat arwah Nurin..


Quote:
1. Fazizaid: memang seronok.. tak payah nak berkejar2 masak blk kerja tu..
2. Kak Leen: wahhh.. kak leen ada kebun yer.. bestlah ada kebun buah2an ni.. tak jual ker kak leen buah cempedak tu? A’ah ler kak leen.. masak amik gambar goreng cempedak tu.. kita pegang dua2 belah tangan.. takut jatuh dlm kuali.. hehehee
3. Ouled kenitra: memang zalim penjenayah tu.. tak berhati perut..
4. Kak Leen: laa kak leen.. tak payah ler kejar… jln jer pelan2.. nanti sampai jugak.. heheheeee
5. Nur: hidangan tu… banyak yg orang bagi.. bukan madiha masak pun hari tu… sekaya labu tu memang sedap… feveret madiha gak tu..
6. Maklanglina: alahaiii maklang.. cian kat maklang.. kenapalah agaknya yer.. rasanya dah masuk 3 kali hantar email tu.. nanti ada masa. Madiha call maklang yer..
7. Boxhousestudio: Al-fatihah..
8. Jie jie: kuih tu madiha panggil sekaya labu… sebab dia kukus.. kalau bingka selalunya kena bakar kan kak?
9. Zakiah z: canggung pulak bila zakiah panggil nama betul… Hehehe.. tulah kan.. kat sini kalau malas masak pun boleh pegi param… tapi kan zakiah.. ada baiknya dok jauh2 ni.. sebab boleh merajinkan diri kita dan mempraktikkan seni memasak tu…
10. Idderes: digoreng bertambah best kan Idd?
11. Kamalina: alhamdulillah.. rezeki nak dtg.. kita tak tolak.. hehehee… seronoklah kamalina dok dekat dengan mak.. dpt gak merasa masakan mak selalu.. kita ni kalau nk mkn.. kenalah godek sendiri..
12. Mamasya: betul tu mamasya… rezeki jangan ditolak, musuh jangan dicari. Pd tekak madiha.. memang sedap sekaya labu tu.. oh ya.. tq utk tips tu.. pernah gak dengar.. tp masa masak kuih tu.. malas pulak nak ikat kain pd tutup periuk kukus tu.. tu yg kena buka setiap 10 minit tu.. hehehee… anyway.. tq sebab sudi bagitau..
13. Cek de sam: alhamdulillah.. rezeki.. pasal nurin tu.. memang sedih.. madiha sampai meleleh air mata bila dpt tau mayat tu mayat nurin.. sedih sangat sebab kita pun ada anak sebaya nurin tu..
14. Jeff: lala tu.. nampak jer banyak.. tp isinya sikit jer.. tu yg boleh ratah mcm tu jer kalau takat sepinggan tu.. heheheee
15. Sabrina: tunggu hari cuti. Boleh ler sab masak sedap2 utk pulangkan pinggan tu kat jiran… hehehee.. memang sedih bila dpt tau mayat tu mayat adik nurin.. akak pun sama.. menitik air mata..
16. Syikin: ni balik sampai ke raya ker? Alamakk.. kaklong belum pegi lagi kedai bakeri.. walnut yg syikin kirim tu belum ada lagi laaa.. hehehee.. ni kalau syikin balik.. gerenti mama masak best2 nihhhhhh… leh la tumpang berbuka jugakkksss..hehehee..
17. Mamafami: tulah kan mama.. tak letih masak.. tp masalahnya.. nanti nak kena pulangkan pinggan org pulak.. nak kena masak gak tu.. tak sampai hati pulak nak pulang pinggan kosong jer… hehehee…
18. Hajar: agaknya angin bertiup kencang ke sana kot.. tu yg terbau2 harum cempedak tu.. hehehe…
19. Idderes: terima kasih Idd
20. Anir: orang memberi kita merasa…. meh la address.. nanti kita pos laju.. heheheee
21. Kay: alhamdulillah… murah rezeki..
22. Ida Isk: betul tu ida… tu yg seronok.. buat sejenis dpt berbuka dgn 2, 3 jenis kuih.. meriah…
23. Maklang: a’ah ler maklang… boleh ler cuti masak kejap.. heheheee..
24. Mamasya: uisshhhh.. kena tag lagi ker? Ok nanti madiha gi jenguk jap..


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net