Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 26-Sep-2007 07:09 Email | Share | Bookmark
13 Ramadhan 1428...

cucur udang tengah digoreng
goreng separuh jer... esok goreng lagi.. hehehee..
menu berbuka
yg ni amik gambor guna hp hubby... tinggal 2 biji je utk hubby..
dah kena potong
kuah kacang sempoi
bawal putih kukus
 
 
 
Busy banget sekarang nih.. nak melawat fp kawan2 pun tak sempat.. curi2 tengok kejap2 jer.. ni baru reda sikit..
Nak bercerita panjang pun otak tengah pening.. kita layan gambor jerlah... heheh...Masak2 takde apa pun yg special... balik kerja semalam.. sempat singgah kedai beli bahan2 utk buat cucur udang & ikan kukus... cucur udang tu.. gara2 terliur tengok dlm fp alim umi najla.. tu yang rasa nak buat sendiri jugak tu.. kalau beli kang tak puas makan sebab kita nakkan kuah kacang tu... kalau yg org jual belum tentu sedap.. hehehee.. cerewet jugak mokcik ni yer... resepi tu kita main redah jer buat.. main agak2 jer.. sebab terlupa nak print resepi dari alim.. tp thanks gak kat alim sebab bagi kita terliur & idea utk berbuka semalam.. ada satu lagi tu dok teringin.. roti jala laaa.. tp tak sempat nak menjala lagi nie pasal kerja menjala ni perlukan masa yg lama... tunggu ler hari cuti bila2 kalau2 rajin menjala...

Quote:
Quote:
CUCUR UDANG

Bahan2
500 gm tepung gandum
sedikit serbuk kunyit
2 biji telur
10 tangkai daun kuchai - dipotong 1 inci
1 mangkuk taugeh - buangkan kepalanya.. ekor tak buang pun takper.. (org malas )
(boleh campur sayuran lain kesukaan anda spt carrot, kobis atau apa2 jer)
garam agak2lah yer.. di bancuh dlm air suam (kita suka cucuq lembut.. kalau nak yg rangup alim kata bancuh guna air sejuk dlm peti ais)
air suam secukupnya hingga dapat batter yg sesuai.
udang secukupnya - dibersihkan buang sesungut dia tu..
minyak utk menggoreng

Cara menyediakan
Masukkan tepung, serbuk kunyit dlm bekas yg sesuai. Masukkan taugeh & daun kuchai dan kacau rata. Tuangkan air suam bergaram tadi dan kacau sambil masukkan telur dan kacau lagi hingga bancuhan rata dan mendapat bancuhan yg sederhana pekat.
Panaskan minyak dlm kuali.. letakkan senduk yg tahan panas dlm minyak panas.. agak2 dah panas sikit.. angkat senduk tu dengan kain pengalas periukk (takut panas tangan).. dah bubuh batter tadi ke dalam senduk yg panas tu menggunakan senduk yang lain.. maknanya.. jangan cedok guna senduk yg sama.. nanti melekat2 plak bila menggoreng. Letakkan udang sekor atas batter yg berada dlm senduk tu.. dan letak dlm kuali.. biarkan kejap.. pastu bolehlah cungkilkan guna sudu dan sambung menggoreng hingga garing & masak. (jangan lupa balikkan) ulang proses yang sama.. senduk tu kena rendam kejap2 jer dlm minyak panas tu.. Gorengkan hingga habis.


Quote:
Quote:
KUAH KACANG

Bahan2 (ni resepi sempoi madiha jer)

1 1/2 cawan kacang tanah
1 keping gula manisan/kerek (kalau takde boleh bubuh gula pasir dlm 3 sudu.. agak2 ler yer)
4 sudu besar cili mesin
3 sudu besar bawang mesin (bwg besar + bawang putih... ni memang dah siap mesin boh dlm peti ais)
garam secukupnya
2 btg serai - dititik
minyak utk menumis
sebesar ibu jari asam jawa (bancuh dlm air)
air secukupnya (ikut kepekatan yg anda suka)

Cara menyediakan
Goreng kacang tanah guna minyak hingga garing (jangan biar lama sgt.. nampak garing sikit jer terus angkat sebab after angkat tu.. kacang akan masak atas darat.. kalau tunggu hingga terlampau garing.. baru nak angkat.. kacang akan jadi hangus plak)
Tunggu kacang suam2 sikit then blend kacang tanah goreng tadi hingga lumat (kalau suka kasar2 kacangnya... jgn mesin halus sgt)
Panaskan minyak dan tumis bwg mesin & cili mesin hingga wangi. Masukkan air, air asam jawa, gula manisan & serai serta air.. biarkan kuah mendidih sambil dikacau sekali sekala. Biar hingga mendapat kepekatan yg anda suka. kalau terlalu pekat boleh tambai air. Bolehlah dihidang bersama cucur udang.


Ikan kukus tu pulak.. kebetulan hubby ada beli ikan bawal putih.. kita pun buat ler ikan kukus ikut resepi kak rinnchan.... beli limau & daun saderi segala tp time hidang terlupa pulak nak bubuh.. hahaha... resepi tu kita pandai2 tambah sayur2an pasal malas nak masak sayur lain dah... biasalaa org nak senang kerja.. TQ Kak Rinn utk resepi ni..MaDiHa copy & paste jer ni..

Quote:
BAWAL PUTIH KUKUS - VERSI RINNCHAN (ikan dah tak nampak dilitupi dgn bahan2 tabur )

Bahan-bahan:
1 ekor ikan bawal, dibersihkan (resepi asal guna ikan siakap)

Bahan perap:
2 sudu besar kicap kipas udang
2 sudu besar sos tiram
1 sudu besar kicap cair
2 sudu besar sos cili
1 sudu besar sos ikan
1 sudu besar minyak bijan (MaDiHa guna minyak bunga matahari)
Asam jawa sebesar ibu jari
1 camca teh garam
2 sudu besar gula
sayuran yang anda suka spt carrot, cauliflower, brokoli, jagung muda) - ini memandai kita tambah resepi asal takde..

Bahan tabur:
1 batang serai, dimayang (kita tambah sebatang lagi)
3 biji bawang putih diketuk
2 inci halia, dimayang halus panjang
5 biji cili padi, diketuk
Daun bawang & daun saderi, dipotong halus (ada beli.. tp time hidang lupa nak tabur )
Limau kasturi (ni pun sama.. lupa nak perah asam limau)

Cara-cara:
1. Di dalam satu bekas, satukan kesemua bahan perap. Gaul mesra.
2. Ikan diletak dalam mangkuk & pinggan yg tahan panas. Lumur bahan perap pada ikan.
Tuang lebihan bahan perap ke atas ikan dan biarkan selama 20 minit.
3. Taburkan bahan tabur kecuali daun bawang & saderi.
4. Masukkan dalam periuk pengukus dan kukus selama 10 min.
5. Buka tutup pengukus dan aturkan sayuran tadi dan sambung kukus lagi selama 5 - 10 minit.
5. Bila siap, taburkan daun bawang & saderi. Perahkan jus limau kasturi.


Sebelum berbuka.. sempat Lily jiran depan rumah bagi gulai lemak udang + kentang... kita pun bagi Lily merasa cucur udang kita.. gulai udang tu kita simpan jadikan lauk sahur sebab dah ada ikan kukus tu sedap makan panas2.. itupun sengaja kita masak lambat sikit sebab kita ni jenis mkn nasi lambat iaitu after isyak/terawih. Waktu berbuka.. just minum, mkn kuih2 & buah jer..

Ini gulai lemak udang yang Lily bagi.. terima kasih Lily.. kaw kaw gulai lemak Lily ni..



Quote:
1. Inaa: betul tu inaa.. akak pun lebih suka cicah dgn kuah kcg… lagi lazat.. hehehe..
2. Penyulawa: hahahahaaa.. nak tergelak.. memang pon kak nimm.. konon2 puasa leh kurus sikit.. tp terbalik pulak.. mkin naik pulak badan ni.. tp madiha masa puasa turun gak ler sikit.. TAPIIIIII lepas raya naik balik heheheheee…
3. Ana: buat jangan tak buat.. memang sodapppppppp…
4. Jie Jie: setujuuuu.. memang best sesangat.. nak pulak yg buat sendiri..
5. Idderes: lorrrrrr.. awat mkn udang jer? Tak suka mkn cekodok ehhh.. ni mesti peminat pizza.. hehehee..
6. Mamasya: uihhh tak terfikir pulak nak buat rojak.. boleh try gak ni.. pastu boleh tambah mee kuning sikit kan.. teringat kalau balik raub ada satu kedai tu dekat stesen bas raub ada jual rojak mee ni.. sedap bukan main.. kalau balik mesti beli…
7. Cek De Sam: memang yummy.. si dini sampai suruh buat lagi.. madiha kata.. nanti ler ibu goreng lagi.. ada baki lagi yg bancuh hari tu….
8. Kak Leen: Wa’alaikumsalam Kak Leen… ni mesti terliur tgk gulai lemak udang si lily tu kan..
Ohh patutlah.. org pos malaysia rupanya… takper2.. ada masa kita jumpa leh bercerita panjang.. teringin gak nak jumpa dgn kak leen & mamafami jugakkk.. heheheee..
9. MamaFaMi: panjang pun umur mama.. baru jer sebut.. meh ler ke rumah madiha... ada lagi tu tak habis goreng lagi semalam..
10. Lee Lin: ni bukan nak kempen politik… hehehee.. tapi memang betul.. cucur udang cicah dgn kuah kacang tu lagi sodappp nak banding dgn cicah sos lada tu.... cubalah buat sekali.. mesti jatuh cinta.. hehehee..
11. Ain: laa.. ain pun tak tau gak ker leh cicah dgn kuah kacang.. kat sini ada gak org jual dengan 2 jenis kuah.. 1 sos lada, 1 kuah kacang.. tapi yg org jual tu kuah kacang dia cair.. tak puas mkn.. buat sendiri juga kena dgn selera kita.. ok tak perlu rushing sgt pasal tag tu.. ada masa baru buat ok..
12. Roylazim: boleh ler buat petang ni kak roy.. bukan susah sgt pun nak bancuh cucur udang tu.. kejap jer dah siap..hehe..
13. Bonda RaqynRafiqin: betul tu bonda.. kat sini (KL) payah nak jumpa orang jual cucur udang dgn kuah kacang.. maklumlah kan nak buat tu leceh sikit kot & modal pun kena lebih... udang tu.. sajer pilih yg besor2 baru puas mkn terasa udangnya..hehehee
14. Kamalina: madiha pun tak kisah gak cicah dgn sos.. tp ari tu.. dok teringin sangat nak cicah dgn kuah kacang gara2 ternampak dlm fp si alim tu.. hehe..
15. Nabialishad: hehehee.. sorang lagi mengidam.. takper.. kat bazar pun ada jual gak kan..
16. Haniss: memang sedapkan... mesti tokeh kantin tu risau kuah kacang utk nasi impit dia cepat habis.. hehehehee..
17. Maznah : akak tak boh pun soda.. bancuh biasa jer.. tp bila letak byk sayur2 tu dia akan jadi berongga gak laa.. kalau boh soda dia akan kembang lain mcm sikit.. terpulang masing2.. nak boh pun takpe..



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net