Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 28-Sep-2007 01:34 Email | Share | Bookmark
15 Ramadan 1428..

cucur udang lagiiiii....
acar ikan tenggiri
 
tau miu + enoki goreng
 
Ketupat sotong
 
 
Semalam.. balik kerja.. mcm biasa bergegas ke dapur.. utk berbuka.. kita goreng cucur udang baki hari tu.. dapat ler 6 ketul.. panaskan kuah kacang.. sambil tu sempat buat ketupat sotong.. dah lama mengidam sejak tengok dalam fp Kak Jie Jie hari tu.. tapi tak berkesempatan lagi membuatnya.. tapi yang kita buat ni versi Trengganu.. bahan2nya agak lain sikit dari versi Kelantan.. lain kali boleh cuba versi Kelantan pulak.. Resepi ketupat sotong ni kita mintak dari mak saudara yang berada di Dungun.. siap telefon dia lagi tu.. hehehee...hasilnya memang sodapppp... Terima kasih moksu ajar kaklong semalam yer.. mengacau jer moksu tengah sibuk masak..

Quote:
KETUPAT SOTONG (Versi Trengganu)
Sumber - Moksu (ibu saudara)


Bahan2
8 ekor sotong saiz sederhana (terpulang anda kuantitinya)
1 pot beras – cuci dan rendam 1 jam & tos (kes MaDiHa nak cepat rendam dlm air panas 5 minit)
1 biji kelapa (ambil & asingkan santan pekat dan santan cair agak lebih)
2 btg serai – ketuk
3 ulas bwg merah – hiris
1 s/k halba
1 inci halia – hiris
gula pasir secukupnya (terlupang pd anda suka manis atau kurang manis)
garam utk melemakkan kuah
lidi penyucuk sate

Cara menyediakan
1. Cuci bersih sotong. Buang dakwatnya, selaput kulit, mata & giginya menggunakan pisau.
2. Masukkan 1 ½ sudu kecil pulut dlm perut sotong (ini bergantung pd saiz sotong.. sukatannya kira-kira 1/3 dari saiz panjang sotong. Masukkan semula kepala sotong pada kedudukan asalnya dan cucuk lidi sate utk melekatkan kepala sotong pd bahannya. Fungsi lain adalah utk mengelakkan pulut keluar dari perutnya semasa merebus.
3. Jerang santan cair dan masukkan sotong dan serai. (santan mesti lebih tinggi dari sotong) Rebus hingga sotong nampak buncit dan tegang dan santan cair hampir kering.
4. Masukkan santan pekat, halba, halia, bawang, garam dan gula. Masak hingga kuah menjadi pekat.
5. Hidangkan panas atau sejuk. Cara makan mestilah sekali dengan kuahnya..


Lepas berbuka dan after maghrib.. baru sambung masak lauk utk mkn mlm tu & utk sahur sekali.. utk resepi acar ikan tenggiri ni.. kita ambil dari FP Maklang Ulam Pegaga... resepi asal dari Mami-Hjh Fadhilah Hanoum... terima kasih mami & maklang.. memang sedap... MaDiHa copy & paste jer ni...


Quote:
ACAR IKAN TENGGIRI
Sumber - FP Maklang
Variasi Masakan Mami-Hjh Fadhilah Hanoum


Bahan
2 keping ikan tenggiri – gaul ngan kunyit & garam. Goreng jangan terlalu garing.
2 biji bawang besar – dibelah 4
3 biji cili merah – dibelah 2
1½ cwn air
7 sm minyak goreng ikan tadi
1 sm gula
2 st cuka masak

½ st jintan manis }
½ st jintan putih } disangai & ditumbuk halus
2½ sm ketumbar }

Garam

Bahan Kisar :
10 cili kering
4 biji bwg merah
4 biji bwg putih
Kunyit hidup
Halia

Cara
Satukan bahan kisar dengan ketumbar,jintan manis dan jintan putih hingga sebati. Tumiskan dalam kuali dan goreng agak lama hingga garing.
Masukkan air sedikit demi sedikit sambil dikacau hingga rempahnya wangi.
Kemudian, masukkan ikan goreng, bawang besar, cili merah, cuka, gula dan garan…kacau rata hingga elok pekatnya…tutup api.


Quote:
TAU MIU + ENOKI GORENG


Bahan2
Tau miu
Cendawan enoki
Udang – buang kepalanya
1 bwg besar – mayang
2 ulas bwg putih – cincang
1 cili cili merah – hiris
sos tiram
½ cawan air
garam
minyak masak

Cara2
Panaskan minyak dan tumiskan bwg putih hingga wangi. Masukkan bwg besar dan cili.
Masukkan udang dan kacau rata. Masukkan air, sos tiram, garam.
Masukkan tau miu dan kacau rata.
Masukkan enoki, kacau sebentar dan bolehlah dihidang.


JOM KITA SEMBANG
Quote:
1. PEMANCING IKAN: Biasa ler bro.. yang cantik itu tak semestinya wangi.. hehehee.. betul tu.. ikan boleh dipelbagaikan rupa & rasanya sebelum terhidang di atas meja.. anak2 madiha alhamdulillah.. diaorang suka makan ikan juga.. tp bab ulam memang fail… sayur pun mkn pilih2 yg dia suka jer.. puas dah kita ajar mkn sayur..
2. Kak Leen: Wa’alaikumsalam akak.. a’ah ler kak.. sedap jugak rupanya sayur tau miu tu yer.. lain kali boleh ler beli lagi…
3. Kamalina: ketupat sotong tu.. hanya orang2 tertentu saja boleh menerima rasanya.. sebab ada yg kata hanyir pasal sotong dimkn dengan kuah yg sedikit manis.. tp pd madiha itu cuma persepsi diaorang ajer.. pasal.. bila dah dimasukkan halia, halba & serai.. takde langsung rasa hanyir sotong.. rasa mcm mkn pulut biasa jer.. memang sedap.. sayur tai miu tu.. rasa2nya sepupu sepapat tau ge jugak kot.. pasal cara menanamnyer adalah dengan kaedah cambah.. cuma bezanya taumiu tu berdaun sikit & ada btg lembut mcm taugeh tu juga… nama lain.. madiha kurang pasti pulakk..
4. Mamasya: mamasya ni orang Trengganu jugak ker? acar tenggiri tu lama dah teringin masak.. tp kat rumah kadang tu stok rempah takde.. ni bila ada.. cepat2 madiha masak.. heheheee..
5. Ida Isk: memang menggoda ler ida…. Heheheheee..
6. Sabrina: sayur tau miu tu lebih kurang tau ge jugak.. cuma dia berdaun hijau dan batangnya lebih panjang. A’ah lama dah akak tak masak ketupat sotong tu.. bila bulan2 puasa ni.. mulalah teringin mcm2.. hehehe.. naper ekk Sab takleh mkn pulut? Akak pulak takde pantang pun.. semua akak sebat.. hehehehee
7. Nur: samalah kita nur.. bila madiha masuk rumah nur.. gitu jugak dok terliur masakan nur.. acar tenggiri tu memang sedap..
8. Hajar: pilihlah satuuuuuuuu.. jangan lebih2.. heheheheee
9. Masriyah: ketupat sotong tu memang sedapppp.. tp takleh mkn selalu.. cepat muak.. hehehee.. alhamdulillah.. sempat masak tp berkejar jugaklahh kat dapur tu.. kdg tu.. lauk terpaksa msk after berbuka.. yg penting.. madiha kena sediakan makanan2 lain dulu & jugak minuman.. lauk2 tu kendian takper sebab madiha & suami mkn nasi lepas isyak/lepas hubby habis terawih.
10. Rinnchan: kak rinn.. tu bukan sotong sumbat.. tapi ketupat sotong.. hehehee… kalau akak nak merasa.. cubalah masak 2/3 ekor dulu.. msk byk2 takut tak kena dgn selera akak.. tp pd madiha memang sedap.. takde bau hanyir pun sebab kita dah bubuh halia, halba & serai.. jadi mkn mkn pengat gitu.. memang mkn mcm tu ajer kak rinn.. mcm mkn pengat pisang..
11. Kak Jie Jie: a’ah terjumpa tau miu kat tesco tu.. cepat2 ler sambar.. madiha ni jarang pegi pasaraya besar.. sebab hubby dok beli lauk dekat kedai runcit jer.. ketupat sotong putih tu rasanya lebih kurang ajer kot dgn versi kelantan.. cuma yg membezakan.. manis atau tidak.. tp kalau akak nk try.. boleh jugak lebihkan gulanya.. hehehehee
12. Idderess: alahaiii.. sabar ler.. kejap lagi sampai waktu.. boleh ler kita berbuka.. hehehee
13. Cek De Sam: kalau dah asal Trengganu.. memang takleh lari punya.. mesti suka masakan dari sana.. hehehe.. cek de boleh ler cuba buat.. bukannya susah sangat pun… frozen pun boleh gak buat.. asalkan jgn sotong dlm tin sudah.. hehehee..


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net