Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 30-Oct-2007 03:02 Email | Share | Bookmark
Melawat Kebun Salak..

deretan pokok salak
yg ni dah masak
yg ni masih muda
bertandan2
lebatnyerrrr.... sampai gugur2..
 
warna hitam ada..
warna coklat pun ada..
warna hijau kekuningan pun adaaaaaaa....
 
dlm bakul..
 
saja amik gambar haziq..
mereka yg kepenatan..
bunga yg baru belajar berbunga
yg ku 'klik' aritu masih mekar..
portulaca warna pink striking..
dapat 2 bakul..
 
Balik cuti raya baru ni.. sempat gak melawat kebun salak.. cam biasa ler.. sebelum balik PJ sure kena petik buah salak dulu sebagai buah tangan untuk kawan2 di PJ.. Kebetulan Sujah sekeluarga pun ada singgah Keratong.. jadi sempat ler diaorang petik sendiri buah2 tu.. Kali ni agak banyak juga buah yg sedang masak.. siap ditimbang2.. semua sekali dapat ler dlm 20 kg.. itupun.. Angah dah petik dulu bahagian dia buat balik Klang..

Layan jerlah gambar2 buah salak ni plus gambar diaorang yg kepenatan memetik salak

Inilah dia barisan pokok2 salak tepi rumah ma. Pokoknya hingga ke kawasan belakang rumah... hampir 100 pokok semuanya..


Ada berbagai warna...


Rezeki kami hari tu.. itupun tak petik habis.. takut tak habis lak..


Berehat sebentar melepaskan lelah memetik salak... Belakang tu Acu & Sujah..yang baju putih tu adik bongsu ku.. Dee.. baju hitam.. Amirul.. dalam porch tu Syikin, Naknie & Haziq.. Gambar Haziq tu saja amik gambar dia masa dok atas kerusi kat porch tu..


Ni pulak gambar bunga dlm pasu ma kat depan rumah yg baru belajar berbunga.. hehehe.. saja nak bagi warna warni sikit FP ni..



JOM KITA SEMBANG
Quote:
1. Nur: Takper Nur.. kita sama2 bz.. bila rindu-rinduan jenguk2lah yer.. hehehe.. kenapa dah lama tak balik kg? Raya baru ni pun tak balik ker? Balik kg time musim buah memang seronok.. org kg pun suka anak2 ataupun tamu dtg time musim buah.. dpt jamu buah2an kg.. takdelah membazir pasal kadang tu tak habis dimakan.. nak jual kat peraih pun murah..
2. Pemancing Ikan: gitu rupanya asal usul pokok salak ni yer… benih salak yg arwah ayah tanam ni.. benih ambil dari T’ganu.. agaknya asalnya dr Indon jugak lah kot..
3. Jeff: yelahh.. ramai yg dah tengok buahnya di pasar2 malam.. tp pokoknya jarang orang nampak..
4. Kamalina: Memang banyak.. sampai tak habis makan.. ada gak mak jual kalau orang datang nak beli.. tp selalunya mak sedekah jer kat kawan2 & jiran2.. kalau ada org nak beli pun… yg free sure ada punya… yg mewah.. anak2 ler.. sampai dah jemu pulak mkn buah salak ni.. baru ni ada gak kawan kirim nak beli 3kg..
5. Mamasya: sebenarnya pokok ni arwah ayah & ma tanam utk makan sendiri ajer.. sebabnya.. buah salak ni adalah buah kegemaran arwah ayah.. setakat ni MaDiHa belum pernah buat jeruk lagi.. malas pulak rasanya nak kerjakan… nak kopek2 tuh.. kulitnya tajam.. pastu nak kena buang biji dia tuh pun leceh gak.. lagipun.. mkn macam tu pun dah sedap.. hehehe.. tengoklah kalau rajin.. kot lain kali nak buat.. leh gak cuba..
6. Sabrina: ishh takdelah Sab.. ni arwah ayah & ma akak yg tanam… kat tepi & belakang rumah ajer.. tp dah puas dah kami makan.. jenuh gak dah sedekah2 kat orang.. kalau Sab dekat2 sini.. boleh gak akak bagi kat Sab jugak..


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net