Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 2-Nov-2007 03:13 Email | Share | Bookmark
Pecal Terung Bakar

 
 
Asyik bercerita & tunjuk gambar2 orang ajer kebelakangan ni yer... kita simpan dulu entry kisah balik Trengganu.. minggu depan kalau takde aral melintang kita sambung balik Hari ni nak share resepi la pulak.. resepi sayur yg sempoi.. resepi ni belajar dari ma tercinta.. favourites arwah ayah kita ni.. kalau ma kita buat.. makan nasi bertambah2 & tak sangka pulak hubby kita pun suka...

Ma kita panggil resepi ni sebagai pecal... tapi hubby kita gelor kerabu.. hentam jerlah.. kita guna nama asal turun temurun dari ma kita ler... mungkin ramai dah tau masakan ni.. mungkin nama saja lain.. takperlah.. kita tuliskan juga.. agar anak dara kita boleh rujuk balik FP ni bila kita dah takde nanti.. resepi macam ni.. boleh digantikan dengan sayur2 lain yang bersesuaian.. tapi kali ni.. kita gunakan terung panjang sebagai sayurnya..

Quote:
PECAL TERUNG BAKAR

Bahan2
6 biji terung panjang saiz sederhana
2 cawan santan yg agak pekat dari 1 biji kelapa - perah guna air masak
(jika guna santan kotak.. gunakan 1 cwn santan + 1 cawan air masak)
1 sudu besar udang kering - rendam dan tumbuk halus
4 - 5 ulas bawang merah - tumbuk
1 sudu kecil lada hitam - tumbuk (jika nak pedas boleh lebihkan)
garam secukup rasa

Cara2 Menyediakan
1. Basuh terung dan bakar sebiji2 sehingga lembut.. balik2kan supaya masak sekata
(MaDiHa bakar guna oven.. boleh juga guna dapur gas.. kena kerap balik2kan.. tp kulitnya akan jd hitam2 sket)
2. Bila terung dah sejuk.. kupaskan kulit terung sehingga bersih dan ketepikan dahulu.
3. Dalam satu bekas.. masukkan santan, bawang tumbuk, lada hitam & udang kering serta garam dan kacau hingga rata.
4. Rasakan garamnya.. kemudian masukkan terung yg dikupas tadi dan balik2kan..
5. Sedia utk dihidangkan..

Nota: Masakan ni tak perlu dimasak atas api sebab kita dah gunakan santan yg diperah menggunakan air masak.. Hidangan ni tak boleh bermalam.. takut basi pulak.. lepas buat.. terus hidang..


JOM KITA SEMBANG
Quote:
1. Hajar: masakan orang lama2 ni Hajar..
2. Masriyah: kalau bakar atas api memang wangi.. tp kita bakar guna oven.. kureng sikit wanginyer..
3. Syah: TQ Syah
4. Kamalina: Memang betul.. boleh gak bakar dan dimakan bercicahkan sambal belacan atau apa2 ajer.. lagipun terung rasanya memang manis.. ulam mentah pun sedap..
5. Kak Jie Jie: memang problem sket FP sekarang ni Kak Jie.. MaDiHa pun sama.. byk kali cuba hantar komen kat kawan2.. tp asyik error jer.. mujur Mamasya bg tips .. suami MaDiHa pun panggil kerabu jugak… tp sajer ler MaDiHa nak guna nama pecal sebab ikut nama yg ma panggil.
6. Mamasya: aikk… cemana org pantai timur boleh tak perasan masakan ni.. rasanya T’ganu & Kelantan lebih kurang jer masakannya.. boleh cuba ni nanti Mamasya.. mana tau kena dgn selera..
7. Fazizaid: hehehe.. memang sedap kak.. makan nasi bertambah2..



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net