Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 15-Nov-2007 03:09 Email | Share | Bookmark
Jalan2 & Makan2 di Rumah Kak Ramlah...

lauk pauk yg dihidang
gulai ayam
 
Hari Ahad iaitu sehari selepas MaDiHa buat makan2 baru ni.. kakak angkat MaDiHa Kak Ramlah yang tinggal di Meru (dulu dok PJ jugak) mengundang kami makan tengahari di rumahnya termasuk keluarga Sujah sekali.. sebab kami memang dah lama saling mengenali & amat rapat.. Ini dah macam kunjungan balas jer ni.. lepas Kak Ram datang rumah kita.. kita pulak kena pegi Meru yer... hehehe... tapi takper.. memang sebelum ni pun berhajat nak pegi umah Kak Ram sebab nak hantar kad jemputan kahwin Abby & sekali utk beraya.. Dah lama jugak tak pegi rumah Kak Ram ni.. nasib baik masih ingat jalan... Lepas solat zohor.. kami pun bertolak.. naik satu unser jer.. semedang ler kita ni dok menumpang kereta acu.. Jimat minyak & tol..

Sampai2 jer Kak Ram dah siap hidang dah lauk pauk... cuma buah2 jer belum siap potong.. wahh.. sedap2 semuanya hidangan Kak Ram.. sememangnya Kak Ramlah ni handal masak memasak especially lauk pauk ni.. kuih muih pun pandai jugak Berborak2 kejap.. sambil tuan rumah siapkan hidangan.. akhirnya kami pun dijemput makan.. kitorang pun apa lagi.. cedok ler nasi.. memang perut pun tengah lapor masa tu.. tapi MaDiHa bagi laluan kat orang lain makan dulu.. pasal kena suap Haziq makan dulu.. orang tua2 kata orang makan kemudian ni.. kalau tak rugi.. untung... MaDiHa kira untung ler sebab dapat habiskan ikan bakor cicah air asam yang sangat marbeless... memang best ler akak masak.. bertambah2 makan tauu.. lauk mewah sungguh.. sampai tak berhabisan kitorang yg seramai 10 orang ni makan...




Pasal dah lama tak jumpa.. berborak sakan sampai tak sedar hari dah petang.. Acu pulak ambil kesempatan pegi "memikat".. sambil bagi peluang kitorang berborak panjang.. hehehe.. bukan memikat orang daaaaaaaa...... tapiiiiiiiiii pegi memikat burung lerrr.... siap dibawanya burung denak dlm sangkar kecik tu.. (eh betul ker org panggil denak ni.. hentam jerlah ) Bukan apa.. acu ni memang minat memikat burung.. kat rumah dia tak tau berapa banyak sangkar burung tekukur tergantung depan rumah.. bila Acu balik.. Kak Ramlah hidang air panas lagi.. ni dah round ketiga minum ni... ingat dah nak balik dah... alih2 Kak Ram suruh suami dia pegi beli pecal pulakk.. aduiimakkk kenyangnyer rasa.. dah ler tadi lepas makan nasi, makan buah pencuci mulut.. pastu dok pulun kuih raya Kak Ram buat sampai tinggal bekas.. hehehe.. sori yer Kak Ram.. kuih tat nenas akak buat sedap sangatttt... habis dikerjakan dek budak2 tu.. jangan serik jemput kitorang lagi tau tahun depan kitorang ni dah tak segan dah.. Sebelum abang Sobri buat balik pecal.. dok pulun mangga cicah dengan kuah rojak.. masam2 pun.. habis jugak kena pulun dek askar2 kitorang Bila abg Sobri balik dari pasar malam.. ngadap pecal pulokkk... sampai 10 bungkus dibelinya.. sabor jerlah.... boros betul ler abg Sobri ni... tapi memang sedap ler pecal tu... yg uniknya.. orang jual tu guna tauge kecik2 tuu.. kontot2 jer taugaenya.. ada ler dalam 1cm.. terlupa amik gambor.. sebab sedap benor ngadap.. Lepas makan pecal baru ler beransur2 nak balik.. takut gak tuan rumah halau.. (gurau jer Kak Ram )hari pun dah gelap dah masuk waktu maghrib.. takut tak sempat solat kat rumah.. kitorang tunaikan dulu kat rumah Kak Ram.. Haziq & Dini siap mandi lagi.. (Si Dini dah lama tak jumpa Eja.. sampai tak hirau time org nak makan.. punya ler seronok dpt jumpa kawan lama.. mandi pun berdua dlm bilik air.. )

Naknie.. gambor ni jer yg elok sket yg lain kelabu asap... Kak Ram jangan mareeee Na masuk gambor ni.... gambor dari jauh jer.. tak nampok sangat


Tat nenas yg menjadi pujaan ramai.. dan bekas kuih raya yg dihias comel oleh tuan rumah


Apa pun.. Kami sekeluarga termasuk keluarga Sujah ucapkan berbanyak2 terima kasih di atas jemputan & layanan 1st class dari akak sekeluarga... Walaupun jarang berjumpa.. tapi alhamdulillah keakraban kita tak pernah terjejas.. malah semakin akrab rasanya.. Kalau nak tau.. dulu MaDiHa kerja setempat dengan tempat kerja Kak Ramlah.. hinggalah masing2 dapat kerja baru.. tapi akhirnya Kak Ramlah dapat kerja di opis yang MaDiHa kerja sekarang.. tapi oleh sebab2 tertentu.. akhirnya kami berpisah lagi setelah dia berpindah ke Meru Hmm.. gambar tak banyak yg diambil.. rumah Kak Ramlah cantik sangat.. sebab Kak Ram ni memang pandai bab2 menata hias rumah.. tapi segan plak nak klik2 sangat.. hanya sempat snap gambor2 makanan jer.. segan kat abg Sobri ler kakk...


JOM KITA SEMBANG
Quote:
1. Pemancing Ikan: Pokcik ni macam tau2 jer trik MaDiHa.. hehehe.. ishhh takdelaa.. memang betul nak suap anak dulu… seorang ibu mesti utamankan anak dulu barulah boleh isi perut sendiri.. tapi bab menghabiskan lauk sebagai orang last makan tu yg best sekali tuu..
2. Kamalina: biasa ler Kamalina.. dah jadi seorang ibu.. mesti kena utamakan anak kan.. tp rugi ler Kamalina tak selera nak mkn lepas suap anak.. akak laju jer bedal..kekekeee…
3. Sabrina: hehehe.. ni kira makan2 penghabisan raya ler ni Sab… dah abis dah raya.. lepas ni makan secara normal ler plak.. nasi bersama 2 lauk ajer… kekeke… Sab jaga kesihatan elok2 tau.. cian kat Sab tak sihat2 sejak bulan puasa lagi tu..
4. Maklang_06: bukan maklang jer yg terbuka selera.. kami ni pun dok balon sampai kenyang bagai nak rak.. hehehe.. memang sedap masakan kak ramlah ni..
5. Fliffy: Akak plak tak boleh sambil suap anak, sambil suap mulut sendiri.. takut terover makan pasal tak leh nak bajet berapa banyak dah masuk mulut anak dan mulut sendiri.. takutnyer.. terlebih masuk mulut sendiri.. hehehee.. akak pun suka kat ikan tu jugak.. apalagi ada pencicahnya air asam tu yg laju jerr…
6. Hajar: betul kata hajar.. set & makanan nya memang menawan sungguh..
7. Anir: heheheee… saborr saborrr.. jangan ler jeless.. ni dah abis dah makan2 sempena raya.. kita tunggu makan2 raya haji plak..
8. Nur: sabor jerlah ye Nur.. nampaknya.. lepas ni kena buat milo panas satu mug.. barulah boleh hilang lapar ditengah2 malam..
9. Jeff: betul sangat tu jeff…
10. Mamasya: itulah yang bestnya.. bergilir2 merasa masakan.. ikan bakar tu memang feberet MaDiHa.. memang sedapp..
11. Kuchai: Wahh.. Kuchai pun sudi dtg ke FP akak ehh.. tq ler Kuchai.. actually akak selalu singgah kat FP Kuchai.. jadi silent reader ajer… resepi2 akak yg sempoi2 jer Kuchai..
12. Nabialishad: memang tersadai… kenyang sungguh hari tu… apa taknya.. lauk best2 belaka..


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net