Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 4-Dec-2007 04:01 Email | Share | Bookmark
Apam Gula Hangus

kukus dlm ni.. naik menyenget pulakk
yg ni baru ok..
 
 
Baru2 ni.. (lepas balik dari kg) Sujah called suruh kita buat apam gula hangus sebab UiTM PJ ada jamuan ke majlis apa tak pasti la pulak.. so diaorang order makanan dari Sujah.. (tak pasti apa lagi yang diaorang order) jadi Sujah sub ler kat kita suruh buat apam ni.. takdelah banyak.. cuma 50 biji ajer.. kita pun buat ler... ikut resepi kak Rossya... tp dialih bahasa oleh Zura kot.. thanks kak Rossya & Zura... sedap apam ni.. kita buat 4 adunan sekali untuk makan juga sebab kebetulan masa tu mak mertua dan mak saudara hubby masih ada kat rumah (diaorang datang sejak sebelum kenduri abby lagi.. hehehe.. hari ahad kelmarin barulah adik ipar hantar diaorang balik..) Masa mula2 kukus apam tu.. kita guna acuan 4 segi yang ada geligis2 tuu.. tapi nampaknya apam naik menyenget ler pulakkk.. walaupun naik & gebu.. tapi apam nampak tak cantik.. mana boleh jual macam ni.. last2 kita guna jer acuan kuih lompang/ acuan apam yg kecik2 tu.. baru ler ok dan naik sekata... apam ni sungguh lembut dan sedapp... pada sesiapa yg belum cuba.. bolehlah kalau nak try..

Tengok ler tu.. guna acuan ni.. dia naik senget pulak


Quote:
APAM GULA HANGUS

150g Gula Castor
100ml Air panas
70g Mentega ~ dicairkan
75ml Susu cair
1 biji Telur ~ dipukul sedikit
150g Tepung ~
1 sudu kecil Bicarbonate Soda ~ Ayak
Secubit garam ~
75g Gula Castor

Panaskan kukusan.
Cairkan 150g gula castor dengan api perlahan. Jangan sampai hangus nanti pahit.
Setelah gula cair, tuangkan air panas perlahan-lahan. ~berhati-hati ye~
Kacau rata di atas api sehingga mendidih dan menjadik sirap gula. Tutup api dan biarkan sejuk.
Setelah sejuk, masukkan mentega cair, susu cair dan telur.. Kacau rata.
Campurkan bersama tepung, soda bikarbonat, garam dan 75g gula. Buatkan lubang ditengah adunan dan curahkan sirap gula perlahan-lahan. Kacau rata. Jika adunan berketul2 boleh ditapis atau guna mixer dan putar hingga berkrim. Tuang dlm acuan kegemaran dan kukus hingga masak


JOM KITA SEMBANG
Quote:
1. Pemancing Ikan: Ohhh gitu pulak yer.. idok ler kita tau… kat sini pulak.. kalau apom tu ialah sejenis kuih yang kat kedai2 mamak selalu jual.. sedap gakk..
2. Kak Leen: W’salam akak.. lamanyer akak menyepi.. harap2 mertua akak cepat2 sembuh yer kak..
3. Kamalina: Buh dlm bekas besar tu lagi senang.. potong2 jer.. tp akak boh dlm bekas comel2 tu nampak cantik sikit utk jualan.. lagipun budak2 pun suka tgk comel2.. projek kecik2 boleh ler kamalina.. kalau projek besar malas jugak.. hehehe..
4. Mamasya: a’ah ni apam gula hangus.. penaiknya guna soda jer.. makan pun tak perlu kelapa.. mkn mcm tu jer pun dah sedap..
5. Eryne Jasmine: memang sedap… bolehlah try nanti dan jgn lupa update ke FP.. ehehe..
6. Akina: boleh apa salahnyer… senang aje nak buatnya..
7. Cek de sam: alahaiii.. betul ker ada virus MMM melanda.. kita intai dapur dia sedap2 sokmo makanan tuu.. hehehee…
8. Ida isk: mula2 konon2 nak bagi cantik sikit guna acuan bergerigi tu.. tau2 naik senget pulak.. guna acuan kuih lompang tu baru nampak cantik..
9. Srsfeqah: dijamin sedap.. heheh.. kukus tu bergantung pada acuan yang diguna.. kalau guna acuan kecil2 tak lama sangat dlm 15-20 minit.. akak pun tak tengok jam.. main agak2 jer.. kalau guna loyang.. kenalah lama sikit yer..
10. Sabrina: betul tu sab.. tapi kalau utk dijual tak sedap jugak nak bagi yg senget.. nak kena nampak cantik jugak.. kalau utk mkn sendiri no problem..
11. Ana: tulah.. kita baru tau kat sana panggil apom.. hehehe.. tapi apam yang ini tak perlu mkn dgn kelapa.. mkn kosong jer dah cukup sedap..
12. Anir: sebenarnya.. lauk tu kita panggil singgang.. bukan masak air.. tu saja ajer sebut masak air.. heheh.. betul tu anir.. kita org tua biasanya kena ikut selera anak2.. kalau nak masak pedas2.. terpaksalah masak 2 jenis lauk sebab anak2 yg kecik2 ni tak boleh mkn pedas2..
13. Cinta Dhinas Azraaei: orang diet memang sesuai ler lauk mcm ni.. heheheheee… agar2 gula hangus? Tak pernah try.. bagi ler resepi..
14. Lee Lin: itu yg tak berkenan kalau beli… selalu jer org main taruk jer soda nak bagi nampak kembang cantik.. dia tak tau yg rasa kuih dah naik pedor dek soda tuhh..
15. Misliha: haii kak mis.. kaki akak dah ok? Akak memang pakar kek.. kalau apam ni apa ler sangat.. lagilah sonang.. hehehehe…
16. Jeff: rupa takde takperlah jeff.. janji rasanya sedap
17. Eixora: tak dapek akak nak tolong.. hehehe..
18. Boxhousestudio: ehemmm.. lepas ni kita gi intai dapur Kak Tun lak yer.. memang la kak.. skrg ni payah nak jumpa acuan kaca tu… kalau ada pun mungkin mahal skit kot.. MaDiHa prefer yg plastik aje pasal senang nak simpan.. kalau jatuh pun tak pecah..
[b]


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net