Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 7-Dec-2007 07:28 Email | Share | Bookmark
Tat Epal Kismis

rupa tat epal dalam buku.. teksturnya agak keras i thot..
selepas bakar.. rupa bahagian atas
dah diterbalikkan.. gini ler rupanya
jemput makan..
Malam tadi kita buat eksperimen resepi baru dari koleksi buku resepi Langkah Demi Langkah Bersama Chef Anuar yang kita beli masa kursus beberapa bulan yg lalu.... Rasanya.. ramai kawan2 yang juga ada buku tersebut kan..?

So drooling bila tengok gambar2 dalam buku dia tapi.. bila belek2.. diantara resepi2nya yang kita berkenan.. ada pula barang yang tiada stok kat rumah.. cari punya cari.. jumpalah resepi ni.. resepi pertama lagi uuuu! Walaupun ada satu ingredient yang tiada dlm stok kita iaitu serbuk kacang hazel. Tapi kita rasa... bahan tu tidak akan menjejaskan resepi ni.. Ada beberapa biji epal dlm peti ais.. tak terusik begitu lama.. so kita decide.. ada baiknya juga cuba buat Tat Epal Kismis ni.. so kita pun mulakanlah eksperimen. Malam tadi Haziq tidur awal... jadi takde gangguan utk berekperimen..

Semasa study ingredient dalam resepi.. MaDiHa rasa macam tak percaya bila resepi kata tepung gandum yang digunakan hanya 31g?? betul ke ni?? Tak mungkin begitu sikit... sedangkan gula & mentega agak banyak. Dalam pada rasa cuak.. masih jugak nak mencuba.. semasa mengadun.. ternyata adunan agak cair dan sepertinya tak cukup pekat. Jadi dengan sendiri MaDiHa dah tambahkan kandungan tepung sehingga menjadi 80g . Macam pandai ajer.. hihihihiiiii.. Tapi sebenarnya.. hati masih berkata2.. adunan ni masih cair.. seperti adunan kek saja.. biasanya adunan tat lebih pekat.. tapi takpelah.. ini percubaan pertama

Bila siap bakar.. ternyata.. tat ini agak lembut seperti kek.. dan moist lagi tuu Tapi yang tak tahannya.. ianya terlalu manisss... MaDiHa berpendapat.. resepi ini sudah tersalah taip dan Chef Anuar dah terlepas pandang.. Pada sesiapa yang nak mencuba.. bolehlah tambahkan lagi kandungan tepung mungkin boleh tambah menjadi 120g - 150g!! (atau mungkin resepi terkurang satu angka '0' dan jumlah sebenar tepung adalah 310g???)

Apapun rumusannya.. tat ini sedapppp!.. suka dengan tekstur & rasa epal selepas dibakar serta aroma kayu manis yang sangat harum... cuma yang MaDiHa tak tahan ialah rasanya yang terlajak manis gara2 kekurangan tepung dlm resepi.. is not my fault !

Quote:
TAT EPAL KISMIS
Sumber - Chef Anuar

Bahan2
Sedikit mentega cair
1 camca besar serbuk kacang hazel - MaDiHa omit tapi digantikan dengan serbuk kayu manis seperti saranan Chef Anuar dlm nota kakinya.
2 biji epal, dihiris ~ MaDiHa guna 1 1/2 saja dikopek kulit & buang bijinya lalu dihiris.
150 g mentega
190 g gula halus - boleh kurangkan jika tak suka manis
5 biji kuning telur
31 g tepung serbaguna ~ diayak - MaDiHa guna tepung gandum sebanyak 80 g (boleh bubuh dlm 120 g - 150 g - Chef Anuar kalau terbaca ni tolong bagi feedback! )
8 g serbuk penaik (baking powder)~ ayak bersama tepung
100 ml susu segar
70 g kismis
100 g jelfix aprikot ~ panaskan dgn 200 ml air - MaDiHa guna jem aprikot.. guna sikit ajer dlm 1 s/b;-)

Cara2 Menyediakan
1. Sapukan sedikit mentega cair sekeliling dan dasar tin pembakar tat.
2. Taburkan serbuk kacang hazel hingga rata. (MaDiHa taburkan dengan serbuk kayu manis~ wangi )
3. Aturkan hirisan epal sehingga penuh di permukaan tin pembakar.. ketepikan dulu.
4. Putar mentega & gula hingga kembang.
5. Masukkan telur kuning sebiji demi sebiji. Putar lagi.
6. Masukkan tepung serbaguna & baking powder yg telah diayak dan putar perlahan hingga rata.
7. Masukkan susu cair. Kacau rata.
8. Tuangkan adunan ke dalam acuan yang telah diaturkan hirisan epal dan ratakan.
9. Bakar tat selama 30 - 40 minit dengan suhu 170C.
10. Keluarkan tat.. sejukkan sebentar kemudian terbalikkan di atas pinggan kuih dan sapukan dengan jelfix apricot.


JOM KITA SEMBANG
Quote:
1. Roylazim: cantik tak semestinya sedap
2. Kamalina: memang betul.. resepi dlm buku or majalah ada terkena yg tak berapa betul.. (bukan semua gitu) pasal tu ramai yg lebih minat tengok dari FP.. kalau tak faham boleh tanya direct pd tuan punya FP.. yep.. akak dah baca.. TQ Kamalina..
3. Kak Leen: sabor jerlah Kak Leen ni… kalau boleh gitu.. kenyang kita hari2 kan.. hehehee..
4. Haniss: mula2 tu.. cuak jugak.. tapi fikir balik.. kalau tak jadi pun rasanya masih boleh dimakan.. cuma rupa aje tak cantik…
5. Masriyah: kita pun suka masakan ada epal mcam pie epal or muffin epal tu.. cuma nak buat jer malas..
6. MamaFaMi: mesti kat rumah mama byk koleksi pinggan2 cantik kan.. pasal resepi dlm buku.. memang kena tengok betul2.. kadang tu ada ingredientnya yg tak masuk akal.. tu yg jarang cuba resepi dari buku.. betul kata mama.. kalau dlm FP.. tak faham boleh tanya balik sebelum cuba..
7. Harlina: TQ
8. Jeff: samalah kita.. kalau ke McD… pie epal wajib!!
9. Syah: tak pernah lagi ler… tq.. nanti ada masa kita cuba..
10. Mamasya: rasanya gitulah.. tak mungkin hanya 31gm kan? Itulah yg geram.. beli buku mcm2 buku.. tp kdg tu.. ada ajer resepi yg meragukan.. jadinya langsung tak jadi nak mencuba..
11. Srsfeqah: hehehe.. berani bereksperimen didapur takper.. jgn eksperimen benda2 yg bahaya udahh…
12. Ana: sebenarnya nak menghabiskan epal dlm peti ais tu.. kesian dia takde org nak usik.. bila dah jadi kuih tu… barulah laku….. ish ish ishh….. ada jugak org yg berkenan kat pinggan tu yer… Ana… actually.. set pinggan tu.. adalah hadiah perkahwinan MaDiHa dari my late auntie.. sayang nak guna sebab cantik sangat..hehe.. dah 8 tahun tersimpan jer dlm almari.. baru ni ajer MaDiHa teragak nak guna..
13. Erna: yep.. memang sedap.. betul tu.. pekena dgn teh ‘O’ kurang manis.. memang best!
14. Tariqzaidanirah: jadi memang jadi… tapi rasanya nak kena tambah lagi tepung tu lain kali.. (kalau buat lagi ler..)
15. INAS: mekasih… akak agak2 ajer nama tu.. sebab ada klu nya.... yep… yang penting kita dah jd kawan.. akak setuju…
16. Hajar: memang kompem kurang tepung.. hehehe… akak dah tambah pun masih kurang gak.. tulah pasal.. mat saleh suka manis2 ni.. tp akak rasa kalau tambah lagi tepung.. taklah manis sangat jadinya…
17. Nur: betul.. rajin bereksperimen…boleh memahirkan kita..
18. Sabrina: Mulut akak kata manis.. tp akak bagi kat cousin & makcik rasa.. diaorang kata ok jer.. taklah manis benor katanya.. hehehee… takper sab.. actually benda2 ni.. kita boleh ejas kalau kita ragu2 dgn resepi.. kita kena ikut logik jugak.. hehehe..
19. Daalia: sesekali mencari kelainan.. kita pun suka gak apple pie McD tu… akak.. kalau nak try.. jgn lupa tambahkan lagi tepungnya..
20. Cek de sam: sodappppp….. sejuk2 musim ujan ni.. mulut asyik nak mkn jer…
21. Fliffy: me too… always love apples….time ujan2 ni memang asyik nak isi perut jer.. hehe.. fliffy.. MaDiHa segan ler nak ajak dtg umah…sebab tak reti msk sgt.. tp kalau fliffy nak dtg tolong masak.. sgt2 dialu2kan.. hehehe…
22. ZakiahZ: tipah tertipu yer.. hehehe… MaDiHa guna epal merah spt yg dalam gambar tu... tp rasanya nak guna epal hijau pun ok gak.. rasa masam2 lagi sedap kot.. MaDiHa tak pasti ada tak jual kat kedai2 buku biasa… sebab MaDiHa aritu beli masa kat kursus buat kek dgn chef.. kalau Zakiah nak.. boleh try call Berita Publishing No. tel : 03-76208111 or 03-76208029


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net