Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 17-Dec-2007 05:03 Email | Share | Bookmark

 
 
 
 
 
Finally.... menjadi jugak projek apam... first time tengok kat FP MamaFaMi.. hati sungguh teruja dan teringin sangat nak mencuba.. dah lama mencari2 resepi apam yang tak guna tapai... bila mama tepek jer resepi apam dari Zara Klate.. hati berbunga2 nak mencuba.. tapi ada cerita sebenarnya sebelum kita mencuba ni.. hehehe.. sebenarnya.. jiran kita Lily dah cuba dulu tau.. cantik apam dia buat.. siap tapaukan utk kita waktu kita nak keluar pegi keje pagi2 hari... thanks Lily... susah2 jer bagi kita rasa apam tu... tak cukup sebenarnya yang Lily bagi tu.... tu yg hari sabtu tu kita buat jugak.. rasa macam tak sabar2 nak buat bila nampak apam yang Lily buat menjadi dengan cantik & sedap plak tu... tu yang makin semangat nak buat sendiri tu.. & yang kita buat tu pun.. kita bagi gak kat Lily pagi2 tuhh.. tengok lampu umah dia cerah jer pagi tu.. rupanya dia tengah bersiap nak balik kg... sedang elok ler.. terus dia bawak bekal blk kg..

Oh ya... seperti kata MamaFaMi.. apam mama berbintik2 a.k.a ada polka dot.. rupanya terkena gak kat kita... bila siap masak.. tengok2 ada gak bintik2 pd apam kita.. hehehe.. entah apa yang silap.. hmmm.. takperlah.. janji rasanya sedap.. thanks to Zara Klate & MamaFaMi kerana berkongsi resepi ni yer.. maafla mama.. MaDiHa C&P jer ni...

Quote:
APAM ENO (40 - 50 biji)
Sumber : Zara Klate (dari FP MamaFaMi)

Bahan-bahan :

300 g tepung beras
8 - 10 sudu besar gula pasir (mama rasa lebih elok kalau ditambah lagi 2 atau 3 sudu)
1 sudu besar yis kering
280 - 300 ml air (MaDiHa memandai tambah air sikit lagi menjadi 350 ml... tu pasal apam MaDiHa nampak kurang berisi.. tp tersangatlah gebusss..)
3 sudu kecil ENO plain untuk 3 warna berbeza (1 sudu kecil untuk 1 bahagian)
pewarna merah
pewarna hijau

Kaedah penyediaan :

1. Tepung dibancuh dengan air sedikit-sedikit. Kemudian masukkan yis dan gula. Kacau sebati.
2. Bancuhan tepung tadi dibiarkan semalaman (bancuh malam, kukus keesokkan pagi).
3. Bancuhan tepung dibahagi 3. Masukkan pewarna.
4. Masukkan 1 sudu kecil ENO dalam setiap satu warna. Kacau biar berbuih.
5. Sementara itu, panaskan kukus. Bila mendidih, letak acuan apam sekejap dalam periuk kukus. Kemudian tuangkan adunan tadi ke dalam acuan yang telah dipanaskan. Kukus hingga masak. (MaDiHa tak panaskan acuan.. tapi terus jer isi bancuhan... sorry cikgu.. anak murid derhaka )
6. Hidangkan dengan kelapa parut putih yang dicampurkan dengan sedikit garam. Sebaiknya kukuskan kelapa parut tersebut seketika untuk mengelakkan dari basi.


Ok... ini pulak lauk2 yang dimasak minggu lepas... masak dua jenis jer.. coz jiran kita sangat baik hati.. dia bagi kita sambal ikan bilis garing ni.. thanks Lily.. selalu bagi kita lauk.. sedap tauu... garing & pedas.. sambal ni boleh simpan lama.. nanti kita kecek resepi dari Lily & try masak sendiri..

Inilah sambal ikan bilis garing yang Lily bagi



Quote:
STIR FRIED KING MUSHROOM+PRAWN SEMPOI

Bahan2
2 peket king mushroom ~ hiris serong nipis
1 gengam isi udang (kalu gengam MaDiHa besor.. kalau gengaman u all yg kecik tu.. boh la 2 gengam )
1 biji bawang besar ~ mayang
2 ulas bawang putih ~ mayang
1 sudu besar sos tiram
minyak jagong
garam

Cara menyediakan
1. Panaskan minyak.. tumiskan bawang putih & bawang besar hingga layu.
2. Masukkan sedikit air.. dan isi udang.. biar seketika.
3. Masukkan sos tiram, mushroom dan garam.
4. Kacau2 hingga mushroom kecut sikit dan bolehlah dihidang.


Sambal goreng jambi ni pulak.. resepi kita ambil dari majalah Perempuan lama.. memang lama... majalah keluaran bulan Mac 1992.. dok belek2.. tengok resepi dalamnya sedap2 pulak.. so terberkenan kat resepi ni.. memang sedap! Ada banyak lagi resepi yang teringin nak cuba dari majalah tu... nanti2lah yer.. banyak sangat list resepi nak try
Quote:
SAMBAL GORENG JAMBI
Sumber : Kamariah (Majalah Perempuan)

Bahan2
4 biji ubi kentang saiz besar ~ kopek kulit & hiris persegi nipis2 & goreng garing
RM2.00 udang kering ~ goreng tanpa minyak & tumbuk (MaDiHa rendam & tumbuk... selalu derhaka kat guru )
Segengam isi udang segar (sama gak mcm tadi.. boh lebih lagi sedap!)
3 biji cili merah ~ hiris serong
3 biji cili hijau ~ hiris serong
4 ulas bawang merah ~ hiris
2 ulas bawang putih ~ hiris
1 sudu besar penuh cili boh
sedikit gula merah (MaDiHa guna gula kabong.. dlm 1 sudu besar)
sedikit air asam jawa
minyak
garam

Cara Memasak
1. Panaskan minyak dan tumis cili boh dan bawang yg dihiris hingga garing.
2. Masukkan isi udang dan udang kering yg ditumbuk. Kacau rata hingga udang masak.
3. Masukkan cili potong dan kacau rata.. masukkan garam, gula merah dan air asam jawa.
4. Akhir sekali masukkan kentang goreng dan kacau rata hingga kering.. rasakan apa yang kurang dan bolehlah dihidang


JOM KITA SEMBANG
Quote:
1. Ouled Kenitra: Suka kalau anak2 suka makan kuih2 yang kita buat.. anak2 kita memilih… kuih apam ni.. dia tak makan pun… mak & ayah dia jer yg suka…
2. Sitione: siti kat bangladesh yer? Jauhnyerrr… senang jer buat apam tu siti.. kelapa parut kalau takde pemarut.. leh kisar jer guna blender kering.. tp kena keluarkan isinya dari tempurung.. pastu kopekkan kulit warna coklat hitam tu.. potong kecik2 pastu baru mesinn… bolehlahh daripada takde langsung kan.. nak tapaukan pun da abis da ni.. hehehe..
3. Kamalina: ohhh.. sama eh apam eno dgn apam tepung beras.. akak apam2 ni jarang buat.. ni jer baru nak belajar2 buat sendiri.. selalu main beli jer..
4. MamaFaMi: alahaiii mama ni.. malu bila mama kata kita rajin.. walhal.. mama lagilah rajinn.. tulah.. berjangkit lak ada taik lalat pemanis pd apam madiha.. hehehe.. takperlah ma… janji sedap..
5. Haniss: yup.. senang buat apam ni pasal tak payah nak buat tapai nasi dulu..
6. Pemancing Ikan: Samalah kita pun.. selamat hari raya aidiladha buat pokcik sekeluarga.. apom ni sesuai sangat sebagai alas perut dipagi hari…
7. Srsfeqah: haaa.. tau takper.. cepat2 pindah sini.. bolehlah jadi tukang rasa akak punya eksperimen.. heheheheee… hmmm.. pasal sambal goreng jambi tu.. pd akak.. takde bezanya kot guna udang kering goreng dengan udang kering yg direndam tu…. Akak ni malas sebenarnya nak goreng.. pasal dalam fikiran berkata.. kalau goreng nanti payah nak lumat bila nak tumbuk.. heheheheee
8. Nur: apam tu memang gebu sangat.. tambah pulak madiha kurangkan airnyer.. hehe memandai ubah resepi orang… sambal jambi tu memang besttt!!
9. Nini: MaDiHa terliur kat kerabu mangga+betik+karot yang Nini buat tuhhh.. meleleh kita tengok tauu…
10. Masriyah: Boleh apa salahnyerrr.. kita bertukar2 juadah.. yah masak pun apa kurangnya.. berselera kita tengok.. raya haji kali ni.. takde mood buat kuih raya ler yah.. satu habuk pun tak buat..
11. Hajar: sambal ikan bilis tu memang sedap hajar… rangup.. nanti kita tanyakan resepinya dgn lily yer.. ada satu petua nak goreng ikan bilis bagi garing & rangup.. petuanya ialah… minyak perlu betul2 panas & berasapp.. barulah masukkan ikan bilis.. lagi satu bilis tak perlu dibasuhh.. kalau tak nanti bilis akan jadi liat dan tak rangup..
12. @lh@mdulill@ah!CintaDhinasAzraaei: heheheheee.. pilihlah satu yang berkenan dihati.. susah2.. masak jer semuanya.. heheheheee… p/s: biasanya org masak western utk sambut anniversary.. barulah ada kelass!! Hehehe.. tp masakan melayu pun apa kurangnya.. sedap jugak tauu…
13. Jeff: ohhh gitu pulak yer.. kitorang pulakk.. kalau makan apam.. suka kelapa lebihhh.. baru terasa lemaknya..
14. Auntie Fliffy: frankly speaking…. King mushroom tu among the yummiest mushroom yang pernah kita rasa… tapi tatau la selera orang lain cemana.. madiha memang rekemen mushroom tu.. memang best sangat… tak seperti shitake mushroom yang bau & rasanya yang kurang enak gituhh.. but enoki & oyster mushroom pun not bad.. tp king mushroom lagi best.. nama pun KING !
15. Suargh: yup.. bila berjauhan pasti rindukan masakan emak.. slmt hari raya utk anda juga…
16. Anir: setakat sorang dua makan.. beli lagi senang.. tapi kalau rasa nak makan puas.. buat sendiri lagi untung… hehehehe…
17. Ouled Kenitra: alamakkkk.. idea tengah kering.. takleh nak balas pantun.. maklumlah.. dok teringat nak blk kg jer.. heheh.. dah tengok dah entry LIMA tuh.. memang best!
18. Lee Lin: hehe.. tatau mana satu resepi asli sambal jambi tuuhh… kita hanya meniru dari majalah ajer.. tp.. takper.. mana2 pun.. yang penting masakannya sodapp!
19. Tariqzaidanirah: samalah kita.. suka kelapa lebih.. barulah terasa lemak2 dia..
20. Maylique: ohhh dah try agar2 tu yer… alhamdulillah may suka… resepi tu pun kita cilok jugak.. bukan resepi kita..


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net