Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 27-Dec-2007 04:38 Email | Share | Bookmark
XPDC Melawat & Menjaring Ikan di Kebun..

meehun sup
ketupat pulut & rendang
lempeng cicah sambal tumis
dee masih dgn kain pelekat.. hehehe...
ok.. kena tukar bucket ni dulu...
ok.. trailer dah siap pasang... jom naik!!
perjalanan bermula...
betty pun ikut gakk.. hehe..
kemain seronok dpt naik tractor..
dee selaku driver tractor..
gadis melayu dolu2.. tutup kepala ngan kain batik jaa.....
ok.. dah masuk kebun... turun bukit..
cabaran pertama... jalan lecak yang amat..
haziq dah tidur... hubby masih ngan baju semalam.. kekekeke...
perjalanan diteruskan..
naik bukit lak...
cabaran kedua... jalan berlubang terukk!
tengok tu... lubang dalam.. seram woooo....
ok.. dah sampai kebun.. pegi ke tepi sungai dulu...
takleh masuk dlm lagi.. kebun belum bersih.. byk tunggul...
air banjir masih kelihatan walaupun hampir surut..
haziq.. nak mkn biskut..
mula2 nak masuk air.. konon nak sinsing seluar.. hehe
ke tengah lagi...
air semakin dlm.. sia2 sinsing seluar.. semua dah basah.. hehehe
yg ni relekss dlm trailer.. hehehe...
dee tengah amik pelepah sawit utk pancang jaring..
air dah paras pinggang
yg ni air dah paras dada.. orgnya tak berapa nampak.. jauh benor
seronok dini dpt ikut ke kebun..
santai.. tokma dengan cucu..
geram tengok mata betty.. (anak dee)
ok dah siap pasang jaring!
balik semula ke tractor
sejuk ker tu?
tah apa yg aman dok buat..
dee nak tolong basuhkan sandal kita yg kena selut..
kelakor.. dee dukung hubby sebab takut kaki kotor masuk trailer
ok mulakan perjalanan balik..
lembu pun ada dlm kebun..
dah keluar dr kebun.. ma pulak bawak tractor..
dee escort dari belakang dgn van
inilah hasil tangkapan hari tu...
masih ada yg hidup.. baru terkena jaring masa pi amik tu..
dee teringin mkn pecal terung bakar.. kita pun masak ler..
ikan sungai dah dimasak sambal..
yg ini.. khas utk haziq.. goreng garam kunyit jer..
dee masa darjah 6..
tengah membajak.. belakang tu kawan dee, arwah ayah & ma..
sedang membajak..
XPDC melawat kebun ni.. berlaku pada hari raya kedua.. betul2 lepas geng2 lelaki balik solat Jumaat.. Ada ke patut.. orang lain pegi beraya.. yang kitorang pulak melawat kebun sawit Ahh.. tak kira.. janji kitorang dapat masuk kebun.. dah rindu giler nak pegi kebun.. rasanya dah hampir setengah tahun tak pegi kebun ma ni.. rindu sesangat nak tengok kehijauan kebun ma ni..

Korang jangan gelak tengok gambar2 ni tau.. senyum sikit2 takper.. sebab kitorang sendiri pun tergelak gak tengok gambar2 ni... actually.. kenangan yg paling manis & kelakar & pada masa yang sama.. kenangan yg mendebarkan.. maklumlah.. terpaksa menempuh perjalanan yg mencabar... (mencabar kepada pemandu tractor tulahh.. kitorang ni tumpang berdebar jer.. )

Alkisah permulaannya begini.. Dee dok ajak hubby & Aman pegi menjaring ikan kat kebun.. katanya minggu lepas.. dia pegi dengan Tasha... dapat ikan besar2.. sebab air tengah naik kat kebun sebab masa tu hujan tak henti2.. yang kita ni apalagi.. excited ler dengar... Nak jugak ikut.. yelah.. dah ler kita dah lama tak pegi kebun.. dia pulak cerita nak gi menjaring.. lagilah kita excited Pastu Dee cakap.. kebun jalan teruk.. lecak & berlubang2.. kalau semua nak ikut.. mana muat nak naik motor 3 biji... kalau pegi dengan van memang tak lepas.. dengan kereta apatah lagi... tapi katanya.. kalau nak ikut jugak.. kena pegi dengan tractor ler.. kita kata.. tak kisah naik apa pun.. janji dapat ikut


Quote:
Ini kita masukkan selingan gambar lama... masa mula2 arwah ayah beli tractor ni untuk kegunaan membajak tanah kebun.. Arwah ayah memang minat berkebun.. walaupun ada kebun sawit Felda.. tapi ayah usahakan tanah rezab (yang berstatus TOL) utk dijadikan kebun sayur.. antara tanaman yang pernah arwah ayah tanam ialah cili besar, kobis, tembikai, jagung & bermacam2 jenis sayur lagi.. nantilahh.. one day kalau ada masa.. kita masukkan gambar2 kebun utk tatapan semua & sebagai kenang2an kami.. Tractor ni pulak.. sejak awal arwah beli.. hanya Dee dan ma yang selalu bawak untuk membajak.. tengoklah tu... yang kecik & hensem tulah dia adik kita Dee... masa tu dia darjah 6 kalau tak silap.. tapi dah pandai handle tractor utk membajak tanah... samada menggunakan mata plaw (plough) ataupun rotor.. bukan itu saja.. kecekapannya semasa menukar mata2 bajak tu pun memang kitorang kagum.. memang cekap.. sekali masuk jer... tepat sasarannya.. hanya klipkan saja.. dah boleh membajak.. kalau kita ler.. mau rasanya kena undur & kedepan berkali2 itupun belum tentu klipnya boleh masuk tepat ke sasaran.. hehehe.. melalut lakkk.. apa yg kita cerita ni hanya mereka2 yg biasa dengan tractor saja yg akan faham... ok.. skrg ni tractor tu masih boleh diguna.. ma & Dee selalu bawak ke kebun utk tujuan2 tertentu seperti meracun, membaja dan mengangkut sawit.. sebab tanah yg ma tanam sayur dulu dah ditanam dengan kelapa sawit..


Gitulah kisahnyer... balik dari solat Jumaat.. Dee pun hidupkan enjin tractor dan tukar bucket kepada trailer (kitorang panggil trailer.. tak tau apa sebutan yg betul)... dalam trailer tu siap diaorang bentang tikar & disusun kusyen2 kerusi lama ma supaya nanti selesa sikit anak2 & cucu duduk dalam tu.. kita siap bawak bantal takut Haziq nak tidor.. Dee pun siap bawak khemah kot2 ler sampai kebun hujan turun.. boleh gak berteduh bawah khemah.. tapi nasib baik tak hujan..

Tractor masih ada bucket lagikk kat belakang...


Ok.. trailer dah siap pasang... sapa nak ikut.. jom naikk!!!


Untuk alas perut.. kami bawak bekalan.. dengan roti, meehun sup, lempeng, ketupat pulut (yg mak angkat Tasha bagi) cicah ngan rendang, biskut, teh o & air kosong. Macam nak pegi picnic pulak.. Memang kelakar tauuu... tak dapat dilupakan.. kitorang naik ramai2 dalam trailer tu.. macam mangsa banjir pulak.. Gambar2 makanan ni.. yg diambil dari rumah.. yang dimakan masa pagi tu.. ada berlebih.. tu yang bawak bekal tu..



Ma pulak dari rumah drive van in case kami terlewat masa balik nanti boleh tukar penumpang ke dalam van pulak dan tinggalkan tractor kat tepi jalan dlm kebun tu. Sebab jalan masuk ke kebun tu akan ditutup dengan palang pada pukul 7 petang. Van tu ma tinggalkan berdekatan dengan kedai makan tepi jalan nak masuk kebun tu.. then ma pun masuk sekali dlm trailer sebelum XPDC bermula

Maka bermulalah XPDC kami
Korang layan jelah gambar2 ni... tengoklah sendiri gambar jalan yang lecak & berlubang2 tu.. memang menakutkan.. kalau pegi dengan van atau kereta sohih tak lepass... tapi bila naik tractor tu.. no problem... tapi dalam hati tu.. tetap berdebar2 bila tengok jalan teruk sangat.. takut gakk.. kalau setakat tak lepas tu no hal.. tapi yang paling takut ialah kalau2 tractor tu terbalik ataupun tayarnya termasuk dlm lubang yang dalam tu.. tapi alhamdulillah.. perjalanan kami pergi dan balik selamat... walaupun tiap kali trailer senget kami yang dlm tu menjerit2 ketakutan... ngeri wehhh..

Anak2 kita bukan main excited lagi... yang omaknya pun seronok gak dpt ikut


Si kecik Betty ni pun di'angkut' sama.. hehe..


Cabaran pertama kami... ada byk gak cabaran.. tp ada yg tak amik gambor.. sebab Dini sibuk nak pegang kamera..


Tengok tu lubang manyak dalam wooo.... tergelincir sikit tayar tractor tu.. habis terbalik trailer..


Sampai jer kebun.. Dee lajak ke arah jalan nak ke sungai.. saja dia nak tengok air banjir tinggi ke tak... nampaknya air dah mulai surut.. Pastu Dee pusing balik dan masuk dlm kebun yang dinaiki air tu.. airnya pun dah surut sikit katanya.. tapi masih boleh lagi ler setakat nak letak jaring tu...

Sebelum diaorang turun.. masing2 isi perut dulu... Ni pulak gambar2 diaorang masa nak masuk dalam air untuk pegi tahan jaring.. 2 bidang jaring dibawa.. hanya diaorang bertiga yang turun ke dalam air.. pastu kita pun ikut sama turun dari trailer tu sebab nak amik gambar.. tapi setakat di gigi air banjir tu ajer.. orang lain tak turun dari trailer tu.. pasal tanah amatlah lecak.. takut kotor kaki Bukannya sebab gelikan lecak tu.. tapi taknak kotorkan dalam trailer tu (sebab kitorang ni dah biasa dengan kotor2 tanah tu.. maklumlah sebelum ni ma & arwah ayah berkebun sayur.. setakat air lecak tu.. no hal )

Siap sedia nak masuk air.. hubby siap sinsing seluar...


Sia2 jer sinsing seluar... semua habis basah


Ok.. siap pasang jaring... kitorang pun naik trailer semula utk memulakan perjalanan pulang.. Jaring tu.. keesokkannya baru pegi tengok.. Masa tu.. kita semua tak ikut.. hanya hubby, Dee & Aman jer yg pegi dengan motor.. Alhamdulillah.. ada jugaklah rezeki kami.. dapat ler ikan dlm 1.5 kg.. itupun campur2 ikannya.. ikan lais, ikan terebo dan lain2 ikan tu kita tak kenal... (lupa dah nama yg diaorang dok sebut) ada yg besar ada yg kecik.. besar pun idok ler besar sangat.. setakat sebesar 3-4 jari jer..

Ok.. hero2 dah siap pasang jaring... masa utk balik!


Ni yang kelakorr... hubby siap basuh kaki dia.. pastu takut kaki kotor (selipar dia tinggal kat tepi trailer).. Dee pun dukung dia dari air tu bawak ke trailer...


Dah keluar dari kebun.. Dee bawak van yg ditinggal kat kedai tadi & ma pulak bawak tractor... jangan tak caya...


Inilah dia hasil tangkapan kami.. errrr.. diaorang bertiga lah sebenarnya


Ikan2 tu... digoreng kunyit dan dimasak sambal cili padi.. sodappppp


Ok.. itu saja cerita XPDC kami kali ni.. thanks kerana sudi luangkan masa anda semua mengikuti kisah gila2 kitorang ni..


JOM SEMBANG!
Quote:
1. Haniss: Cerita kali ni agak gila2 sikit kan.. hehehe..
2. Zuhri: w’salam.. terima kasih sudi kemari.. mestilah kena selalu ceria2.. barulah hidup lebih bererti…
3. Nur: memang meriah nur.. cerita gila2.. hehehe.. nur mkn ker ikan sungai?
4. Laily: amboi 3x…. baru muncul puan lily kita.. ooohhh.. selama ni kita eja nama salah yer.. Laily rupanya yer.. sorilah yer.. sebab eja ikut sebutan.. hehe.. sebenarnya.. yg seronok omaknya lah.. sebab dapat ikut sama.. anak2 tak tau apa.. diaorang mengikut ajer.. hehe..
5. Laily: gambar empunya FP tak leh bubuh selalu2 sgt.. takut penuh screen..! hehe..
6. Shukri Sfawani: TQ..
7. Tok Janggut: Itulah tok.. sesekali pekena ikan darat memang best!
8. Daalia: hehe.. ada gak yg teruja dengan lempeng tu yerk…
9. Soulha: yup.. seronok.. takkan dilupakan kenangan tersebut… dimasukkan dlm FP ni.. nanti anak2 bolehlah imbau kembali..
10. Jeff: u are welcome…
11. Masriyah: tulah yah.. kalau dah mula menulis.. mulalah takleh nak stop.. semua nak dikongsi.. hehe.. yah mkn ker ikan sungai tu?
12. Auntie Fliffy: salam utk Fliffy jugakk.. kita pun rindu kat awak jugakk tauu.. actually madiha tak jadi pegi Bukit Goh.. reason pertama takut jalan naik air.. sebenarnya.. kami cadang nak gi melawat saudara yang rumahnya terbakar masa bulan puasa dulu.. tp dah lost contact sebab no telefon rumah dia pun dah takleh dihubungi.. tu yg tak berani nak pegi takut2 jln sana masih naik air..
** ikan2 tu.. hasil dari jaringan yg dipasang satu malam jer.. lepas dpt terus digoreng & masak sambal.. bukan menjala tau.. tapi pasang jaring.. means.. rentangkan jaring ditengah2 air banjir tu..
13. Yong@ibu chempaka: ohhh.. suka ekk meesup sambal kicap.. mmg betul.. kalau takde sambal kicap takde ummphhh.. ikan sambal cili api tu mmg sodap.. sebab ikan baru..
14. Anir: hahahah… apalah ko ni anir.. yg bertudung kain batik tu kan ke abby… kita kan ke bulat sikit.. kekekeke…
15. Srsfeqah: memang menarik! Lain dari yg lain.. hehehe.. tak selalu dpt camtu.. pasal ma bawak traktor tu.. dia dah biasa.. akak pun pernah gak bawak traktor tu dulu2.. tapi setakat bawak jelah.. tak pandai nak membajak.. tapi mak & adik akak bukan setakat bawak jer.. tp boleh membajak & buat batas menggunakkan traktor jugakk.. (buat batas ada alat khas kena pasang kat traktor tu)
16. Lee Lin: Memang best gila… nilah dia XPDC gila2 kami!
17. Za: tq sudi kemari… terima kasih yer sudi luangkan masa baca entry akak ni..
18. Kamalina: gitu pulak yer.. akak pulak.. suka XTVT gini.. suka pada keadaan yg mencabar.. tp satu je akak penakut.. takut dgn air yg dalam.. (takut naik perahu.. hehehe) tp kalau bab jaring ikan/memancing memang minat…
** traktor tu memang byk jasanya.. dan alhamdulillah.. sampai skrg masih boleh digunakan lagi.. cuma dah buruk sikit laa… hehe.. ma akak dah biasa bwk traktor tu.. memang kerja dia dulu2 masa buat kebun.. tp skrg ni dah pencen buat kerja2 tu semua.. hehe..
19. Hajar: yup.. tp dulu2 lagi best kalau masuk kebun sebab arwah ayah tanam macam2 sayuran.. skrg kalau gi kebun.. boleh tengok pokok sawit jelah..
20. Eixora: silakann…
21. Ida Isk: sesekali.. bukan selalu dpt mcm tu…
22. Abah Along: takper abah.. diaorang dah biasa dengan air.. semua terer berenang.. hehehe… makcik bawak traktor tulah mak madiha… ngalahkan org lelaki kan? Tulah dia.. masa arwah ayah ada.. ma & adik lelaki madiha ler yg tukang bajak tanah kebun.. yup.. that day.. we all semua enjoy & happy dgn xpdc tu..
23. MamaFaMi: best giler... wa cakap lu……. Heheheheee….



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net