Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 15-Jan-2008 07:21 Email | Share | Bookmark
Masak apa saja.. asalkan kenyang.. hehe..

 
Ada kalanya.. kita blur.... tak tau nak masak apa... hubby plak keje last weekend.. emmm... kita ngan anak2 jer yg ada kat rumah.. fikir punya fikir.. last2 masak sardin jelah.. senang cerita.. 1 lauk pun dah cukup.. tambah kentang & tomato... tu dah boleh ganti sebagai sayur.. sebenarnya.. kita tak suka sangat sardin.. yang kita masak tu adalah mackerel... tp kalau dah ikan dlm tin.. mesti orang panggil sardin jugak kan.. hentam jelah labuu...

Nilah dia lauk kita ahad baru ni... sambal mackerel campur kentang & tomato.. untuk mengelakkan kuah terasa pedas.. (kang si Haziq melalak lakkk ) jadi kita bubuh cili padi sebijik2. Bila time kita sendiri nak makan.. just gigit or pecah2kan cili api dlm pinggan kita.. alhamdulillah.. kenyang kita & anak2 hari tu..

Quote:
SAMBAL MACKEREL BERKENTANG

Senang jek kita masak ni. Goreng kentang hingga empuk. Tumis bwg merah+bwg putih+kunyit hidup+serai titik. Masukkan air sikit, sardin, asam keping, cili padi sebiji2 (nak rasa pedas kuahnya tumbuklah cili tu) dan perasa. Masukkan kentang & tomato. Dah siapp..


Malamnyer... nak menghabiskan lobak putih yg beli haritu (beli 2 aritu.. satu dah buat masak lemak.. ) kita pun buat acar je lobak putih tu.. lama dah tak makan acar macam ni.. feberet arwah ayah kita ni...

Quote:
ACAR LOBAK PUTIH

Ni lagi mudah.. Lobak siap dipotong2 tu.. gaulkan dengan bwg besar mayang melintang, cili merah, cuka, gula & garam. Biar mesra dlm 1 jam dulu baru leh makan yek. Acar ni biar terasa garam & manis2 sket baru best.


pastu ada ikan siakap yang hubby beli sekor tu.. tak tau nak masak apa... last2 goreng garam kunyit... then curahkan sambal atasnya... sambal tu sebenarnya.. cili padi.. tapi nak bagi ada kaler merah sikit..kita tambah cili merah sebiji... nampak jer tak mengancamm... tapi pedas wooo.... tu jer lauk kami malam tu.. ikan tu sebenarnya.. belah bawah tu.. dah kena korek sikit isinya untuk si Haziq.. untuk ambil gambar... kita terbalikkan jelah... kalau tak kabor.. mesti org tak tau.. hehe.. (ni kes hubby suruh masak sekor2 taknak potong2... Haziq pulak tak boleh makan pedas.. terpaksalah rasmikan dulu.. simpan sikit isinya utk dia.. pastu baru curah sambal tu )


Quote:
SIAKAP MASAK SAMBAL

Ni pun sempoi.. Ikan goreng garam kunyit dulu. Pastu tumis bwg merah, bwg putih, cili padi, cili merah+kunyit hidup yg ditumbuk (kita blend je nak cepat.. kalau tumbuk lagi best!). Biar garing, masuk perasa & air asam jawa secukup rasa serta carrot & bwg besar mayang. Kacau2.. dah secukup rasa.. tuangkan atas ikan siakap goreng tadi.. mudahkan


Quote:
Malas pulak nak tulis resepi.. sebab resepi mudah ajer tu.. tp ada pulak yg dok tanya resepi acar lobak putih tu.. hehe.. jd kita tulis ler jugak semuanya.. tp main agak2 jelah kuantiti bahan2nya yek..


JOM SEMBANG
Quote:
1. Lee Lin: Mackerel gemokss sikit dari sardin.. hehe.. betul tuh.. kita pun selalu gandingkan camtu.. lauk sardin & telur dadar.. tp hari tu.. kehabisan stok telur lah puloksss
2. Layman: emmm.. betul tu.. kat rumah boleh masak apa2 ajer.. cincai bocai pun boleh.. hehe..
3. Soulha, Cairo: Memang betul.. bila lama tak makan sardin ada jugak terasa rindunya.. tp kalau kerap takleh masuk plak.. acar lobak putih tu.. sama jer mcm kita buat acar timun.. takper.. nanti MaDiHa masukkan.. tp takde specific amount lah yekk
4. Haniss: Betul.. kalau selalu tak lalu pulak.. hehe..
5. MamaFaMi: Eehhh.. peminat sadin rupanya mama ni yek… hehehe…
6. Kamalina: Tulah.. selalunya akak pun buat telur dadar gak.. tp hari tu.. stok telur habis.. belasah jelah mackerel ajer..
7. Mamasya: Kat rumah ni sentiasa ada stok sardin.. kot abis lauk.. sardin ler jadi sasaran. Kadang tu nak buat sandwich pun senang.. barang dah ready. Oh.. takleh makan pedas sebab perut tak tahan yer.. sama macam arwah ayah MaDiHa gak la.. kalau mkn pedas sikit mulalah asyik berulang ke tandas jer..
8. Pian: hehe… nak jemput makan takleh.. jemput cuci2 mata jelah yek.. tq sudi kemari..
9. Srsfeqah: Akak dulu pun tak kuat makan pedas.. setakat guna cili kering jer.. tp sejak kawin dengan hubby tu yg jadi kuat makan pedas. Stok cili padi sentiasa ada kat rumah.. nantilah akak tepek resepi acar tu.. alaa.. sama mcm buat acar timun jugak..
10. Zilzal: Ohhh.. dah nak balik M’sia yer… semoga selamat sampai ke tanah air..
11. Jay4to: kalau perut tengah lapar tengok apa semua terliur.. hehehe.
12. Masriyah: Time sejuk2.. perut tak banyak kerenah.. janji diisi.. hehe..
13. Ezura: Emmm.. semua pun suka sardin yekk.. thanks… dah tengok blog Ezura.. wahh.. sedap2 dia masak yer..
14. Jeff: Kalau saya nak makan dengan roti.. saya buat sandwich jer.. kentang tu dimasukkan sebab anak2 & maknya pun suka.. pasal gambar tu.. tak kisah tak cantik.. tp yg penting nak tengok suasana kat sana.. nak tunggu pegi sendiri tak tau bila…
15. Idzwanjunaidi: Lauk biasa2 aje tu wan… thanks yek sudi kemari..
16. Ana: Ohh.. anak2 Ana suka yer… Dini kureng sket.. makan tu makan lah.. tp kalau dia ada pilihan.. dia tak usik pun sardin.. tak pernah lak goreng sardin bila nak masak.. mesti lagi best kan sebab ikan dah garing.. leh cuba one day..
17. Lyndz: Agaknya kita pernah terserempak dimana2 kot.. tu yg macam pernah tengok je tu… akak sekolah kat Keratong jer…


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net