Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 25-Jan-2008 04:53 Email | Share | Bookmark
Mai Ikut Cheq Menangkol Udang Padang...

ikan sepat kedah
ikan sepat kedah goreng celup tepong
Baru2 ni.. seorang sahabat MaDiHa yang tinggal di Perlis telah menghantar email gambar2 aktiviti beliau & keluarga menangkul udang padang di sungai (anak sungai rasanya sebab nampak cam kecik jer). Biasanya aktiviti ni dilakukan waktu musim sungai yang agak kering… Nama kampong tempat dia cari udang tu ialah Kampong Che Ok, Perlis (sebutan ok bukan okey tau.. )

Inilah sungai tempat menangkol udang tuu... nampak kat dalam tu.. alat penangkol udang..


Teruja betul tengok gambar2 udang padang & ikan sepat kedah (sepat ronggeng) yang diaorang berjaya tangkul/sauk tu… MaDiHa sendiri tak pernah alami pengalaman sebegitu.. masa budak2 dulu adalah jugak dok main tangguk2 ikan dlm alor.. tapi guna bakul ataupun tudung saji mak ajer.. (balik rumah kena marah dengan mak.. sebab mengotorkan bakul atau tudung saji dia.. hehehe..) Tapi masa tu.. bila dapat ikan atau udang tu pun.. tak pernah lak dimasak.. (dapat pun 3, 4 ekor jer) saja buat main jer..

Cara menangkul udang yang kawan MaDiHa buat ni berlainan sikit sebab dia gunakan alat khas bentuk empat persegi yang diperbuat dari kain dan siap ada tangkai ataupun holder untuk dipegang. Caranya.. letakkan tangkul tu dlm sungai.. campakkan umpan dlm tangkol tu (ada umpan khas diperbuat dari tanah yg dibulat2kan dan digolek2kan dlm serbuk khas) pastu tunggu selama ½ jam… angkat tangkol.. wallaaaa… hasilnyerrr.. paling sikit pun.. dptlah dlm 20 ekor udang.. tp kalau tengahari.. boleh dpt hingga 70 – 80 ekor katanya… Berbaloi jugak bila dpt udang begitu banyak.. mengikut kata beliau… kalau rajin boleh dapat lagi banyak udang tu.. yg penting kena sabar sikitlah. Masa ½ jam menunggu tangkol tu.. boleh digunakan utk buat perkara lain.. boleh juga sambil2 memotong janggut udang tu…

Udang padang siap dibersihkan.. tapi janggutnya belum digunting lagi... dah siap gunting janggut.. baru boleh dimasakk


Katanya.. harga pasaran udang padang tu di sana.. lebih kurang RM4.00 – RM5.00 satu tin/pot susu cair.. fuyooo.. boleh tahan tuuu.. tapi kawan MaDiHa tu.. takdelah berjual.. just buat makan2 keluarga ajer.. ada beberapa gambar masakan dari udang padang yg dia kirimkan.. MaDiHa share dengan you all okey!

Sambal tumis udang padang..


Cucur udang padang.. siap ada bunga lagi tuu... sedap ni cicah ngan sos ada pulak kopi O...


Udang padang goreng kunyit.. nak makan dia.. kena ambil 5/6 ekor sekali suap.. barulah terasa udangnya.. manisss gituu



JOM SEMBANG

Quote:
1. Mamasya: Samalah kita.. biasa guna menangguk ajer.. tp bila member bagitau kat Perlis guna istilah menangkol… jadi kita letak tajuk tu lah..
2. Nabialishad: Yup tangkap sendiri, pastu masak sendiri utk keluarga… fresh lagi.. tapi ni bukan madiha yg tangkap tau… member madiha yg dok kat Perlis nunn…
3. Mamaharizdanish~anna: Istilah tu.. orang belah2 utara selalu dok guna.. memang kita jarang2 dengar..
4. Srsfeqah: Member akak cakap.. memang manis..
re: nak buek camano… memang teringin boto ni ha… sib baik bukan mengidam.. kalau tak.. dah lamo ser poi Johol mintak omak kau buekkan sepesel untuk ser ni haa..…
5. Ushar: Seronok kan zaman budak2… kita pun sama gak.. suka masuk parit/paya.. menanggok ikan.. berkawan ngan budak jantan lak tu.. hehehe…
6. Man: Biasalah tuuuu… kalau lauk sedap.. memang tak sedar menambah2 makan..
7. Aliza: hehehe…. ishh ishh ishhhh… ni mak budak yang mengidam ker atau bapak budak yang mengidam.. heheheheeee
8. Pemancing Ikan: Seronokkan pokcik bila kenang2kan kenangan lama.. Tapi.. sekarang ni.. masih ada lagi pokcik xtvt macam tu… buktinya tengoklah tu… member madiha masih lagi melakukannya.. mungkin sekadar mengisi masa lapang… dan.. hasilnya tak mengecewakan..
9. Kamalina: Akak pun tak pasti ler aimi… selalunya udang kertas tu.. udang laut kan? (ehh betul ker ni?) rasa lain kot.. sebab ni udang sungai.. & saiznya agak kecil sikit dari yg jual kat kedai tu..
10. Tariqzaidanirah: semestinya sedappp…
11. Nur: Mestilah manis nur.. sebab udang baru.. resepi takdelah nur.. sebab tu kawan madiha yg masak..
12. Haniss: Seronok bila teringat zaman kanak2… banyak juga istilah menangguk ikan kat belah utara yer… hmmm.. istilah tuar tu pun akak tak pernah dengar jugak.. huhh.. sedap tu.. udang dibuat pais.. lom pernah rasa lagi..
13. JasaBumi Agro: Hehe… kalau balik dari kebunn.. masak apa pun sedap..inikan pulak dpt lauk udang yg fresh ni…
14. Jeff: Isshhh takdelah sekecik tu… banding saiz udang yg siap dimasak tu dengan ciliapi dlm pinggan tu.. saiz dia lebih kurang cili api tu jer.. memang kecik.. tapi taklah sehalus udang buat cencaluk tu..
15. Ida Isk: besar sikit udang tu ida… besar2 cili api saiznya.. (madiha pun tak tengok sendiri jugak.. but just compare to cili padi dlm pinggan tu ajer)
16. Unnamed: alamakkk… cepat pegi cari nasiiiiii….
17. Lyndz: ler.. ni bukan udang geragau ler dik.. ni namanya udang padang.. hehehe.. ooooo.. orang Banjar panggil hancau jer… tak pandai bahasa banjar ni…
18. Umi solehah yusof: terima kasih sudi datang kemari.. tak pandai masak sangat… baru belajar2 ajer.. tp lauk udang tu.. member saya yang masak..
19. Rani: mesti pernah makan ni.. kat sini mana nak cari rani oiii… kena pegi Perlis lah kalau teringin.. hehehe..
20. Aida: masing2 semua dok teringat zaman kecik2 dulu… seronokkan.. mkn udang fresh2 lagi…udang goreng kunyit memang sodapp.. lagipun udang tak perlu masak beria sangat sebab dia dah manis dah..
21. Daalia: Yup.. udang fresh rasanya manis.. sabar ajelah yer.. pasal advice tu.. biasalah.. sebab dulu kita pun pernah gak kena operate.. tau cemana sakitnya.. dan kalau boleh nak cepat2 sembuh..
22. MamaFaMi: yuppp.. sedappp.. tp tu member madiha yg masak tauu..
23. Shopwithmama: thank you.
24. Wan Zee: samalah kita.. bila member hantar gambar tu barulah tau pasal ni.. pasal tu kita share dengan kawan2 semua..
25. Akak Zai Kulim: amboiii.. berakak2 pulak.. kita lagi tua dari awak tauu.. hehehe… ada jugak nooo orang kedah tak pernah tengok benda tuu…
26. Linda@anna: Sabar ajelah yer anna… madiha pun telan liuq juga tengok gambar2 yg kawan kirim tu.. hehehe..
27. uptrend: Thank you!
28. Chepah: Betul tu.. madiha pun teringin nak menangkol udang macam tu.. pastu dpt makan fresh2 tu… thank juga sudi berkunjung kemari… masak tu bukan sebab rajin chepah.. tp sebab kewajipan.. kalau tak masak nanti suami & anak2 melopong.. hehehe.. suami jenis tak suka sangat makan kat luar.. dah jemu katanya mkn masakan kedai time kerja.. jd blk rumah nak mkn masakan isteri pulak.. jd kenalah buat2 rajin. hehe..
29. Nurul: Amboii Nurul.. buat akak jeles ajer tau.. hehehe.. tp memang ler.. kat sabah makanan laut murah2…
30. FarEast: Akak pun sama… hehehe..
31. Ibu Wawanis: Hehehe… ramai yang terkenang zaman kanak2 bila tengok gambar2 ni.. termasuk madiha sendiri…
32. Soulha, Cairo: Ooooo.. pernah gak no main2 tanggok udang padang yer.. mesti seronok kan.. kalau tulis OAT.. kang orang ingat lain plak.. hehehe..
33. Roylazim: Lain dari yang lain kan kak?
34. Ida: Silakan Ida..
35. Umi Solehah Yusof: Janganlah kata gitu… kesian kat kompeni majalah tu.. hehehe.. resepi2 dalam ni resepi2 mudah ajer tu Umi.. Buat rujukan anak2 madiha suatu masa kelak & juga kepada rakan2 fp yang dikasihi..
36. Zanaz: Ikan tuu.. bukan madiha yg punya.. tp kawanku yg punya.. Bestnyer cerita kak zanaz ni… arwah ayah madiha pulak.. tak biasa dengan sungai atau xtvt mencari ikan.. kalau ada pun.. dok ikut2 orang jer.. tp kalau pasal bertani serahlah padanya... tp anaknya ni.. minat sangat ler bab2 mencari ikan ni.. hehehe..
37. Pemancing Ikan: kah kah kah kah... gelak besar madiha tau.. kelakarlah pokcik ni... pokcik oii.. bukan taknak update.. tp fotopages meragam ler pokcik.. gambar taknak keluar2lah.. letih dah nak hapdet... (ada banyak gambar makanan lagi niii tau.. ) takperlah tengok udang ni lama2 sikit apa salahnyer...
38. Umi Solehah Yusof: Kuala Krau Perak kan? Ehh… parents orang Kelantan lah pulok.. hehe.. ni mesti parents kerja kat Kuala Krau dulu kan? Oh.. skrang dok kat Temerloh yer.. madiha pernah pegi Temerloh tu masa kakak ipar dok sana… pegi pasar pagi kat tepi sungai tu.. eeiiiii rindulah pulak… banyak barang2 kg kat situ kan?… Pasal masak tu.. takper kalau suami tak kisah.. tapi madiha ni.. suami selalu 'top up' lauk2 dan sayur dlm peti ais tu.. jadi payah sikit ler nak mengelat hehehe.. nak tak nak.. kenalah masak juga kalau tak nanti rosak pulak lauk2 tu…
39. Kak Leen: Wa’alaikumsalam Kak Leen.. rindu ngan akak tauuu.. lama kita tak borak yer.. bz rupanya akak ku ini maklum dah pindah ‘rumah baru’.. hehehe.. Itulah akakkkk.. jom kita pergi Perlis jomm !
40. Tok Janggut: Memang sedap tu Tok… kita pun samo jugak.. meleleh nengok lauk udang tuu…
41. Jasmeen: Itu yang payah bila manusia tamak haloba.. main nak yg mudah ajer kan.. akibatnya semua makhluk dlm sungai tu mati…
42. Imah: Ohhh.. gitu kisahnyer yer.. MaDiHa pun tak tau kenapa dipanggil udang padang.. memang dok teringat ke padang bola ataupun padang mainan tu jugak.. hehe.. rupanya kat sana padang tu = bendang... patut pun... seronokkan dpt gi tangkap udang ni...



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net