Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 4-Feb-2008 07:34 Email | Share | Bookmark
Hari Yang Penuh Dengan Vitamin M.... mmm.... M.A.L.A.S...

Kalau terlupa nak telan vitamin R.. inilah jadinya... masak pun yg ringkas2 ajer... ni gara2 vitamin M penuh satu badan..

Ini aje yg kita masak untuk anak2 & suami baru2 ni... nasib baik takde yg komplen..
Tapi ni sebenarnya antara my favourites food... bubur lambuk & sukun memang dua2 kita suka... nak pulak kalau bubur lambuk versi Trengganu yg ma masak. Siap ada pucuk midin segala. Tapi bubur lambuk ku ini tak cukup alat... tu yg jadi bubur lambuk sempoi tuu.. hehe.. & lagi satu.. sukun ni memang favourites kita gak.. Selalu pesan kat hubby kalau terjumpa kat pasar or pasar tani ker pasar malam suruh dia beli... thanks hubby

Quote:
BUBUR LAMBUK SEMPOI VERSI KU

Bahan Bubur2

2 pot beras
Air secukupnya utk mengembangkan bubur
2 cm halia ~ dikisar
4-5 ulas bwg merah ~ dikisar
2 ulas bwg putih ~ dikisar
2 batang serai ~ diketuk
1 kiub ikan bilis/ayam
1 ketul dada ayam ~ dipotong dadu
4 ekor sotong ~ dibersih & potong2 (boleh juga campur udang atau isi ikan)
2 sudu besar kerisik
2 sudu kecil serbuk lada hitam
Sayur kegemaran anda seperti lobak merah (dadu), kentang (dadu), brokoli atau apa2 sayuran berdaun.
(MaDiHa guna buncis & bayam.. itu aje yg ada dlm esbox )
Garam secukup rasa
Daun bawang & daun sup untuk hiasan
Bawang goreng (MaDiHa goreng bawang sendiri lebih wangi)

Caranya
1. Beras dibasuh dan jerang dengan air yang banyak sehingga kembang.
2. Masukkan kiub ayam/bilis, bahan kisar, serai dan bahan2 lauknya spt ayam, sotong atau udang.
3. Akhirnya sekali masukkan bahan2 lain yg masih tinggal. Jika menggunakan kentang/lobak.. biarkan sehingga ianya empuk. Rasakan biar secukup rasa dan bolehlah dihidang dengan sambal kicap & daun bawang/daun sup & juga bawang goreng.

Sambal Kicap
Bahan2

30 biji cili padi
1 sudu besar gula
Kicap manis secukupnya

Cara
Tumbuk cili padi hingga lumat. Campurkan gula dan tumbuk sikit. Keluarkan dan masukkan dalam mangkuk dan tuangkan kicap secukupnya.


SUKUN GORENG CELUP TEPUNG CICAH SAMBAL KICAP (sambal kicap pun share dengan sambal bubur tadi )




JOM KITA SEMBANG
Quote:
1. Ida Isk: Yup.. betul tu.. sukun boleh buat macam2. Tapi selalu dok beli tak sempat buah tu nak masak.. mesti dah habis dulu kena goreng.. hihihihiii
2. Kamalina: Pernah makan yer? Sedapkan? akak pun memang suka sesangat. Sampaikan masa pregnant si Haziq pun boleh mengidamkan bubur lambuk Trengganu.. hehe..
3. Sabrina: Bubur tu senang jer masaknya Sab.. masak sejenis tu tak payah nak masak byk2 lauk lagi.. hehe.. yelah.. malas2 pun.. kena gak ler masak sebab anak2 & suami nak makan.. nak keluar beli kat kedai… lagilah malass…
4. Bonda RaqynRafiqin: Haaaa.. betul tu.. umah Kak Rinn mesti banyak sukun kan.. kalau dekat2 dah lama kena ngecek dengan MaDiHa.. hehehe (poyo jer.. Kak Rinn tak pelawa pun.. kih kih kih..)
5. Zira: Sukun memang akak suka.. a’ah.. macam2 boleh buat dari sukun ni..
6. Nur: A’ah… vitamin M ler ni.. tak syak lagi.. tu yg masak sejenis je tu.. hehehe.. sukun tu.. utk minum petang.. sebab mkn bubur cepat laporr…
7. Ana: A’ah.. tolong buangkan jauh2.. hehehe.. biar MaDiHa rajin macam Ana.. serba serbi pandai.. ubi tu.. rebus cicah sambal tumis pun sedap gak Ana.. takpun buat getuk.. hehe..
8. Rani: Memang betul.. barulah terangkat mkn sukun goreng cicah sambal kicap..
9. Masriyah: Ohh.. cicah ngan cili sos? Tak pernah cuba lagi tuu… hehe..MaDiHa pandai makan cicah sambal kicap ni masak kerja kat Johor dulu… tu yg terbawak2 sampai sekarang…
10. Mamasya: Memang sedap bubur tu.. lagipun.. hidangan seimbang.. ada karbohidrat, protein & vitamin2 dari sayuran.. bubur lambuk Trengganu memang MaDiHa suka sangat.. tp nak buat sendiri selalu tak cukup bahan2. Daun kayu payah nak cari kat sini especially pucuk midin sayur wajib tu.. Haaa.. senanglah ada tanam sukun kat rumah.. anytime boleh goreng.. bestnyerrr…
11. Anir: heheheee.. tau takperrr… kita pun pandai mkn goreng2an dengan sambal kicap ni sebab masa anak dara dulu pernah kerja kat Johor… tu yg sampai sekarang dok meniru cara orang Johor makan…
12. Nana: Terima kasih..
13. MamaFaMi: Tak boleh selalu malaskan diri.. nanti tak boleh nak tiru/kejor mama punya xperimen.. hehehe…
14. Jeff: Sesekali takper.. tak boleh selalu..
15. Daalia: Itulah kan.. walaupun malas.. tp tekak ni dok teringin makanan sedap jugak.. itulah terjadinya bubur lambuk tu.. hehe.. sukun goreng tu pulak pasal hubby dok beli buahnya.. jadi kenalah jugak kita goreng.. Takperlah byk tertinggal lagipun sis kan sedang berehat.. bila2 senang barulah dtg melawat kita.. hehe.. Roti tu memang sedap & lembut.. kalau guna tepong roti lagi lembut.. resepi muffin saya dah letak.. kalau rajin bolehlah mencuba.. alahaiii.. MaDiHa ni lagilah kembang.. jangan tak tauuu.. hehe..
16. Lyndz: A’ah.. tulah pasal.. bulan puasa memang takleh tinggal dengan bubur lambuk ni…
17. Mama Dina: Memang payah nak cari buah sukun ni.. nasib2 aje dpt jumpa..
18. Lee Lin: Ohh.. iyer ker.. mesti sebelum ni dok imagine sukun ni spesis berubi kan sebab isinya tu saling tak tumpah macam keledek/keladi? hehehe..
19. Hairina: Resepi sambal kicap.. kan ada akak attach tu.. resepinya sama dengan sambal kicap yg dimakan dengan bubur tu
20. Badang Perkasa:


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net