Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 29-Feb-2008 10:20 Email | Share | Bookmark
Lauk Sempoi...

Takde cerita best nak share arini.. layan pics lauk2 ajelah.. hehehe..
Ni lauk entah bila masak pun tak ingat.. hahaha..

Terung ni ku masak idea dari Rinnchan.. tapi resepi MaDiHa lain sket.. guna cili idup yg ditumbuk kasar2.. thanks Rinn sebab bagi idea cemana nak pelbagaikan masak terung ni...

Quote:
TERUNG GORENG BERCILI

Bahan2

Terung (kalau besar 2 biji.. madiha guna yg halus2 tu.. dlm 10 biji) ~ belah dua dan kerat2 jika perlu
segengam ikan bilis bersih (bersih tu yg dah siap kopek yer)
5 biji cili merah ~ tumbuk kasar
5 ulas bwg merah ~ tumbuk lepas tumbuk cili
3 ulas bwg putih ~ ketuk2
garam & perasa secukupnya
Minyak

Cara Memasak
1. Panaskan minyak dan goreng terung hingga layu. Angkat dan ketepikan.
2. Goreng ikan bilis hingga garing & ketepikan
3. Tumis bwg putih hingga wangi. Masukkan bwg merah & cili tumbuk & tumis hingga wangi.
4. Masukkan garam & perasa jika suka. Rasakan garamnya (tak perlu masin sgt sebab ikan bilis dah masin).. bila dah secukup rasa.. masukkan ikan bilis & terung tadi & gaul mesra. Siap!



Manakala ayam ni dah selalu ku goreng begini.. resepinya pun dah pernah tempek dulu.. resepi idea dari hubbyku masa ku dalam pantang si Haziq...

AYAM GORENG BEREMPAH


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net