Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 21-Mar-2008 03:14 Email | Share | Bookmark

ini haziq punya...
Hari ni takde cerita menarik nak kongsi.. rutin harian berjalan spt biasa saja. Sejak tak sihat ni.. rasa malas nak bereksperimen kat dapur... walaupun semalam cuti maulidur rasul.. tp takde mood nak memasak sebab badan rasa tak sedap ajer.. dah 3 pagi berturut2 ibu & ayah telan air asam keping untuk mengurangkan sakit tekak akibat batuk2... sakit tekak dah beransur2 baik.. kalau tak suara ibu hampir2 hilang akibat batuk.. skrg dah ok sikit.. Kesihatan Haziq sudah semakin baik.. dah tak demam.. tapi masih selsema.. still continue bagi ubat yg doktor bagi haritu.. ayah yang MC 2 hari akibat demam dah kembali kerja spt biasa.. tp mlm tadi kakak Dini pulak dah start batuk... orang terakhir dijangkiti virus..... cepat2 bagi ubat batuk ayah dia sebelum batuknya melarat... harap2 kami sekeluarga akan kembali sihat spt sediakala.. aminnn....

Ni gulai kunyit lengkuas versi kak Liza.......... sebelum ni MaDiHa selalu jugak masak gulai kunyit lengkuas.. tapi selalunya guna cili kering & tak campur sebarang rempah.. haritu kak Liza ada tunjuk gulai kunyit lengkuas ikan tongkol yang menggunakan cili padi & dicampur rempah gulai cap bunga rose.. oleh sebab rempah gulai ada dalam simpanan.. MaDiHa pun cubalah gulai kunyit lengkuas versi kak Liza ni.. hasilnya memang sedap gulai ni... tapi MaDiHa masak dalam keadaan kelam kabut melayan Haziq yg asyik meragam sejak dia tak sihat ni... leka sekejap aje kuah gulai dah jadi membuak & akibatnya.. kuah jadi tak cantik & jadi pekat semacam jer... hmmm... tapikan... bila makan gulai ni.. terasa manis macam kuah gulai ketam pulak.. walaupun hasilnya tak cantik.. tapi sedapp... Terima kasih kak Liza untuk resepi tu yer... MaDiHa copy & paste di sini... harap dihalalkan yer..

Quote:
GULAI KUNYIT LENGKUAS
Sumber : Hanieliza FP


Bahan
500 gm ikan aye/tongkol [potong setebal 3 cm] (MaDiHa guna ikan merah)
2 cawan santan [1 biji kelapa]
1 cawan air
2 s/b rempah gulai cap ros (bancuh sikit dengan air)
10 urat kacang panjang (MaDiHa guna kacang bendi)
1 labu bawang besar
5 tangkai ciliapi (yg ni tak masukkan.. tp tambah kat bahan mesin)
3 keping asam gelogor
garam

Bahan Mesin
10 tangkai ciliapi (MaDiHa tambah 5 biji lagi untuk dimesin)
3 ulas bawang merah
4 cm lengkuas
3 cm kunyit hidup

Cara
1. Ikan dibersihkan dan rebuskan dengan 1 cawan air dan asam keping & garam sehingga mendideh.[Sebaiknya biarkan semalaman] (MaDiHa tak rebus sebab guna isi ikan merah sebab ia lembut..)
2. Masukkan semua bahan kecuali santan dan maskkan sampai mendideh.
3. Bila mendideh baru masukkan santn dan sentiasa kacau supaya masakan tidak naik atau pecah minyak.
4. Rasakan garam dan tutup api.
5. Hidangkan dengan nasi putih dan sambal belacan limau dan juga ikan kering goreng.


Keesokkan harinya.. (rabu) gulai semalam masih ada.. MaDiHa hanya masak sejenis jer lauk.. ikan masak sambal bersos & sambal belacan bilis berulamkan isi kobis (korek isi kobis yg bahagian dalam tu). Hubby balik kerja singgah pasar malam dibelinya jagung rebus, tembikai & sayur2an.. MaDiHa ada pesan suruh carikan ulam pucuk gajus (terliur tengok pucuk gajus dlm FP Kak Rinnchan & FP Lyndz.. ) rupanya.. ulam pucuk gajus tak jumpa.. pucuk midin yang dibawa balik.. dia tau yg MaDiHa memang dok tercari2 jugak pucuk paku midin ni tapi takdelah pesan dia suruh beli.. tp bila dia jumpa terus dia beli... bila nampak ni.. terus teringatkan bubur lambuk versi Trengganu.. baru aje nampak kat FP Mamasya baru2 ni.... so... malam tadi.. kami makan bubur lambuk aje untuk makan malam... anak2 suka.. ibunya lebih2 lagi.. Malam tadi ada jamuan kat surau dekat rumah sempena Maulidur Rasul... hubby aje yg pegi.. itupun kelam kabut balik dari kerja.. bersiap terus pegi surau dengan jiran depan rumah.. (suami Laily) alhamdulillah sempat gak solat Isyak berjemaah & menjamu selera... tapi yang bestnyer.. balik rumah.. ayah dia makan pulak bubur lambuk semangkuk kat rumah..



Makan tembikai ni sorok2 takut Haziq nak... takut nak bagi sebab dia baru kena asma... betul ke budak asma tak boleh makan tembikai??

Inilah dia bubur lambuk versi Trengganu kegemaran ku...... boleh makan berulang2...
Resepi pun cilok dari FP Kak Liza... TQ akak.... tapi maaflah sebab bubur MaDiHa ni tak lengkap sayurannya.. & ada juga dibuat penambahan bahan2 lain mengikut resepi yang ditunjukkan oleh ma kat kg dulu.. Ni kiranya combine resepi Kak Liza & ma ler ni... rasanya tetap sedapp walaupun tak cukup bahan..

Quote:
BUBUR LAMBUK

Bahan
2 cawan beras [rebuskan dalam slow cooker] (MaDiHa guna cawan rice cooker sebagai penyukat & masak dlm periuk biasa aje)
1/2 kg keledek [warna merah/jingga]...potong kecil (MaDiHa guna 2 biji kentang)
1 s/b lada hitam
2 cm. halia
5 ulas bawang merah
5 tangkai pucuk ubi (tak bubuh)
5 tangkai daun cekur manis (tak bubuh)
1 ikat daun paku midin
1 ikat pucuk paku hijau (takde)
5 pokok kangkong (ganti dengan sayur bayam)
2 tangkai dan kadok (takde)
4 tangkai daun kesom ~ hiris halus2
4 tangkai daun kemangin (takde stok)
1 helai daun kunyit ~ hiris halus2
2 batang serai ~ diketuk (MaDiHa tambah)
1 cawan udang basah saiz kecil [tak der pun tak per] (MaDiHa ganti sotong & isi ayam)
2 ekor ikan kembung ~ bakar dan ambil isi lalu ditumbuk
air secukupnya untuk mengembangkan beras
1 cawan santan pekat (MaDiHa tambah)
garam
1 sudu besar kerisik yg telah ditumbuk halus (MaDiHa tambah)
2 sudu besar budu (ini MaDiHa tambah.. baru bestt )

Cara membuat
1. Rebus beras hingga kembang. Semua sayuran dipotong, basuh dan toskan.
2. Tumbuk lada hitam hingga lumat, setelah itu masukkan 10 ulas bawang merah, halia dan tumbuklah lagi sehingga lumat.
3. Masukkan keledek dan bahan-bahan yang telah ditumbuk tadi bersama ikan yg dihancurkan kedalam bubur nasi tadi.
4. Masukkan udang/sotong/ayam dan santan.. kacau sehingga rata. Pastikan air mencukupi agar bubur tak pekat sangat.
5. Bila sudah hampir untuk diangkat, masukkan sayur-sayuran, budu, kerisik & garam secukupnya sambil dikacau hingga cukup rata dan sayur layu.
6. Angkat dan hidangkan.


Quote:
1. MiraJohar: Resepi tu dah akak masukkan… silalah cuba yer..
2. MamaBob: Wa’alaikumsalam MamaBob.. patutlah lama tak nampak… busy rupanya yer… anak akak mula dpt asma sejak umurnya setahun lebih.. ni kali ke dua dia kena asma & diberikan nebulizer tu... punca sebab dia kena batuk2 & selsema.. ada byk kahak.. tu yg kena asma tu… pasal madu DCL tu.. nantilah akak cuba2 cari yer.. terima kasih yer kerana bagi laman web tu…
3. LUNA: TQ..
4. Hanieliza: Sama2 kak… memang teruja nak mencuba resepi gulai akak tu sebab lain sikit resepinya dari yg biasa Madiha buat… lagipun kebetulan rempah gulai memang ada dlm simpanan… tu yg nak cuba tu.. memang sedapp.. tq kak…
5. Anir: Ye ker? alahaii.. kesian... tulah.. agaknya musim skrg ni…. pasal asma si Haziq tu.. aku pun kesian gak kat dia.. takut jadi apa2.. dia pulak kalau sihat sikit dah mula aktif lari sana lari sini.. dah ler semput..
patutlah jarang2 update & jarang2 ke mari.. sibuk jadi tauke sate lak yer?? nanti kalau aku ada buat apa2 majlis.. bolehlah tempah sate dengan ko yek.. aku salutelah dengan laki ko.. walaupun ada kerja tetap.. tapi rajin buat kerja part time… bagus baguss…
6. MiraJohar: Sama2… budu tulah yg jadi penyedap bubur tu.. hehehe.. nanti bolehlah cuba yer..
7. Kak Jie Jie: alaa kak… memang malas pun.. ni mesti akak tak baca abis cerita madiha ni… lauk pauk tu bukannya masak dalam masa satu hariii… tu menu untuk 3 hari tu akakkk.. hehehe…
re: alahaiii.. rasa mesti akak pernah tengok buah tu.. tp mungkin tak perasan kot.. takper.. nanti kalau ada gambarnya madiha amik bagi akak tengok eik…
8. Tariqzaidanirah: terima kasih.. memang malas pun.. tp nak mkn.. kena gak ler masak..
9. Zai Kulim: sama2 Zai.. insyaAllah..
10. Zai Kulim:
11. MiraJohar: Hehe.. tulah pasal.. dah tua2 ni.. memori tak berapa bagus..
12. Penyulawa: akak pandai ke mkn bubur lambuk ni? lajuuuu…. hehehe..
13. Mamasya: A’ah.. aritu tengok mamasya msk mmg terliur.. tp pasal susah nak jumpa pucuk midin.. pendam ajelah.. tup2 hubby bwk blk pucuk midin.. laju jerlah buat bubur lambuk ni.. hehe.. TQ utk petua tu yer..
14. Soulha, Cairo: A’ah.. demam.. dugaan kecil yg tuhan nak uji umatnya.. heheheeh… betul tu.. demam2 ni elok mkn bubur2 ni…
15. dOd: hehehe…
16. Anese: A’ah.. pucuk midin mmg wajib ada barulah jadi bubur lambuk pantai timur ni.. TQ ler sebab ingat jugak anese kat akak.. kat sini payah nak jumpa.. Lyndz ckp kat pasar mlm depan sunway piramid ada… tp hubby pegi baru ni tak jumpa lak.. jumpa pucuk midin ni aje.. takde rezekilah tu.. mujur tak pegnen.. hehe..
17. Mama: TQ
18. Aima: Yer Aima.. tapi dah semakin baik sikit… betul ker mkn pedas boleh hilang batuk? ish leh try ni.. hehe..
19. Fliffy: TQ fliffy… memang letih melayan batuk ni.. sabar ajelah..
20. yangmazni: memang sedap akak…feberet madiha tuu…
21. Emy: nak buat cemana emy… perut ni asyik minta di isi aje.. kena gaklah masak..hehe..
22. Imah: alaaa… bubur tu senang banget nak membuatnya…. cubalah yer bila ada masa nanti..
23. Ida isk: memanglah ida… ada anak2.. tak sihat pun dapur tetap kena berasap juga..
24. Izanman: salam Izan… bubur ni memang sedap.. tp tak ramai yg berani mencuba sebab dia nampak lain sket dari bubur biasa.. hehe.. TQ Izan.. ubat memang makan.. ni nak pegi amik ubat lagi ni.. tak baik2 gak lagi batuk ni..
25. Jeff: salin jangan tak salin.. hehehe.. sekadar berkongsi jeff.. mana tau ada yg nak mencuba..
26. Sabrina: Alahaii Sab.. sibuk yer? cian dia.. tapi Sab berdua aje.. nak msk pun alang2.. baik mkn kat kedai aje kan.. tapikan.. akak suka kalau Sab update gambar makanan.. sebab Sab masak lagi power dari akak.. cuma jarang turun padang aje.. bakat memasak Sab lagi bagus dari akak.. hehehe..
27. Tie ~ Ibu Wawanis: Tie.. kat link under ‘aneka sambal’ ada resepinya.. sambal tumis belacan bilis.. tp yg ni akak guna cili padi hijau 100% tu yg nampak itam jer.. & lagi satu.. yg ni takde boh bwg merah.. kalau guna cili padi yg masak cantik sket warnanya.. tp AWAS…!! banyak PEDASSSS wooo…
28. black hat liao :
29. Hajar: Terima kasih Hajar.. perut minta di isi.. kenalah masak jugak Hajar… cuma eksperimen kuih muih takde masa nak buat skrg ni…
30. Misliha: terima kasih akak…
31. Lee Lin:
32. Kamalina: Akak sengaja bubuh lauk2 sekali.. jd tak payah ler nak ada lauk2 sampingan.. kiranya buburnya dah complete ler.. ada sayur & lauknya sekali.. tp kalau nak pedas.. mkn dgn sambal kicap..
madu ada jugak makan.. tp madu biasa ajelah.. bukan madu Khaula yg aimi ckp tu.. mcm2 juga dok cuba.. ubat doktor pun mkn, ubat /petua2 kg pun cuba juga… tp masih ada lagi batuk ni.. sabar jelah tuhan nak uji kita ni…
Pasal tembikai & oren tu.. memanglah akak penah dengan org ckp.. tu yg tak berani nak bagi kat haziq.. dia pulak jenis suka mkn buah…



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net