Want your
own Fotopage?








 
Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 3-Apr-2008 02:34 Email | Share | Bookmark
Bingka Bawang Goreng

 
 
 
 
Baru2 ni.. tekak dok teringin makan kuih hasidoh... kuih ni.. Sujahku yang rajin buat.. aku tak pernah buat sendiri lagi... mungkin ada yang tak tau kuih hasidoh tu kuih apa... kuih hasidoh tu.. bancuhannya lebih kurang kuih bakar jugak.. cuma bezanya kuih ni dikacau dalam kuali macam nak buat koleh... bila dah masak.. kuih ni akan dibentukkan bulat leper kemudian diukir macam bunga ros atau apa2 corak mengikut kreativiti anda menggunakan sepit kuih & yang istimewanya kuih tu ditaburkan dengan bawang goreng.. tu yang buat wangi je tu... Kalau tak silap aku (tolong betulkan kalau salah yer) kuih hasidoh ni.. asalnya dari pantai timur..

Aku ni pulak.. tekak teringin.. tp malas nak mengacau.. kira nak kerja mudah aje.. so teringat ler dulu ada nampak satu resepi bingka bawang goreng dari fotopages siapa dah lupa ler pulakk.. mesti rasanya seakan2 kuih hasidoh sebab guna bawang goreng.. (aku ni memang suka makan bawang goreng... kalau buat.. boleh ratah macam tu jer.. tapi bwg goreng beli tak bestttt!! ) tapi masa tu tak print pun resepinya.. so main agak2 & berpandukan resepi bingka pandan yang dibuat hari tu... hentam sajalah labuuu....

Quote:
BINGKA BAWANG GORENG

Bahan2
6 biji telur (ku guna gred A)
4 cawan santan
2 cawan gula pasir (ku kurangkan dlm 3 sudu besar)
3 cawan tepung gandum
6 ulas bawang merah ~ dijadikan bawang goreng
3 sudu minyak bekas goreng bawang ~gunakan utk menglis acuan

Cara2
1. Bancuh telur, gula & santan hingga sebati.
2. Masukkan tepong sedikit demi sedikit dan bancuh sebati.
3. Blend bancuhan tepung (supaya halus) dengan mencampurkan setengah dari bawang goreng yang dibuat tadi.
4. Tuangkan bancuhan ke dalam acuan yang telah digliskan dengan minyak lebihan goreng bawang tadi lalu dibakar dengan suhu 180C menggunakan api bawah selama 30 minit.
5. Keluarkan acuan dan taburkan dengan bawang goreng yang tinggal separuh tadi.

6. Sambung bakar semula kuih lagi 30 minit menggunakan api atas & bawah.
7. Turunkan suhu ke 175C dan sambung bakar selama 10 minit lagi.
8. Gunakan penguji kek untuk memastikan kuih masak. Sejukkan sebelum dipotong.


SELAMAT MENCUBA!


Quote:
1. Sofu: Bingka ker bingkang ker.. sama aje tu.. lain negeri lain panggilannya..
2. MamaFaMi: biasa2 aje ni mama… kuih org lama.. dah malas nak mengacau.. inilah jadinya..
3. Lieya mama damia & mirza: lain dari yg lain.. hehehe.. sedap & wangi bwg goreng…
4. Jasmeen: ada masa bolehlah try yer..
5. Lyndz: ye ker? akak pun ternampak dlm fp org lain sebelum ni.. tp terlupa fp siapa.. ni kira copy idealah ni.. cuma resepi ni akak yg olah sendiri.. hehehe..
6. Ida isk: kalau minat bawang goreng.. pasti suka kuih ni…
7. Ana: a’ah.. wangi bau bwg goreng tu.. ohh.. suka yg garing yer… nanti madiha email no tepon yer..
8. Zai kulim: ok insyaAllah.. rajin betul zai update.. akak suka entry zai sebab ada petua..
9. Kak jie jie: kalau dekat dah lama bagi akak rasa tau…
10. Nur: bingka ni lain sket rasanya.. sebab ada rasa bwg goreng.. hehehe…
11. Nur: takper nur.. kesilapan teknikal.. hehehe…
12. Frarah-Shrewsbury UK: Salam Farah.. tq sudi kemari… kalau kirim takut basi dulu… hehehe…
13. Kuchi: TQ Kuchi…
14. Kak Rus: aaikkkk.. akak pun buat bingka bwg goreng juga? Bestkan bau dia… wangiiiiii…. Madiha tak bubuh pandan sebab nakkan bau bwg goreng original..
15. Wak Kumis: bolehlah sikit2 wak… bukannya pandai sgt… tq sudi ke sini yer…
16. Wak Kumis: ya wak… enak banget sih.. hehehe..
17. Mamasya: itulahkan.. org lain dok buat kek.. madiha plak dok buat bingka.. hehehe.. kena ikut selera org2 kat rumah.. kalau buat kek takut tak lakuuuu… kena lama2 sikit baru boleh buat kek.. tunggu sehingga ada permintaan.. hehehe…
18. Maklang: Terbaliklah pulak kita ni maklang.. kat rumah madiha kalau buat kek yg tak jalan… mmg betul.. kalau buat kita sendiri yg mkn tak syok.. tp madiha buat ni pun dok bagi2 org jugak.. barulah cepat habis.. hehehe..
19. Masriyah: memang wangi.. wangi bwg goreng…
20. Hajar: tengah2 lapar mmg nampak sodappp.. hehehe… Hajar… Madiha lebih tua dari Hajar ler… kita lagi 3 tahun nak masuk 40 tauuuuu…. Hajar sebaya ngan suami Madiha ler..
21. Maya Amir: sukar digambarkan.. tp sedap jugalah bagi akak sebab akak peminat bwg goreng.. kalau org tak suka bwg goreng mungkin tak suka mkn kuih ni…
22. Srsfeqah: lerrrr… tak pernah dengar kuih hasidoh? Nanti blk kg tanya mak ehh.. kalau nak jumpa jomlah ke PJ ni…
23. Noor: itulah kan.. lama2 tak mkn pasti teringin..
24. Kamalina: susah nak bagitau rasanya.. just imagine mkn bingka pandan & berperisa bwg goreng.. lebih kurang gitulah rasa dia.. hehehe… sebenarnya akak nak mkn kuih hasidoh.. tp malas nak kacau dlm kuali… maka jadilah bingka ni.. actually akak pernah tgk dlm fp seseorang.. tp dah lupa fp siapa..
25. Mummy Irdina& Arissa: bagusss… boleh bayangkan yer.. tak susah2 akak kena describe utk kamu... hehehe..
26. Lee Lin: tau takper… tp sapa nak buatkan utk kita……
27. Zai: oooo… kat Kedah pun ada eikk kuih khasidah tuu??? Ingatkan kat pantai timur jer yg ada.. kalau gitu.. salahlah sangkaan akak selama ni.. kuih khasidah tu.. arwah tok akak pernah buat.. skrg ni makcik akak plak selalu buat.. akak lom pernah buat sendiri lagi.. versi akak ni versi org malas.. malas nak mengacau dlm kuali tu…
28. UmmiZa: best ler juga…. trylah buat..
29. Sophia: TQ Sophia…
30. Sabrina: oooo.. mak Sab punya feberet eikkk? Mujur ada juga org yg tau kuih bingka bwg goreng ni…. Jadi skrg Sab dah tak hairanlah kan... heheheee…
31. Big Mamma Bukhari aka ati: sama2.. no problem.. semoga gembira sokmo yer tie…
32. Soulha, cairo: amboiii jauhnya angin bawa bau kuih ku ini.. hehehehe… sue… ni kuih khasidah versi org malas.. tp takleh guna nama khasidah sebab cara masaknya lain.. so jadilah bingka bwg goreng.. hehehe…
Re: betul jugak tu ehh.. baik beli heavymixer.. boleh guna buat kek & sebagainya… tp kena tunggu bajet cukup dulu lerrr…hehehehe…
33. Zilzal: sedapppp…. Nak ajak dah habis dah.. huhuhuuu…
34. Aida: jom buattt.!!
35. Wa: memang sedapppp.. especially kepada peminat bwg goreng mcm akak ni ler.. hehehe..
36. Rinnchan: yg neber Rinn buat tu mungkin dia tak blend bwg goreng tu kot… madiha punya blend sekali. Kasi aroma dia lagi kaw kaw.. hehe…mungkinlah sama nama kot.. hehehe..
37. Roylazim: ni khasidah org malas.. jadi bingka pulak.. hehehe..
38. Jeff: oooo.. suka bingka ubi yer… dah lama jugak tak buat tu…
39. Yong*ibu Chempaka: mmg yummy… hehehe..
40. Yatie: alaaa.. buat bwg goreng biasa je.. dia jd lembik mungkin tak cukup garing kot… ataupun yatie hiris tak nipis.. dia kena hiris bwg tu nipis2 barulah garing.. bila sejuk kena simpan dlm bekas kedap udara…
41. Mama @nis: ye ker? nantilah akak buat bila ada masa.. hehe..(bila tu entahlah … hihihiii) rasanya takdelah pelik sgt… sebab ada yg pernah mkn kuih ni.. ni kuih lama pasal tu tak ramai yg tau…
42. Idza: tulah.. org muda2 zaman skrg memang jarang yg tau kuih2 lama ni.. sebab tu akak ketengahkan agar ramai generasi muda tau kewujudan kuih2 ni..
43. Anese: sesekali kena gak buat kuih2 org lama ni anese.. hehehe.. takut nanti generasi akan dtg tak kenal kuih2 tradisi melayu.. ramai yg dok anggun2kan kuih2 moden a.k.a kuih2 omputeh jer.. kek ler.. brownies ler.. hehehe…
44. Pemancing Ikan: Betul tu pokcik.. mujur ada pokcik… kalau tak.. ramai yg pelik & kata tak pernah tau kewujudan kuih ni.. padahal inilah dia kuih2 lama… kuih tradisional kita.. ramai anak2 muda yg tak pernah nampak atau tau kewujudan kuih ni… madiha sebagai peminat kuih2 tradisional.. insyaAllah akan sentiasa ketengahkan kuih2 lama dlm FP ni…agar generasi baru dapat mengenalinya..
45. Tie ~ Ibu Wawanis: hehehe.. ini bukan akak yg reka tau… akak cuma olah resepinya aje.. ideanya adalah dari org2 lama kita dulu lagi.. akak pernah tgk kuih ni dlm fp seseorang.. tp lupa print resepi.. tu yg akak main belasah jer resepi sendiri.. hehehe.. pssssttt… akak dah buat dah apang berkuoh tuu.. sedapppp... tunggu eik.. nanti akak update…
46. Mie Jack Broz: nak tapau?? Dah abis daaaaaaaa.. hehehe…



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net