Want your
own Fotopage?






 
Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 7-Apr-2008 04:49 Email | Share | Bookmark
Apang Berkuoh Teranung Kite.........

lepas diadun.. tunggu naik..
dah naik.. kaup balik & tunggu naik lagi..
dah naik kali ke2.. kaup balik lagi dah tuang dalam loyang..
dah 3 kali naik.. bolehlah dikukus..
 
 
Jangan ada yg pelik plak baca title kat atas tu..... ni sebenarnya apam berkuah.. resepi warisan dari negeri Trengganu... Terima kasih banyak2 kepada Tie~Ibu Wawanis kerana sudi berkongsi resepi... Dah lama teringin nak buat apam ni... terlalu rindu dengan kuih2 lama yang arwah tok pernah buat dulu.... Bila Tie tunjukkan gambar dalam FPnya.. terus ku mengecek resepi darinya.. Hari Sabtu baru ni barulah berkesempatan ku membuatnya... alhamdulillah.. dapat juga ku merasainya semula setelah sekian lama tak merasainya kerana kat PJ ni.. mana ada org jual kuih2 macam ni.... rasanya dah berpuluh2 tahun juga tak rasa apam berkuah ni... sekali lagi TQ very much pada Tie untuk resepi mu itu...

Masa buat tu.. sengaja buat lebih sikit sebab nak bagi Sujah & Bie rasa.. Nak tanya samada menjadi atau tak eksperimen apam & kuah yang ku buat itu... Sujah kata.. apamnya ok.. kuahnya pulak.. Sujah kata rempah2nya pun dah ok.. cuma... kalau ikut yg arwah tok buat dulu kuah kena cair sikit sebab bila cicah apam tu.. kuahnya dapat meresap dlm apam.. so.. bila makan barulah terasa... dari segi rasa plak.. Sujah kata kena ejas sket.. kena ada rasa masin & manis... kiranya kuah yg ku buat tu termanis sket.. so balik tu.. aku ejas tambah santan lagi nak bagi cair & tambah sikit garam.. gula takyah tambah... hmmmm.. barulah ngamm... puas ler mkn kali ni.. hilang ler rinduku pd apam arwah tok...

Hari Sabtu baru ni sebenarnya hubby kerja.. tapi kerja shift malam.. pagi tu.. lepas semua siap sarapan hubby sambung baca paper.. pastu dia pun bersiap2 nak tidur nak cover tidur ler apalagi... aku plak awal2 dah minta izin ngan dia nak lepak2 kat rumah Sujah... sebab utamanya memanglah nak hantar apam tu.... sebab ke dua sebab boring dok kat rumah sebab kat rumah takde siaran tv dah dua tiga hari dah..... mungkin area kat atas bangunan rumah ku itu dah tercabut wayar kot.. selalu mcm tu.. (kat rumah tu guna area besar... bila areanya tak betul.. semua rumah2 kat bangunan tu takde siaran tv kecuali rumah yg ada astro ler.. nak kena komplen kat pejabat maintainance barulah diaorang pegi betulkan) ni yang rasa nak masuk astro niiii.... Ok sambung citer lepak kat rumah Sujah.. Bila dah lepak2 kat rumah Sujah.. sekali ngan makan tengahari ler kat situ.. kitorang masak sama2.. tapi sambal belacan tu Sujah yang buat.. yummyyy Kami 3 beranak kenyang makan kat rumah Sujah.. tapi hubby kenyang tidur kat rumah.. hahaha.. sebenarnya dah tanya dia tengahari nak makan tak.. dia kata takpayah la sebab dia nak tidur jer.. selalunya time aku kerja dia tak mkn tengahari sebab pagi dia ambil sarapan lewat & yg berat.. so.. perut dah kenyang.. tidur pun lena ler..

Inilah dia lauk pauk kat rumah Sujah.... makan ramai2 seronok... tapi masa ni Bie dah balik rumah dia sebab cik abang Nasa nya dah nak balik..


Ini apam gandum yang siap dikukus..


Jika ada (anak2 Trengganu) yang rindu nak makan apam berkuah bolehlah try resepi ni.. resepi dicopy & paste dari http://wawanis.fotopages.com & diedit oleh ku... TQ Tie.. akak letak resepi sini.. mintak halal yer..

Quote:
APAM BERKUAH


RESEPI APAM GANDUM
1 kg tepung gandum
3 - 5 keping gula kerek nisang (gula merah)
1 peket mauripan
Air secukupnya (lebih kurang 5 - 6 cawan)

Cara2 Mengadun Apam
1) Masak gula kerek/nisang dengan 2 cawan air sehingga cair.. kemudian tapis & biarkan sejuk
bila air gula dah sejuk bubuh mauripan dan kacau2 sikit biar hingga mauripan mengembang & nampak berbuih.
2) Ayak tepung gandum & tuangkan air gula tadi dan gaul rata.. Seeloknya gunakan tangan (yg bersih) saja yer.. kalau org Trengganu panggil kaedah ni 'kameer' atau maknanya gaul... adunan mestilah seperti adunan cekodok ataupun sedikit lembik dengan menambah air lagi kalau tak cukup yer...
3) Biarkan adunan naik dalam 1/2 jam... kacau (kaupbalik) dan biarkan dia naik lagi. Ulang proses ini sebanyak 3 kali iaitu dalam 1/2 jam sekali. Untuk kaup balik kali ke3 terus tuangkan ke dalam loyang. Untuk 1 kg tepung boleh dapat 2 loyang besar.
4) Panaskan kukusan dan kukus apam sehingga masak (dlm 40 minit).


RESEPI KUAH APAM
Bahan2
5 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
Halia-Besor ibu jari
lengkuas-Besor ibu jari
kunyit-Besor ibu jari
Ikan selayang - 5 ekor (Kukus/rebus bersama garam & asam keping dan ambil isi)
santan - sebiji nyor (MaDiHa guna santan kotak)
Nyor gula (kerisik)-rm 1.00
Nisan (gula merah)-3@4 kerek
garam secukup rasa
ketumbar-2 sudu (rendam semalaman) (MaDiHa sangai & tumbuk halus)
Adam manis-2 sudu (rendam semalaman) (MaDiHa sangai & tumbuk halus)
lada hitam-sesudu teh
Nyor/kelapa parut -Segengam (tak bubuh.. takde stok kelapa parut kat rumah)
Air nyor (Optional) MaDiHa tak bubuh.. takde ler..

Cara Masak Kuah
1. Tumbuk/blend b. meroh, b. putih, halia, lengkuas, kunyit sampai lumat.
2. Tumbuk lada hitam & nyor sampai lumat (kalu blend takut x betul2 lumat)
3. Tumbuk ketumbar & adam manis (Hok ni pun kena tumbuk lama, biar betul2 lumat-kalau giling lagi kaw rasanya)
4. Masukkan santan dalam periuk bersama bahan2 yg telah ditumbuk/blend tadi. masukkan nyor gula, nisan, isi ikan, garam dan air nyor/air kelapa.
5. Masak dalam 1/2 @ 1 jam hingga kuah betul-betul pekat dan naik minyak. Selalu kacau untuk mengelakkan kuah berkerak.
6. Sesuaikan rasanya ikut citarasa anda..

Nota: resepi kuah ni perlu dibuat double resepi jika buat 1 kg tepung (apam) sebab MaDiHa tak cukup kuah daaaaaaa.... oh ya.. lagi satu.. kuah sepatutnya warna kuning sket.. tp ku buat tu jd gelap sikit mungkin sebab rempah2 yg ku sangai tu... nak cepat punya pasal... malas nak rendam semalaman..


Quote:
1. Yullina: a’ah.. tu apam gandum.. boleh mkn dgn kuah tu ataupun ngan kelapa parut yg digaul ngan garam…
2. Ana: Entah kenapa.. org lain sibuk ngan kuih muih moden, kek, cuppies bagai.. tp selera madiha lebih kepada kuih2 lama gini.. hehehe…
3. Nur: samalah kita Nur… suka sgt makan apam… badan pun dah naik mcm apam jugak.. hahahah…
4. MamaFaMi: Apam tu tak berapa manis sgt mama.. & kuahnya takdelah savoury sgt.. ada rasa manis & masin.. lebih kurang mcm rasa asyura Kelantan/Trengganu tu jugak… tak taulah mama boleh mkn tak yekk.. hehehe.. hanya org Trengganu je kot pandai mkn apam kuah ni..
5. Fiza: Terliur ker? nampaknya kenalah buat sendiri Fiza… coz apam berkuah ni tak pernah nampak org jual.. tp kalau kat Trengganu ada ler kot…
6. Lieya *mama Damia & Mirza: Cuba jangan tak cuba.. tp buat ler setengah adunan jer yerr.. takut tak kena ngan selera.. hehehe.. tp apam tu kalau taknak mkn ngan kuah.. boleh mkn dgn kelapa parut..
7. Mummy Irdina&Arissa: Alahaiii.. nak bagi pun apam dah habis dah.. itu sambal belacan.. makcik akak yg buat.. memang yummy…
8. Tie ~ Ibu Wawanis: Dah lama akak teringin apam ni Tie…. Tp tak tau resepi kuahnya yg sebenar.. bila Tie tunjuk tu yg tanpa segan silu dok ngecek resepi tu.. hehehe.. terima kasih byk utk resepinya tu yer.. memang hilang ler rasa rindu pada apam yg arwah tok akak buat dulu… tp air tangan akak tak sama ler ngan yg tok buat tuu….
9. Soulha, Cairo: Tulahh.. entah kenapa tekak ni dok teringin mkn kuih2 lama gini… mungkin sebab dah lama benar tak merasa.. tiba2 rasa teringin.. tu yg dok buat juga tuu…
Panggil akak pun ok ajer… hehehe.. memang dah tua dah pun.. hehe.. betul ler tuh.. jambu sayur tu buah yang macam penumbuk boxing tuh.. tak tau apa nama sebenar sayur tu.. mmg sedap masak air gitu kan.. ada pulak sambal belacan.. hmmmm…. Berpinggan2 habis nasi…
10. Farah: Memang ramai yg tak tau apam berkuah ni.. malah anak2 negeri Trengganu sendiri pun ada yg tak tau.. mungkin diaorang tak pernah jumpa.. akak pun merasa masa akak masih sekolah rendah.. mkn yg arwah tok buat.. mungkin org dah malas nak buat apam versi berkuah yg leceh tu.. jadi ramai ler generasi skrg yg tak pernah tengok apam ni walaupun di negeri mereka sendiri…
11. Masriyah: Memang senang jer buatnyer tu.. cubalah Yah.. mana tau kena ngan selera…
12. Emy: hehehe.. ramai yg tak pernah tengok.. ni kuih lama ni.. selalu org jumpa apam mkn dgn kelapa parut je kan… apam berkuah ni leceh sket nak buat tu pasal kurang popular..
Re: ooooo… cikgu rupanya….
13. Srsfeqah: Cuba tanya tok kot2 dia tau…. Heheh.. siapa lagi yg nak perjuang kuih muih tradisional kalau bukan kita bangsa melayu sendiri.. hehehehe…
14. Wak Kumis: Sememangnya unik… jarang ditemui mungkin sebab tidak dipopularkan seperti Nasi Dagang… Mee Jawa pun tidak kurang enaknya… hehehe..
15. Hajar: Kalau ikut selera akak.. mmg best ler.. hehehe..
16. Jeff: betul tu.. tak cuba tak tau… boleh ler try2 kalau dtg ke Trengganu.. rasanya ada dijual kat sana…
17. Imah: Ni juadah org lama2 ler Imah.. awat lama tak update? Mesti bizi kat tempat kerja baru kan….
18. Kak Ram: Memang org dulu2 jer yg rajin buat kuih2 gini akak… Bila rasa teringin terpaksalah buat sendiri.. mujur juga ada yg sudi kongsi resepinya… hilang gak rindu nak mkn kuih2 yg pernah arwah tok buat dulu.. hehehe… akak… na luv akak jugaaaaaaaa….. nak sauna.. leh bagi diskaun tak? Kui kui kuii….
19. Shima: Ore Kelate rupanya… rasanya boleh ler kot Shima cuba sebab selera Trengganu & Kelantan lebih kurang sama jer.. hehehe.. akak kalu tak berjalan ke mana2 mmg masak gak ler sebab sendiri & anak2 nk mkn.. hehe..
20. Tariqzaidanirah: Apam kelapa tu mmg dah biasa… akak rindu apam berkuah arwah tok… tu yg buat juga tuu… hehe…
21. Kamalina: kalau tanya MIL rasanya mesti dia tau kot… cuba2lah suruh dia buat.. kot2 Aimi boleh terima.. hehe.. biasa makan asyura Trengganu/Kelantan tu tak? Kuah dia rasa lebih kurang mcm tulah…
Pasal astro tu.. suami akak dah lama nak masuk.. akak jer tak bagi.. hehehehe.. takut si Dini asyik tgk katun jer kang belajar ke mana…
22. Maya: Guana mung org Teranung dok pernoh dengor apang kuoh ni… tera tanya ngan mok atau tok.. mesti diaorang tau punya.. hehehehe…
23. Pemancing Ikan: Pokcik memang bijak…. Memang itulah yg saya buat.. bila kuahnya habis.. saya mkn apam ni dengan kelapa parut yg digaul garam.. bestttttt!!
24. Jasmeen: Mujur akak tunjuk sini kan? Kalau tak mesti tak tau apam berkuah ni wujud.. hehehe.. nak kit.. dah abis laaaaaaaaaa….. huhuhuuu…
25. Kartini: Haaaaaaa… mujur ada jugok org Teranung Kite hok pernoh makang apang kuoh niii… kalu kata dok kenal takdi.. memang nok kenalah ni.. hehehe… kena gi balik wat kajiang makanang org Teranung ler jawabnyer.. hehe..
26. Roylazim: Ada akak… ni kuih org dulu2… skrg dah jarang org buat sebab leceh nak masak kuahnya tu… mkn dgn kelapa parut lagi senang.. hehehe.. tp MaDiHa rindu ngan apam berkuah arwah tok.. tu yg buat tu…
27. Wawa: Bagus kalau Wawa rajin nak mencuba… soal sedap atau tak itu soal ke dua.. yg penting ada rasa ingin mencuba.. hehehe… sekurang2nya bila org cerita.. kita dah boleh imagine macamana rasanya kan…
28. Tie ~ Ibu Wawanis: re: oooo.. buat sendiri yer… bestnyer… senang jer kan nak jeruk maman tu.. ngan air masak, garam & nasi je kan? masa arwah ayah akak berkebun dulu pun ada byk maman tumbuh.. sebenarnya sengaja ma akak tabur benih maman biar tumbuh.. pastu bila dah tumbuh kutip2 & jeruk.. tu yg akak jd feberet tu.. cium baunya aje dah boleh meleleh air liur… nak pos ker??? biar betul… nanti tak cukup sikit2.. hehehehe… nanti kalu akak blk Dungun leh ler singgah Kerteh mintok sikit jeruk mamang tu deh.. hehehe (muka tak malu betul)
29. Zanaz: Ramai org luar tak tau ada apam berkuah ni… apam tu lebih kurang apam gula merah jer.. boleh juga dimkn dgn kelapa parut.. rasanya ada kot org jual kat sana.. boleh lah cuba..
30. Nhalilah: Pasal tu ler akak buat sendiri.. mmg teringin dah lama.. dok teringat yg arwah tok buat dulu2.. skrg ni bila teringin apa2 terpaksalah buat sendiri.. mak pun jauh..
Re: Usah kata Halilah.. akak yg asal Trengganu pun excited jugak kalau nak balik sana.. sebabnya.. akak jarang blk sana coz mak akak dah berhijrah ke Pahang.. jd kalau blk mmg rasa seronok sgt.. oh ya.. nak mandi laut kat Trengganu kena tengok2 pantai juga sebab ada pantai yg jenis curam… bahaya utk mandi manda.. kalau singgah mana2 kaw kg.. tanya2 ler dgn org kg samada pantai tu boleh mandi atau tak.. takut jugak nanti kalau pergi ke tengah sikit.. pantai curam mendadak.. kalau tak reti berenang boleh lemas jadinya..
31. Haniss: Kalau Haniss nak tau.. masa akak hantar apam ni kat rumah Sujah (makcik akak).. kami pun ada bercerita pasal kuih2 lama yg lain yg dah lama tak mkn.. spt Ke’ang & Bekang yg Haniss sebut tu… dah lama juga akak tak mkn.. resepinya mmg mudah.. oh ya.. bekang tu tak bubuh telur… tepung beras, air & garam jer… sebelum bakar kena kacau kejap atas kuali biar pekat sikit… nantilah kalau akak rajin boleh akak buat yer.. cuma akak takde acuan akok tu ler.. yg ada acuan kuih cara jer.. hehehe… kalau akak mkn bekang tu.. bubuh jer dlm mangkuk & bubuh kuah & mkn dengan sudu.. barulah puas boleh hirup kuah dia.. kalau cicah tak puas.. kuah melekat sikit jer.. hehe..
32. Big Mamma Bukhari aka Ati: Tie… mana ada org yg pandai masak sejak azali.. hehehe.. tapi.. akak mmg dari anak dara lagi minat masak2 ni.. suka mencuba resepi2 baru ataupun lama.. bukan sj suka masak tp memang sukaaaaaaa makan juga.. hehehe.. tu pasal badan ni bagai dipam2 besarnya…
33. Boxhousestudio: InsyaAllah Kak Tun.. mudah2an ada rezeki lebih bolehlah buat..
34. Maya: Dungun tu.. tempat kelahiran akak.. tp le ni.. mak akak dah berhijrah ke Pahang.. kat Dungun ada sedara mara & sepupu2 lain… ramaiii… emmm.. trylah cari kot2 ada kat pasor.. (akak pun tak tau jugok.. sebab jarang blk sana.. pg pasor sana lglah jrg.. hehe) akok tu feberet akak juga tauu… nok wak acuan takdok… hehe..
35. Cek De Sam: ha’aa.. baru teringat dulu Cekde ada sebut nak cari resepi apam berkuah ni.. bolehlah cuba nanti yer..
36. Korok: Org Ganu Kite mmg sukeeeeeee… hehehe…
37. Ida Isk @ Ida Bakery: kita nak tolong ckp pun tak reti gak nak describe kan cemana rasa dia... hehe..
38. Kak Ram: InsyaAllah.. kalau Rozi cuti & ada kelapangan nak pegi gak tu…. Na doakan akak berjaya dlm bidang yg ceburi ni.. insyaAllah.. dimana ada kemahuan.. di situ ada jalan…
39. Mamasya: Ingatkan Mamasya pernah rasa sebelum ni.. yelaa.. dh asal usul T’ganu kan.. rupanya tak tau ehh.. takper.. nanti kalau blk sana lagi.. bolehlah try riki2 kot2 ada jual kat sana… tak pun.. boleh cuba buat.. madiha dulu.. pernah mkn yg arwah tok buat.. rindu sgt rasanya.. tu yg buat tu..
40. Baayah: Org Perak.. patutlah tak pernah dengar.. sedangkan org asal Trengganu pun.. ada juga yg tak tau.. hehehe..
41. Lee Lin: Itulah sy perkenalkan ni… lain dari yg lain.. hehehe..
42. Haryani~Azam: hehehe… Yan ni bukan org T’ganu jati.. tu pasal tekak tak boleh terima masakan sana.. heheheheeh… (jangan maree.. gurau aje… )
43. Aima: Aima pun selalu mkn masa kecik2 dulu yer? Samalah kita… jumpa masa kecik2 dulu jer.. dah besar2 & dah tua2 ni dah tak pernah jumpa lagi apatah lagi bila duduk merantau kat KL ni… lagilah takde siapa yg pandai buat kat sini… rindu sgt madiha.. itu yg buat juga tu bila dpt resepinya dari Tie ~ Ibu Wawanis… mmg tq sesangat kat Tie.. Aima cubalah nanti yer..
44. Kak Jie Jie: hehehe.. akak pun tak tau ehh? Ingatkan kat Kelantan ada.. rupanya takde..hehehe...
45. Auntie Umi: Selamat mencuba auntie… tak taulah kena tak ngan selera auntie… sebab kuah dia ni jenis berempah… + ikan & ada rasa masin & manis… kalau takut tak habis.. auntie cuba buat sikit dulu..


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2014.

ns4008229.ip-198-27-68.net