Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 30-Apr-2008 04:05 Email | Share | Bookmark
Keratong Day 1 ~ BBQ Tepi Sungai...

bubur lambuk seperiuk besar
projek baru jambatan gantung.. sebab jambatan lama dah uzur..
aku dibelakang ma masa ni...
sungai keratong
macam kat tepi pantai aje.. byk pasir..
releks kejap..
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
dee & abby atas jambatan gantung..
Semasa balik kampong last weekend... kami habiskan masa dengan aktiviti kampong.... berkelah tepi sungai sambil BBQ.. masuk kebun sawit.. pegi memancing dan lain2 lagi.... hilang rasa rindu pada kampong halaman dengan aktiviti macam ni... sengaja nak ajar anak2 lasak... biar dia tau asal usul dia... walaupun dua2 anak aku lahir & dibesarkan di bandar.. tapi ibu & ayah dia dibesarkan di kampong.. walaupun merantau jauh dibandar besar... suasana & aktiviti sebegini tetap kami rindui.... biar orang nak kata apa... yang penting kami enjoy & rasa tenang... cuti baru ni memang takde masuk bandar kecuali ke Bandar Muadzam Shah aje.. pegi tengok pasar malam hari Sabtu kat sana.... tp gambar tak ambil sebab dah mlm...

Kali ni layan gambar2 kami berkelah di tepi sungai dalam kebun sawit.. hehehe... (takde keje cari keje.. )

Pagi2 lepas bersarapan nasi berlauk & nasi lemak yg ma beli.. kami bersiap2 buat bubur lambuk & perap 3 ekor ayam serta buat air asam... tujuannya tak lain tak bukan.. ialah untuk dibawa berkelah.. hehehe... bubur lambuk ma tiada tandingannya... aku makan berulang2... ma buat satu periuk BESARRR....


Selepas solat zohor.. kami pun berangkat menaiki van & 2 buah motor.. ke mana?? Hanya ke tepi Sungai Keratong tak jauh dari kampong Aman adik iparku.. (yang ada jambatan gantung pernah ku masukkan kisahnya semasa aku balik hari raya haji yang lalu...) Tiba di tepi sungai Keratong.. van terpaksa diletakkan di situ kerana hanya ada jambatan gantung yg sempit untuk menyeberangi sungai tersebut... so.. hanya motor & pejalan kaki saja yg boleh melaluinya. Saat yang takkan ku lupakan bila aku melintas jambatan gantung tu dengan berjalan kaki dengan ma.. Konon2 taknak naik motor sebab tak percaya hati nak bonceng kat belakang.. (nak bwk motor sendiri lagi tak yakin.. ) belum pun sampai setengah jambatan aku dah rasa nak menangis dah sebab GAYAT GILERRRRR... Apa tidaknya.. jambatannya hanya selebar 3 kaki dengan kiri kanannya hanya ada pagar kawat (mcm pagar sekolah tu..) mau tak serun bila memandang ke bawah.. Sudahlah kena bawak barang kiri & kanan tangan... mana boleh nak pegang pagar.. aku cuba juga nak pegang pagar.. rupa2nya pagar pun bergoyang2.. lagilah aku cuak.. hehehe... Dini yang bonceng motor kat belakang poksu dia pun komplen takut sebab poksu dia bawak motor laju.. hehehe... padahal itu jambatan baru & tak bergoyang... kalau aku naik jambatan lama mau terkencing agaknya.. sebab jambatan lama tu kalau berjalan atasnya dia akan bergoyang2 & terhenjut2.. Jambatan baru ni.. baru saja siap sebagai ganti jambatan lama sebab jambatan lama dah uzur.. tapi masih boleh digunakan.. aku tengok budak2 kampong selamba aje redah atas jambatan gantung yg lama tu dengan motor... ya Allah.. tak takut langsung diaorang ni... hairan betul..

Tengoklah ma... rileks jer dia.. dengan barang kiri kanan tangan.. dengan tikarnya.. hehe..masa ni aku tak gayat lagi sebab kat bawah aku masih ada semak samun.. tak nampak air lagi.. siap boleh amik gambar lagi..


Dah sampai pun kat tepi sungai... ada banyak pasir kat situ... tapi airnya agak keruh.. maka kami tak mandi hanya rileks2 dan makan2 saja....



Kami tak bawak peralatan khas untuk membakar/BBQ sebab Aman cakap tak payah bawak.. ingatkan dia nak ambil kat rumah dia... rupa2nya dia buat para dengan caranya sendiri menggunakan kayu dan pelepah kelapa sawit... kami tak terfikir pun apa yg dia nak buat.. pasal tu.. masa dia nak buat para tu.. kami semua blur2 aje... dia sorang jer yg ke hulu ke hilir mencari alat2... memang kreatif & budak kampong betol Aman ni...





Orang tua2 sibuk membakar ayam.. Haziq sibuk bermain pasir...


Jangan tak tauu... sementara menunggu ayam masak.. geng2 lelaki sempat lagi main bola tuu.....


Sebahagian ayam dah pun masak.. skrg bakar udang pulak... oh ya.. sosej pun ada.. bakar mula2 sekali tak sempat amik gambar sosej atas para sebab cepat sangat masak...




Dah pun masak... jom jom.. makan dulu laahhhh.... renti2 ler main bola tu.. hehehe... bila dah masuk bab makan2.. tangan pun dah kotor.. dengan ayamnya dengan air asamnyer dengan sos & mayonesenyer... kopek udang pun guna dua belah tangan... jadi takdelah gambar2 lain lagi.... jemput makan sumerrrr...


Yang ni last amik gambor.. time nak balik.. aku dengan hati yg sedikit cuak.. memberanikan diri membonceng motor dengan adik ku Dee.. (dah serik nak lintas berjalan kaki) takmau naik dengan hubby sebab takut dia tak cekap bawak motor atas jambatan tu... aku lagi percaya pada adik aku Dee sebab dia dah biasa bawak motor atas jambatan tu... bertuah punya bini.. dengan laki sendiri pun tak percaya... Dengan Dee pun aku siap pesan.. naik jambatan BARU tauuuuuu.. jangan naik jambatan lama tu (sebab masa baru sampai tu.. masa berangkut orang & barang2.. dia ada gak lalu atas jambatan lama) Dee jawab.. "yelahh.. abang pun takut mati jugakk" (tau dak sebab apa dia jawab macam tu... sebenarnya dia takut gak kalau2 aku gabra time atas jambatan nanti.. nanti tak pasal2 dia takleh nak kontrol motor tu.. hehehe.... aku pun naik ler motor siap baca bismillah lagi.. sampai jer kat jambatan.. aku ok lagi.. tiba 1/4 aku dah pejam mata & duduk diam2... taknak pandang depan ataupun kiri & kanan... bila dah nak sampai hujung baru berani buka mata.. itupun secara spontan aku menjerit sebab motor mcm bergoyang sket gara2 Haziq yg tak duduk diam kat depan dlm bakul.. huhhhh.... saspen betul...
Gambar ni aku ambil dari atas jambatan lama....


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net