Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 8-May-2008 05:01 Email | Share | Bookmark
Kerabu Mangga Bersantan

 
Baru2 ni kawan sekerja hubby ada bagi mangga muda yang dibawa balik dari Trengganu.. Rasanya adalah dlm 8 biji kot.. besar2.. Nak makan macam tu atau makan 'collek' tak terasa nak makan asam lah pulok... Jadi aku buat kerabu ajelah.. Kerabu ni lain sikit sebab ianya bersantan.. pastu.. ada campur isi ikan lak tu.. (isi ikan lagiiiii... rojak betik pun isi ikan jugak.. ) resepinya aku jumpa dalam FP Kak Liza kita ler... hehehe.. Terima kasih Kak Liza... MaDiHa tepek kat sini resepinya yer.. Kerabu ni dapat banyak juga.. cadang nak hantar ke rumah Laily.. dah siap bubuh dalam mangkuk dah.. tapi bila buka pintu.. aikk.. rumahnya sudah gelap da.... padahal baru je tengok rumahnya ada orang.. dah keluarlah tu.. takde rezeki awaklah Laily..

Quote:
KERABU MANGGA BERSANTAN
Sumber ~ Hanieliza fp

Bahan
10 biji mangga muda (MaDiHa guna 5 biji jer sebab mangga tu besar2) ~ disagat memanjang
1 batang timun ~ disagat
1 batang carrot ~ disagat
2 s/b udang kering [tumbuk]
5 ulas bawang merah ~ ditumbuk
2 s/b lada hitam [tumbuk]
1 ekor ikan bakar [ambil isi saja] ~ tumbuk
1 cawan santan pekat
5 biji limau kasturi [ambil jus saja] (MaDiHa tak bubuh pun.. sebab dah cukup masam dah air mangga yg terbit tu...)
garam & gula secukup rasa

Cara:
Gaulkan semua bahan dan rasakan garamnya. Sedia untuk dihidang.


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net