Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 12-Jun-2008 03:06 Email | Share | Bookmark
Trengganu ~ Episod Akhir...

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Masih lagi kisah balik kg

Petang selepas kenduri tu... sempatlah menziarah rumah sepupu aku Kak Mas di Paka (kalau ikutkan.. ramai lg rumah saudara lain.. tp takde masa nak ziarah semua) Kak Mas siap ajak makan nasi lagi... Kebetulan masa kitorang sampai rumah Kak Mas.. ayah dee dengan cekde baru blk dari kebun kat Santong... dia ternampak kereta kami kat rumah Kak Mas langsung dia singgah.. dibawa bersama sayur kacang panjang segar2 dari kebun.. so mlm tu.. selain makan lauk pauk kenduri yang aku tapau... ma suruh Kak Mas buat singgang ikan campur kacang panjang... pastu ada ikan goreng, ulam cicah budu... waduh waduhhh... lama tak pekena budu.. berselera sungguh kami makan

Pulut Lepa Dalam Ingatan

Selain makan nasi.. Pok Ye (suami Kak Mas) yang kebetulan ada kat luar.. bawak balik makanan mcm2... sampai tak termakan kami dibuatnya.. memang boros betul! tapi dalam banyak2 makanan yg dia bawak.. aku tertarik dengan dua jenis kuih ni.... pulut lepa dengan paung goreng yg diperbuat dari ubi kayu berintikan sambal ikan... manakala pulut lepa tu pun inti sambal ikan jugak... nampak serupa dengan pulut panggang kat KL tp sebenarnya inti dalamnya tak sama

Bercerita pasal pulut lepa ni... banyak kenangan manis yg masih segar dalam ingatan.. dulu2.. arwah tok & arwah Cek Zah (kakak arwah ayah yg paling tua ~ mak Bie/Kak Yoh) memang hari2 buat pulut lepa ni untuk dihantar ke kedai2... aku paling suka mkn pulut yang dah siap diarong santan tu... makan gitu pun sedap.. lemak jer rasanya.. kalau cicah inti tu lagilah besttt..!! kadang tu.. masa Cek Zah tengah membungkus tu aku duduk jer tengok dia buat kerja.. kalau Cek pelawa atau bagi pulut tu.. laju jer aku angguk tanda nak la tu.. nak mintak malu2 kucing.. masa tu aku masih bersekolah rendah lagi... Tapi sayangnya.. pulut lepa yang dibeli dari pasar malam ni.. dah tak sama rasanya dengan pulut lepa yg Cek Zah buat dulu.. Dah takde lemaknya lagi... intinya pun rasa hambar jer tak sesedap macam Cek Zah buat... Begitu juga paung goreng ni.. walaupun rupanya sama.. tapi kulitnya dah dicampur tepung membuatkan kulit kuih ni jadi keras.. memang tak boleh lawan dengan paung goreng yang moksu buat...


Ini gambar anak2ku dengan anak2 Kak Mas... kalau ikutkan anak2 dia ramai.. tp malas nak amik gambar dah.. dah letih rasanya dari siang dok pegang kamera.. kih kih kih...



Ole-ole dari Trengganu

Ini pulak ole-ole yang sempat dibeli di sana... tak banyak pun beli.. tp satu2 jenis tu aku beli lebih sebab nak bagi kat jiran2 & kawan2 kat sini.. antaranya keropok kering & keropok lekor yang dibeli di kedai menjual keropok berhampiran UiTM Dungun. Kedai ni memang membuat keropok lekor sendiri kat situ.. panas2 lagi... cuma keropok kering tu dari pengusaha lain (rasanyalah). Selain keropok mcm2 lagi yang dijualnya seperti sata goreng yg pernah aku beli dulu & juga produk2 laut lain. Keropok lekor kat sini yang paling sedap setakat ni yg pernah aku jumpa.. (thanks to Moksu kerana memperkenalkan pd aku kedai ni) Keropok Losong pun takleh lawan Sebabnya keropok Losong tu dah byk sangat tuannya.. bukan original keropok Losong yang pernah femes satu ketika dulu.. mungkin ada tempat yang jual keropok Losong yg sememangnya sedap.. cuma.. susah nak jumpa yg betul2 sedap kerana byk sangat yg dah mengaku keropok Losong... padahal tuan yg membuatnya berlainan... tapi nama Losong juga yang mereka guna utk tarikan...


Untuk mereka yg sedang berdiet.. boleh dimakan tanpa digoreng panas2.. sedap!!
On the way nak balik keesokkan harinya.. kami saja singgah kat gerai kat Cherating selepas pintu gerbang tu. Hubby saja nak cuba keropok lekor kat sana pulak. Bila balik goreng & makan.. keropok lekor tu penuh dengan tulang2 halus berceracak bila digigit.. Kasar sungguh diaorang buat keropok. Tak mcm keropok yg aku beli kat Dungun tu... langsung tak ada tulang. Nampaknya.. cukuplah sekali aku beli keropok lekor kat gerai di Cherating tu (gerai sebelum Shell sebelah kilang bata). Sudahlah saiz keropoknya lebih pendek.. rasanya pun terlebih masin pd tekak aku ler ) Tapi walaupun tak puas hati dengan keropok lekor kat kedai tu.. masih byk lagi benda2 lain yang masih boleh dibeli. (maknanya boleh singgah lagilah ni.. hehehe) Antara lain yg sempat hubby beli.. sagon, dodol, serunding daging & tak lupa jeli kelapa muda yang sangat menyegarkan tekak bila ditelan... (ada yg takde dlm gambar).

Thanks you abang & ma

Sebelum terlupa.. terima kasih banyak2 pada abang & ma yang belikan sandal & beg tangan ni masa kat Dungun tempohari..... agaknya ni bolehlah dianggap sebagai hadiah besday aku kot

Sandal lama aku dah putus sebenarnya.. so hubby belikan sandal ni utk aku.. memang pun sandal lelaki.. kaki aku ni kan besauuuu tp masih sesuai utk perempuan pakai... selesa sangat pakai sandal ni...lembut jer.. hubby yg pilihkan untuk aku tau.. TQ abang...


Ini pulak beg tangan yg ma belanja aku.. (beli kat kedai yang sama beli sandal tu.. kedai berhampiran pasar malam Dungun ) hehehe.. terbalik kot plak.. sepatutnya anak yg belikan untuk mak.. ini mak plak belanja anak... habis nak buat cemano... mak lagi loaded dari anak Ma kata takperlahh.. nak bagi anak dia rasa duit kelapa sawit.. TQ ma sebab belanja kaklong ari tu yer... suka sangat beg tu.. apa taknya.. sendiri yg pilih...


Tamatlah sudah episod Trengganu...... terima kasih kerana mengikuti....


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net