Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 18-Jun-2008 01:36 Email | Share | Bookmark
Yee Mee Kantonis

Yee Mee
 
Hari-hari makan nasi pun jemu jugak kan... sekali sekala nak jugak ubah selera. So untuk resepi kali ni.. aku masak Yee Mee Kantonis untuk dinner... versi sempoi aje sebab tak cukup bahan2.. Aku guna jer apa benda yg ada dlm esbok aku tu.. hehe.. janji kenyang

Resepi ni aku ambil dari majalah Wanita. Tapi tak ikut 100% resepi dia sebab spt yg aku ckp tu.. aku buat ikut apa yg ada dlm petiais aku jer.. aku ni kan jenis ringkas... asal kenyang sudah


Quote:
YEE MEE KANTONIS
(Hidangan 4 orang)

Bahan-bahan
4 keping yee mee (pastikan yg halal )
200 gm udang basah ~ kopek kulit (aku bubuh lebih sebab ayam takde)
250 gm isi ayam ~ dihiris (takde stok.. so tak bubuh)
3 keping fish cake ~ hiris
5 ulas bwg putih ~ diketuk lalu dicincang halus
1 cm halia muda ~ hiris halus memanjang
2 pokok sawi ~ (aku ganti dgn sayur kangkung, kobis & jagung muda )
½ cawan tepung jagung ~ bancuh dengan air
4 biji telur
2 sudu besar minyak bijan
2 sudu besar minyak masak
minyak utk goreng yee mee
garam secukup rasa
lada sulah secukupnya
1 cawan air rebusan ayam (aku ganti dengan 1 sudu kecil serbuk pati ayam)
2 biji cili hijau / cili jeruk secukupnya
air secukupnya untuk mendapatkan kuahnya. (agak2 je ni.. tak sukat pun.. tengok pekat kuah yg kita nak)

Cara membuatnya
1. Panaskan minyak dalam kuali (sederhana byk) dan gorengkan yee mee hingga garing kedua2 belah lalu ditos & angkat. Goreng ke semua 4 keping tadi satu persatu. Ketepikan.
2. Panaskan 2 sudu minyak biasa & 2 sudu minyak bijan dlm kuali yg lain. Tumiskan bawang putih & halia hingga agak garing (jgn sampai jd coklat tua) lalu masukkan isi ayam, udang & fish cake. Masukkan air rebusan ayam (aku masukkan air biasa & serbuk pati ayam).
3. Masukkan air tepung jagung, lada sulah dan garam secukup rasa sambil dikacau2 agar tepung tak bergentel. Biarkan mendidih.
4. Masukkan sayuran2 tadi dan biar seketika hingga sayur layu. Kalau rasa kuah terlalu pekat boleh tambah air lagi. Biar mendidih.
5. Akhir sekali masukkan telur dlm seminit tutupkan api lalu dikacau2 sedikit.
6. Tuang kuah ke atas yee mee yg digoreng tadi lalu taburkan dengan cili jeruk atau cili hijau dan nikmati hidangan ini panas2.


Yee Mee Kantonis ni tak pedas.. kalau makan.. kunyah sekali cili hijau tu... baru best!!!


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net