Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 11-Aug-2008 02:32 Email | Share | Bookmark
Balik Kg... Durian Dah Nak Abis....

petai yg dipetik dari pokok
durian yg baru gugur...
durian yg mak simpan.. bwh tikar tu pun durian gak..
durian dah 2, 3 hari gugur.. dibuat tempoyak..
ida & kawan dari Sabah sedang memproses durian utk buat tempoyak
pokok keladi dekat rumah mak on the way nak turun ke sungai..
dah sampai sungai..
 
 
masing2 dah terjun sungai..
3 beranak berendam..
air sungai yg tenang..
tepi sungai yg cetek..
anak2 yg tak pernah jemu mandi sungai..
 
 
 
abg haziq.. entah apa yg seronok sgt..
Assalamualaikum Warahmatullahhiwabarakatuh.....

Masa aku masih dlm wad.. adik hubby dah beberapa kali sms & telefon suruh kami balik kg sebab durian kat kg dah lama gugur. Hari aku dibenarnya discaj Khamis tu.. petangnya terus bersiap2 & berkemas pakaian. Hubby ckp.. alang2 dah cuti lama.. kita balik kg jelahh.. kalau ikutkan Jumaat tu dia kena kerjalah sebab aku dah keluar hospital.. tp dia dah malas nak keje.. so terus sambung cuti.. Kesian hubby.. wife dia masuk wad.. dia pun terpaksa ambil cuti sebab kena jaga anak2. 2 hari sebelum tu.. ma ada datang sini ikut suami Angah yg kebetulan balik Keratong menghantar maknya (yg sakit kanser dulu tu) yg nak blk Keratong sebab temujanji dia dengan doktor lagi 2 minggu. Aku sengaja tak bagitau pd ma sebab taknak menyusahkan dia.. lagipun 27hb tu jiran sebelah rumah kat kg nak buat kenduri kawin anaknya.. dah lepas2 tu baru aku bagitau ma.. terus ma ckp nak dtg ikut suami Angah yg kebetulan ada blik. Jadi sebelum kami balik Raub.. kami kena hantar ma ke rumah Angah kat Klang sebab Angah & keluarga ajak ma pegi makan angin ke Pulau Pangkor. So malam tu.. lepas hantar ma ke Klang.. kami pun teruskan perjalanan ke Raub. Sampai raub pukul 3 pagi... Terkejut org tua sbab anak menantu dia blik ari tu.. dia ingat kami nak blik cuti Sabtu & Ahad.. tau2.. kul 3 pagi Jumaat tu kami dah sampai..

Kat rumah mak.. nampaknya.. hanya ada durian & petai aje.. itupun petai tak berapa byk sgt. buah2 lain takde nampak pulak.. termasuk manggis kegemaran aku pun takde.. takde rezeki nampaknya... hehehe.. buah durian aku kurang gemor sgt.. petai pun sama.. tp kalau dimasak sambal laju jer aku makan..



Buah durian memang banyak.. tak termakan.. kat bawah rumah tu.. menimbun yg mak simpan.. akhirnya durian yg mak simpan tu.. hanya diproses dijadikan tempoyak.. biasalah kalau dah byk.. mana lalu nak makan sangat.. lagi2 org kg.. hanya mkn buah yg baru gugur jer.. yg sehari gugur dah tak layan... so buah2 yg lama tu dikopek & diperisi lalu dijadikan tempoyak. Kebetulan Ida adik hubby pun ada balik bersama kawannya dari Sabah yang nak kenal sangat dengan pokok durian.. itu yg dia ajak kawan dia tu...

Ida & kawannya dari Sabah Dayang sedang memproses durian utk dijadikan tempoyak..


Balik kg kali ni.. aku sendiri takde byk aktiviti.. sebab aku rasa macam tak larat sangat.. padahal bukannya buat apa pun.. baru blk hospital.. tapi tak tau kenapa badan ni rasa letih semacam jer.. Kami hanya lepak2 kat rumah aje.. hubby ada gak ler pegi menyelam dengan adiknya2... dapat ler jugak ikan sungai utk dijadikan lauk.. (lupa nak amik gambor) selain tu.. ikutkan jugalah kehendak anak2 yg nak mandi sungai.. tak pegi ke air terjun pun.. kami mandi sungai berdekatan rumah mak aje..

Masa nak turun ke sungai.. ada pokok keladi ni.. besar sangat.. nak sama tinggi dengan orang.. isi keladi ni boleh dimakan.. tp batangnya tak tau ler boleh dimasak ke tak.. aku ingatkan pokok lambuk.. bila aku sebut lama tak mkn lambuk.. (spesis keladi juga) terus mak ajak gi cari kat rumah jiran... maklumlah dah tau menantu dia ngandung.. lambuk tu kami masak gulai dengan ikan sardin.. yum yum... (nanti aku masukkan gambarnya.. tp gambar gulai lambuk yg aku masak kat sini ler.. lauk2 yg kat kg sekeping hapah pun tak amik gambor... )


Dah sampai tepi sungai.. ada buluh hanyut pulak tengah2 sungai... tp takper.. boleh mandi lagi..


Air sungai ni sejuk giler... mula2 nak masuk dlm air.. bercinta gak la.... hehehe..


Yg bestnyer.. tepi sungai sebelah sini airnya cetek aje.. so budak2 boleh mandi... tp tepi sebelah sana jangan main2.. dalam woo...


Hubby & anak2 dah berendam.. sorry arrr.. kakak Dini tak berbaju.. kekeke.. biasalah kat sini takde org lain.. kitorang je.. berlenggeng jer ler.. ibu dia pun berkemban jerr.. tu yg takleh enterprem tuu...






Sekian dulu buat kali ni... hingga jumpa lagi dilain entry..

Quote:
Kepada semua kawan2 yang meninggalkan komen di entry2 ku yg lepas.. aku ucapkan ribuan terima kasih diatas ucapah tahniah serta doa dari kawan2 semua. Aku mohon maaf sekiranya belum sempat nak membalas kunjungan kawan2 semua.. maklumlah sibuk sikit selepas lama bercuti tempohari.. InsyaAllah bila kelapangan akan ku kunjungan FP kawan2 ye.. Terima Kasih Sekali Lagi..


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net