Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 9-Oct-2008 02:47 Email | Share | Bookmark
Aidilfitri 2008

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Assalamualaikum...

Seperti yang dijanjikan.. hari ni ku upload gambar2 raya 2008 yang sempat diambil sebelum kamera ku terjun akuarium Sebelum tu.. nak bercerita serba sikit perjalanan raya kami sekeluarga pada tahun ni.. saja utk kenang2an aku sendiri..

Alhamdulillah.. raya tahun ni agak meriah walaupun disambut sederhana saja.. Cuma yang paling buat aku seronok sebab tahun ni hubby cakap nak beraya setempat aje. Tahun ni giliran beraya kg aku.. jadi puas ler beraya di kg sendiri.. Selalunya kami akan balik dua2 kg. Cuma ikut giliran utk raya pertama ajelah.. Macam tahun lepas.. dari awal raya balik kg hubby.. raya ke dua or ke tiga (bergantung pada cuti kami) kami akan balik kg aku pulak. Tapi hubby cakap mulai tahun ni kita beraya setempat jer.. lagipun.. masa 2 minggu sebelum raya aritu kami dah balik kg dia.. Faktor utama hubby putuskan macam ni.. mungkin juga sebab harga petrol yg dah mahal.. (turun pun seciput aje) & mungkin juga sebab dia nak beraya puas2 pada satu2 tempat. Lagipun.. travel byk2 tempat memang memenatkan.. disamping tu.. rasa rugi pulak sebab cuti raya habis dlm perjalanan aje.. Cuma yg aku risau tahun depan mesti aku rindu nak mkn masakan ma.. sebab tahun depan giliran kg hubby... sure tak jumpa lontong kat belah Raub nunnn

Hari Ahad.. ma ajak kami pegi Segamat. Katanya nak belikan anak2 aku baju raya. Baju2 cucu yang lain dia dah siap belikan.. cuma utk anak2 aku jer dia belum beli sebab tak sure saiz.. Maklumlah anak2 aku semua semangat2 belaka... kang tersalah kecik susah pulak nak gi tukar. Haii.. beruntunglah cucu2 tokma dah ada baju raya.. tokma pulak nak sponsor baju raya lagi.. Sengaja kami pegi Segamat lewat sikit sebab memang cadang nak berbuka kat sana. Sebelum masuk waktu berbuka.. sempat kami cari kuih muih kat PaRam depan Nagoya Segamat tu.. tapi kan.. yang mengejutkan aku.. makanan kat sana lebih mahal dari kat PJ ni.. huhuhu... Lepas siap beli kuih2.. kami terus pegi kedai makan depan UpWell. Masa tu.. dah ramai yg dah booking meja.. tapi masih ada juga meja2 yg kosong.. Sempatlah order makanan masing2 sebelum masuk waktu berbuka.. Siap berbuka.. terus masuk UpWell cari baju anak2 dulu. Dapatlah 2 pasang sorang. Pastu tokma belikan gelang tangan kristal utk Dini.. mahal jugak tu.. RM80++ lepas diskaun pastu untuk Haziq plak tokma belikan gelang tangan silver rege RM139..sebab Haziq sorang jer yg belum dpt gelang silver tu.. Adam awal2 tokma dah belikan.. ayah Haziq plak dapat butang baju melayu.. tak sangka plak tokma nak belanja.. sebab memang ayahnya nak cari butang baju melayu.. bila dah pilih2.. tokma plak yg nak bayarkan & utk ibu.. rupanya tokma dah tempah awal2 cincin emas permata kuning (tak tau namanya)... wah.. masing2 ada habuan rupanya... dalam byk2.. ibu punya ler yg paling mahal terima kasih banyak2 tokma... semuga dimurahkan rezeki tokma sokmo.... dptlah anak2 cucu merasa lagi..

Oklah.. sambung cerita raya plak.. 2 malam sebelum raya sempat juga aku tolong ma bungkus tapai pulut dalam daun getah & daun jambu madu. Daun getah tu.. Aman adik ipar aku yg tolong ambilkan kat kebun mak dia.. manakala daun jambu madu tu.. kami petik kat pokok tepi kolam ikan yg ada dlm gambar sebelum ni.. Rasanya dah lama juga kami tak buat tapai pulut dlm daun getah tu.. tiba2 aritu ma call suruh aku cari ragi sebab dia teringin nak buat tapai. Kebetulan ragi memang ada dlm stok aku sebab dulu aku memang buat tapai untuk jual.. jadi aku bawak jelah.. (skrg dah tak sempat nak buat tapai lagi... tak cukup masa sejak berpindah rumah baru..) Malam raya tu pulak kami adik beradik, ipar duai & ma semua sibuk kat dapur menyiapkan juadah & kerja2 mana yang patut. Sama2 potong daging, ada yg siang ayam, pastu hiris kaki lembu ramai2 utk buat rojak kateh, ada yg kena buat kuah kacang (angah yg buat), ada yg kena buat rendang daging (akulah tu... ), ma pulak rebus ketupat & siapkan rojak kateh & sup tulang utk berbuka puasa. Tasya plak bersihkan ayam & goreng siap2 utk masak ayam masak merah esok pagi (awal pagi raya). Pastu.. ada yg siapkan sayur2 utk buat kuah lontong. Kuah lontong dengan ayam masak merah tu.. cuma standby bahan2nya aje.. awal2 pagi raya tu baru di masak.. kalau masak dari malam tak fresh la pulak.. lagipun takut cepat basi.. So untuk juadah raya pertama kali ni macam2 ada.. tak tau mana satu nak dimakan.. ada ketupat nasi, kuah lontong, rendang daging, ayam masak merah, kuah kacang, tapai pulut & juga lemang yang ma tempah ngan orang 10 batang. Raya ke dua pulak.. kami buat sup tulang makan dengan mee (mee sup lah tu..), mee goreng dan nasi goreng kampong. Manakala raya ke tiga kami masak laksa asam & laksa lemak.. Alhamdulillah.. syukur dengan rezeki yg dikurniakan...

Oklah.. jomlah layan gambar2 pulak sambil2 bercerita..
Ini saja gambar2 yang sempat disnap sebelum kamera ku masuk air

Family aku.. gambar2 yang sempat diambil selepas kami semua melawat pusara ayahda ku tercinta..


Keluarga kak ngah.. tabik ngan angah sebab semua baju dia, suami & anak2 dia jahit sendiri.. Kuih raya pun byk yg dibuatnya.. aku tukang cilok ajer


Keluarga Dee (poksu)... manakala gambar Abby (Kak Cik) & Aman tak sempat diambil sebab pagi2 lagi dorang berangkat ke Segamat untuk melawat pusara arwah ayah Aman di sana..


Ini aje gambar Abby & Aman yg ada masa raya tu...(berbaju biru) inipun masa tetamu datang rumah kami.. Gambar2 family semua pun tak sempat ambil.. asyik sibuk melayan tetamu.. sampai lupa nak ambil gambar ramai2.. tau2 kamera plak buat hal..


Sebenarnya.. masa kami bergambar kat luar rumah tu.. ada tetamu dalam rumah.. pasal tu kitorang bergambar kat luar... inilah tetamunya.. ini kawan baik ma & arwah ayah sejak dulu lagi.. Kak Agek ni sebenarnya campuran Cina + asli... walaupun dia berbangsa lain.. tapi hubungan kami sangat rapat & saling kunjung mengunjung tiap kali hari raya ataupun tahun baru Cina.. Bukan setakat dia.. tapi semua adik beradiknya pun kami kenal termasuk ayah & maknya (dah meninggal) Kak Agek ni pernah masuk rancangan Nona TV3 suatu masa dulu sebab beliau adalah salah sorang anak Cina Asli yang berjaya dalam kareernya..



Kalau ikutkan.. ramai lagi tetamu yang datang ke rumah.. tapi tak semua yg dpt ku ambil gambar sebab terlalu sibuk melayan tetamu. Raya pertama kami hanya sempat berjalan ke rumah jiran sebuah rumah aje.. (jiran sebelah kiri lak takde kat rumah..) selebihnya.. dok melayan kedatangan tetamu dari pagi sampai petang. Memang ramai yg dtg.. dari budak2 sampailah ke orang dewasa. Hari raya ke dua, ke tiga & ke empat barulah sempat beraya ke rumah kawan2 aku & kawan2 ma.. seronok tahun ni sebab dpt jumpa kawan yg dah lama tak jumpa sejak meninggalkan bangku sekolah. Nazilah Abu Hassan namanya.. rupanya sekarang dia mengajar di Ampang.. Itupun nasib baik Ani Hassan yang bawakan aku.. sebab aku memang tak ingat yg mana satu rumahnya.. Terkejut Nazilah dengan kedatangan kami.. masing2 bertukar2 nombor telefon.. harap2 lepas ni hubungan kami tak terputus lagi.. tapi tulah.. sayang sungguh sebab kamera meragam.. takdelah gambar2 kenangan kami .

Layan ajelah gambar2 yang ada ni.. ini gambar cucu-cucu tokma.. Adam plak dah meragam takmau bergambar.. dah tak cukup korum cucu tokma..



Lagi gambar2 kami... susah betul cik abang aku nak senyum




Nampaknya.. ini sajalah gambar2 & cerita raya di kampong utk tahun ni.. nanti sambung cerita raya kat PJ plak.. itupun kalau rajin ambil gambar laa... ada byk jemputan open house ni.. kalau takde aral.. insyaAllah akan kami cuba hadirkan diri.. terima kasih pada yang sudi menjemput kami.. Rasanya tahun ni.. rumah aku tak buat open house kot.. rasa macam tak larat jer nak masak sensorang.. Emm... malam tadi Angah jemput kami open house rumah dia kat Klang.. tapi terlupa plak nak amik gambor.. Oklah stop dulu sebelum aku merapu2.. penat gak celoteh panjang2 ni.. org yg baca pun dah mula bosan


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net