Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 22-Oct-2008 04:04 Email | Share | Bookmark
Beraya ke Meru & Kuala Selangor

 
 
 
 
 
 
Assalamualaikum..

Hari ni masa mengizinkan.. jd rajin ler nak update FP.. jgn maree sbb hari2 dok update FP.. hehehe.. sementara ada kelapangan & FP tak meragam.. gunakanlah sebaik2nya..
Setelah keletihan seharian pada hari Sabtu yg lepas... hari Ahad tu.. aku merayap pula berjalan ke rumah kawan2 bersama ma, anak2 & angah sekeluarga. Sebelum tu.. (mlmnya) dah tanya hubby boleh ker berjalan hari Ahad tu.. bukannya pasal hubby tak suka berjalan.. tp ni semua sebab minggu tu sebenarnya minggu hubby kena kerja.. (shift malam) Jadi aku dah faham sangat dah.. kalau kena waktu dia kerja.. agak berat sikit ler dia nak jalan2 ni lebih2 kalau jarak perjalanan yg agak jauh2 tu.. kalau dekat2 tu no problem laa.. Malam tu hubby kata takleh janji.. tengok keadaan.. Pagi Ahad tu.. bila tanya lagi.. dia kata ibu pegilah sendiri.. sebab kalau berjalan takut blk lambat kang tak pasal2 ponteng kerja pulak.. hehe.. Jadi nak tak nak.. terpaksalah aku drive sendiri bawak ma & anak2 pegi ke Meru sebab dah janji ngan 2 org yg sgt istimewa nak pergi rumah mereka hari tu.. Aku pegi pun dah lewat dah.. lepas zuhur barulah terhegeh2 bersiap sebab masa awal2 tu dok layan melepak dulu depan tv sebab kepala rasa pening2 sket.. agaknya sebab tak cukup tidur mlm sebelumnya kot..

Masa ni aku sedang bersiap2.. si Dini dok main kamera entah bila masa dia snap gambar Haziq..


Open House Rumah Kak Ramlah
Sampai je Klang.. terus call angah suruh dia keluar. Aku tunggu dia kat depan Carefour yg baru bukak tu.. Destinasi pertama kami menuju ke rumah Kak Ramlah kakak angkat ku tercayang.. (ada gambar dlm entry semalam) Sampai2 jer.. hampir tak kenal plak aku rumah dia sebab rumah dia dah buat pagar baru!! Cantik sangat! Isshh.. ruginyer sebab tak amik gambar.. boleh terlupa plak nak snap gambar kat rumah kak ram... bukan saja bahagian luar rumah yg dah berubah.. tp deko bahagian dalaman pun dah bertukar... memanglah kak ram ni mmg pandai menghias rumah.. bukan macam aku.. rumah dari awal masuk sampai skrg ni tak berubah2.. dok macam tu lah jugak..

Ok.. pas borak2 kejap.. kami pun menjamu selera dgn hidangan yg lazat masakan kak ram.. Kak ram hidang nasi beriyani, kurma daging, acar, ayam masak merah & sambal tumis udang. Juga tak lupa ada spagetti, puding lapis dan juga kuih muih raya.. Sebenarnya hari tu.. ada juga kawan2 opis lama kak ram yg turut hadir.. tp disebabkan aku sampai umah dia lambat.. tak dpt ler aku jumpa ngan kawan2 lama kak ram yg juga ku kenali itu.. kenal pun sebab dulu opis kak ram sebelah jer ngan opis aku.. secara tak langsung aku pun mesra ngan diaorang

Bertemu Rakan Cyber
Lebih kurang pukul 5 petang.. aku pergi ke destinasi ke dua.. iaitu rumah kenalan dari fotopages Kak Roszana yang juga berada di Meru.. (Kak Ana ni kawan sekolah Kak Rinnchan ) Tak jauh mana pun dari rumah kak Ramlah tadi.. nak cari pun senang Sebenarnya.. rasa segan2 juga nak pegi rumah kak Ana ni.. maklumlah tak pernah berckp dlm telefon pun.. hanya berborak dlm komen FP & juga dlm private message aje... tapi disebabkan keterujaan nak berjumpa ngan kak Ana (ada kisah sebenarnya) & melihat2 pokok dragon fruitnya aku pun singgah jugalah walaupun masa kami nak keluar dari rumah kak Ramlah tu.. hujan mulai turun dengan lebatnya... (cian kat Atan anak kak Ram yg kebasahan dlm hujan.. sebab kononnya dia nak tolong tunjukkan jalan ke rumah kak Ana.. last2 kena hujan plak dia.. last2.. kami pegi cari sendiri ajelaa..). Bila sampai jer depan rumah kak Ana.. hati rasa berdebar2 pulak.. apa taknya.. tengok rumahnya sangat BESAR & tersergam indah!! Rasa macam tak layak pula kaki aku ni nak jejak rumah besar2 mcm tuu.. hehe.. Pada kak Ana.. Madiha ucapkan terima kasih banyak2 sebab sudi terima kunjungan Madiha sekeluarga... siap bawak rombongan lagi.. T. kasih juga di atas layanan mesra dari akak.. Madiha mohon maaflah sebab anak2 Madiha & angah tu jenis selamba & buat macam rumah dia sendiri jer..

Masa kat rumah kak Ana.. baru teringat nak ambil gambar.. itupun tak byk sangat.. just untuk kenangan kami..


Gambar ni.. minta tolong anak bujang kak Ana snapkan..


Lepas berborak2 & bercerita.. Kak Ana bawa kami pegi melawat kebun dragon fruit & juga tempat membela lintah yang suami Kak Ana usahakan.. Masa tu.. hujan baru je berhenti.. tanahnya agak basah & lecak.. tapi itu tak jadi masalah.. perkara biasa pada aku sebab dulu pun aku anak petani juga... tak takut pada lecah/becak2 ni.. Akhirnya dapat juga aku melihat dari dekat pokok dragon fruit / pokok naga ni.. cuma sayang sebab buahnya tak berapa menjadi..

Inilah dia kebun & pokok2 dragon fruit yg suami kak Ana usahakan.. rajin sungguhlah suami kak Ana ni.. walaupun sibuk bekerja.. tapi masih sempat bercucuk tanam.. seronok ada tanah luas mcm ni.. boleh usahakan macam2... tapi yg penting.. kenalah rajin.. barulah menjadi.. Dalam kebun ni nampak rapi jer.. rupanya kak Ana cakap.. dia dah paksa suaminya suruh org mesinkan rumput2 yg dah meninggi tu.. hehehe.. alahaii.. kesian kat hubby akak tauu.. tak pasal2 kena buat kerja plakk.. mcm nak terima kunjungan org besar2 aje.. (tapi mmg aku BESAR pongg )



Sayang sungguh sebab sekarang ni musim hujan.. menurut kak Ana bunganya tak berapa nak lekat.. pasal tu buahnya tak berapa menjadi sekarang ni... walaupun gituu.. rezeki aku ada juga tuu.. kak Ana dah siap simpankan utk aku.. inilah yang aku bawa balik ke PJ... terima kasih kak Ana... dapat juga Madiha merasa buah naga hasil usaha akak & suami.. mlm tu juga dah dikorbankan..


Sebelum balik.. sempat suruh budak2 ni posing tepi kolam ikan depan rumah kak Ana


Beraya ke Kuala Selangor
Beraya ke Kuala Selangor ni.. takde dalam perancangan aku sebenarnya.. tapi disebabkan kesian kat ma kot ler nak kenal Kuala Selangor ni.. jadi aku pegi ler juga dok ngikut angah & suaminya sebab dorang nak pegi open house kat rumah kwn suami angah. Itupun lepas berfikir panjang bila disuruh tumpangkan kereta burukku kat rumah kak Ana.. Suami angah kata.. pegi satu kereta ajelah.. sebab jauh juga K. S'ngor tuu.. takut aku tak larat nak drive sensorang & lagipun.. buang2 minyak jer bwk 2 kereta.. last2 pegi jugalahh.. T.kasih pada Kak Ana sebab sudi tumpangkan kereta Madiha kat rumah akak.. siap disuruh masukkan dalam garage lagi.. (garagenya luas.. boleh muat beberapa kereta... sebab memang rumah kak Ana pun ada beberapa buah kereta ) Sampai jer rumah pertama.. dihidang ngan meehun sup dan kuih muih.. (tak amik gambar.. segan pasal aku tak kenal pun tuan rumah.. hehe....) pastu balik dari situ.. on the way nak blk tu.. adik ipar aku ajak singgah ke rumah pak andak jiran mak dia masa kat kg dulu.. jiran dia ni dulu mmg ler dok kat Keratong.. tapi skrg dia dah kawin lain terus tinggal & menetap di Kuala Selangor.. kat rumah pak andak ni... sempat ler tumpang solat & mandikan budak2 yg kecik ni ha.. dah melekit sangat dah.. sebelum balik.. kami dipelawa petik pucuk ulam raja.. dapatlah kami bwk balik.. hehe.. Selain ulam raja.. pak andak ada juga tanam pokok anggur & juga pokok berry (mulbery kot.. benihnya di ambil dari Kedah) tapi kedua2 pokok tu belum berbuah lagi.. kalau tak.. sure dpt juga merasa.. pastu depan rumah plak.. penuh ngan pokok tebu.. (lupa plak nak amik gambar.. lgpun gelap sgt masa tuu..) bersih jer kebunnya.. mmg rajin pak andak.. ni jer gambar yg aku ambil kandid.. mula2 amik gambar tu terkejut ma & angah dia ingat kilat ker apa..

Kat atas yg menjalar tulah sulur pokok anggur.. pokok mulberi lupa lak nak snap.



Sekian dulu celoteh aku.. sorrylah berjela2 plak..


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net