Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 5-Dec-2008 08:02 Email | Share | Bookmark
Apam Keledek ; Salam Aidiladha...

 
 
Salamm..

Ahad lepas ma telefon suruh pegi Klang rumah Angah.. (dia ada kat sana) katanya dtg mkn t'hari & dtg ambil ole2 yg dibelinya dari utara... sakan ma ngan Angah gi makan angin kat utara.. seminggu lebih kat sana.. dari Penang ke Kedah & terus ke Perlis termasuk Langkawi ler off course.. pastu balik sempat lagi tu singgah Cameron Highland.. waduh2... jeles kita tak dapat ikut.. sebab hubby tak dpt cuti lama.. lagipun modal kitorang tak berapa nak cukup.. huwawawawa... sedihnyerrrr... Tapi tak jadi nak sedih panjang2.. sbb dpt byk ole2

Aku gi Klang dua beranak ngan Haziq jer sbb hubby keje ahad lepas.. pegi tu bukan setakat ambil ole2 jer.. tp sekali ngan ma juga ku angkut ke PJ Bila ma ada kat rumah.. nak pegi kerja aku tinggalkan ajer Haziq ngan tokma dia.. cuma semalam jer aku terpaksa bwk Haziq sekali (hantar nurseri) sbb dia terbangun awal... melalak2 nak ikut.. hehe.. terpaksa ler bawak.. Yg syoknyer minggu ni.. asal blk kerja jer.. ma dah siap masak utk kami.. huhuhu.. relax ler sket mak buyung minggu ni
Ni antara lauk2 yg ma masak utk kami semua.. ada yg lupa nak amik gambor.. saja jer ni... wat kenang2an masakan ma.. Menu2 ni lebih kurang yg selalu aku masak juga.. sbb ma masak ikut selera menantu kesayangan dia..



Oklahh.. ni plak kuih apam keledek yang ku buat sebelum ma datang ke rumah ku... dah lama dah buat.. tak sempat nak update... resepi ni Sujah yg bagi.. Sujah plak dapat dari kelas masakan kuih muih yg pernah dia pegi dah lama dulu.. Sujah sendiri pun tak pernah try lagik kuih ni.. takperlahh.. biar anak sedara dia yg try wat dulu.. kekeke.. tp dpt juga bagi kat Sujah rasa sket.. alkisah cik abang ada ler beli keledek 3 ketul.. cadang2 nak buat koleh keledek.. tapi sekali kopek keledeknya warna purple daaaaaa... terus cancell wat koleh.. maka jadilah apam ni.. apam pun apam laa.. janji sodapp Mula2 dpt resepi dulu (dlm thn 2004) ada gak teragak nak buat apam ni.. tp tak tau ada satu bahan tu ditulis D.A.B. Powder... apa bendalah agaknya yer.. tp skrg bila dah berjinak2 ngan kedai bakeries barulah ku tahu bahawa D.A.B Powder tu sebenarnya Double Action Baking Powder


Quote:
APAM KELEDEK

Bahan2 A
3 tbsp Tepong gandum
2 tsp yis segera
1 tsp gula kastor
3 tbsp air suam

Bahan2 B
200 gm keledek (dikukus) (MaDiHa guna keledek warna purple)
180 gm gula kaster (MaDiHa guna 150 gm)
1 biji telur
150 ml santan pekat

Bahan C (di ayak bersama)
200 gm Tepong gandum
1 tsp D.A.B. Powder (double action baking powder )

Cara2 Membuatnya
1. Campurkan bahan2 A dan kacau sampai sebati. Kemudian biarkan adunan selama 5 - 10 minit.
2. Campurkan semua bahan2 B dan dikisar halus.
3. Masukkan bahan C ke dalam adunan yang dikisar sedikit demi sedikit dan dikacau rata.
4.Masukkan pula bahan2 A dan kacau lagi hingga sebati. Biarkan adunan sehingga 1 jam.
5. Panaskan kukusan dan bolehlah dikukus apam tadi samada dlm loyang besar atau acuan kecil2 sehingga masak. (pastikan sapukan sedikit minyak masak pada dasar loyang atau acuan)


Ada lebihan keledek purple tu lagi 2 ketul.. ku beli lagi seketul keledek warna oren ni dah ku buat pula pengat keledek... tak payah buh gula merah.. warna purple asli dari keledek purple tu dah cantik dahh Tapi ada cacat sket pengat keledek ni.. sebab rupanya keledek purple ni agak lembut sket.. bila ku masak dengan meletakkan serentak kedua2 keledek tu.. rupanya yg purple tu yg empuk terlebih dulu.. makanya.. agak hancur ler sket keledek purple tuu.. hentam jelah.. janji leh makan



Oh ya.. sebelum terlupa.. aku nak ucapkan pada semua pengunjung FP ku ini.. SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILADHA buat anda semua.. berhati2 memandu pulang ke kampung.. semoga anda semua selamat pergi & selamat kembali semula ke rumah masing2 yer... Seronok raya kali ni sebab ma akan ikut sekali aku beraya kat rumah M.I.L sebab dia kata.. lepas raya nanti.. hantar dia balik Keratong & bawak Dini sekali ke sana...


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net