Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 16-Dec-2008 02:43 Email | Share | Bookmark
Rinduuuu....

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Assalamualaikum...

Lepas beraya di Raub tempohari.. raya ke dua kami balik Keratong pulak sebab nak hantar ma & Dini ke sana.. Kalau ikut perjanjian.. hubby ckp mulai tahun ni nak raya setempat2 aje Ingat lagi apa yg dia ckp masa raya puasa aritu.. hehe.. tp dah rezeki aku agaknya.. raya tahun ni.. dua2 raya pun dpt merasa blk kg sendiri..

Yelah.. mmg takleh nak elak sbb ma beria2 nak bwk Dini blk Keratong sampai dia sanggup ikut kami beraya di Raub dulu.. jd seronok ler aku sbb raya haji ni dpt juga blk Keratong.. (nanti dekat nak buka sekolah dpt blk lagi Keratong nak jemput Dini plak sukanyaaaaa.....

Gambar2 ni aku ambil kat kebun mini ma.. hehehe.. ma ada cerita sebelum ni dia ada tanam sayur sikit2 kat belakang rumah utk mkn sendiri jer.. tapi.. oleh sebab lama sangat ma tinggalkan kebunnya (hampir 2 minggu) sebab ikut keluarga angah melancong ke Utara pastu ikut aku beraya ke Raub plak.. pasal tu ler pokok sayurnya kuning jer tak cukup baja dan jagaan.. Ma kata sebelum dia ikut angah aritu.. sayurnya baru naik 2 jengkal.. tengok.. kejap jer skrg dah naik junjung dah.. hehe..


Bila tengok kebun mini ma ni.. rindunyerrrrr aku ngan suasana masa ma & arwah ayah berkebun dulu.. macam2 yg ditanamnya.. bukan setakat utk makan2 jer.. tp memang utk tujuan dihantar ke pemborong di pasar Segamat & sebahagian kecil ada juga yg dihantar ke pasar dlm Keratong ... sekarang semua tu hanya tinggal kenangan.. dah hampir 6 tahun ma tak berkebun sayur lagi sejak2 arwah ayah meninggalkan kami. Ingat lagi.. masa arwah ayah meninggal.. masa tu petola, kacang panjang & timun sedang keluarkan hasil.. lepas2 ayah meninggal.. ma mcm dah tak semangat nak masuk kebun lagi.. katanya.. seperti ternampak2 aje arwah ayah tiap kali dia pegi kebun.. apa taknya.. sebelum ni.. mereka dua orang memang sentiasa berdua walau kemana saja.. bukan setakat ke kebun jer berdua.. ke klinik, ke Segamat, kemana2 saja tujuan memang sentiasa berdua.. sebabnya.. ma memang jadi driver arwah ayah.. hehehe.. arwah ayah takde lesen memandu.. tak tau kenapa dia tak berminat pun nak ambil lesen memandu.. dia mengharapkan sepenuhnya khidmat ma sebagai pemandu peribadinya.. hehehe.. usah kata lesen kereta.. lesen motor pun dia takde.. ma plak.. dua2 lesen motor & kereta pun ada.. tu yg peliknya mereka berdua tu.. Cerita pasal kebun.. sampai skrg ma dah tak semangat nak teruskan kebun tu lagi. Kalau ikutkan kudrat masa tu.. memang ma lebih kuat kerja dari arwah ayah.. ma kerja mcm org lelaki.. semua dia boleh buat.. membajak, mencangkul, meracun, handle chainsaw.. arwah ayah bukan kata tak kuat apa.. tak kuat tu sebabnya arwah ayah tu ada mcm2 penyakit.. so kalau buat kerja tu.. slow ler sket.. hehe.. org kata kalau ma siap petik sayur 2 batas.. arwah ayah baru nak siap sebatas.. cuma dari segi ilmu berkebun.. ayahlah yg lebih berpengetahuan sebab arwah ayah banyak membaca.. gandingan ma dengan arwah ayah.. itulah berhasilnya kebun yg mereka usahakan.. semua tu hanya tinggal kenangan buat kami.. Tapi alhamdulillah.. skrg ni kebun tu tak dibiarkan kosong mcm tu jer.. skrg dah pun penuh dengan kelapa sawit.. Panjang lak celoteh... meh tengok kebun mini ma jom..! kita tengok kebun yg ini dulu.. nanti lagi 2 minggu kita tengok perbezaannya yer.. sbb skrg tuan kebun dah blik.. hehehe..







Ini pula buah2 eksotik yg aku jumpa kat gerai buah di Keratong baru ni.. sukanya aku jumpa buah2 nii.... dah lama tak makan Masa lalu kat Lanchang on the way dari Raub nak ke Keratong baru ni.. gerai2 kat situ semua dah tutup sebab dah malam.. mula tu teringin juga nak cari buah keranji tu.. tau2.. rupanya kat Keratong pun ada gak jual buah tu.. seronok ler kawe...

Buah Keranji ni jenis masam.. manyak masyam wooo...


Buah asam jawa ni jenis manis punya tauu.. bukan yg jenis masam tuu.. yg manis ni sedapp


Ni lagi nak tunjuk makanan eksotik org kampong.. hehehe..
Pernah tak korang try makan benda ni?? Sedap ni tauu.. jering tua rebus yg dimakan dengan kelapa parut yg digaul garam & gula...

Pasti ramai yg tak pernah tengok kan Tapi di negeri Trengganu, Kelantan & Pahang jering rebus ni biasa org makan. Malas ada terjual dipasar2 tertentu. Tak pasti pula kalau2 dinegeri lain ada juga yg biasa makan benda ni.. hehe.. Jering ni sebenarnya jering tua kat belakang rumah ma tuu.. dah tua sangat dah tak boleh buat ulam lagi dahh.. kerasss.. so sebahagiannya dah ditanam dlm pasir (utk dimasak sambal) & sebahagiannya ma bagi kat kakak ipar Aman suruh dia rebus. Kami tak biasa rebus sendiri jering ni.. takut juga sebab org tua2 kata kalau tak pandai boleh kepit bila makan. Kepit tu maksudnya susah nak buang air kecil.. wallahualam..

Ini lagi satu makanan org dulu2.... kami makan ni utk sarapan masa kat Keratong aritu.. pagi2 lagi ma gi cabut ubi kayu kat tepi rumah tuu... musim hujan ni.. senang jerlah nak mencabutnya.. Ma rebus pastu Abby buat sambal tumis bilis ni.. aduhaiiiii.. sedapnyerrr weeeiiii sampai hari ni terkenang2 ubi rebus ni..

Takde yg terliur ker? hehehe..


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net