Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 8-Jun-2009 04:12 Email | Share | Bookmark
Alin Balik Kampong..

 
 
 
 
 
 
Assalamualaikum...

Rabu lepas (sebelah mlmnya) kami sekeluarga pulang ke kampong halaman aku untuk tengok anak saudara baru aku (anak Abby) yang baru dilahirkan pada 22hb Mei 2009 yang lalu .. Selain dari tu.. memang ada beberapa hal yang perlu dibereskan pun.. Biasalah sempena cuti sekolah ni.. ada banyak pula jemputan kahwin di sana sini. Oleh kerana dah ada kat kampong & selain menghadirkan diri ke kenduri kahwin.. aku pun ambil kesempatan untuk membuat apa2 yang patut. Urusan pertama aku ialah nak berurut.. maklumlah bersalin c-zer ni.. mana boleh urut awal2 kann.. so balik kampong tempohari sempatlah aku berurut 3 kali dengan tukang urut tak jauh dari rumahku dikampong tu.. Urusan kedua pulak.. Alin & Lili anak Abby dah pun selamat disunatkan oleh mak bidan kampong kami tu.... Selain dari tu.. adalah beberapa xtvt tak rasmi yang dilakukan di kampong tu.. Tapi kali ni takde xtvt masuk kebun or gi mancing ler.. sebabnya ma kena jaga orang dalam pantang... hehehe.. Jom layan gambar2 masa kat kampong tempohari...

Adikku Abby telah selamat melahirkan puteri sulungnya pada 22hb Mei 2009 di Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan. Puterinya dinamakan Nuur Lidiya binti Abdul Rahman. Beratnya sama macam Alin masa lahir dulu juga.. 3.4kg Ni ada beberapa gambar Alin diposingkan dengan sepupunya Lili (panggilan untuk Nuur Lidiya )









Gambar atas tu masa Alin kena sunat dengan Mak Uda (bidan kampong). Mak Uda ni.. dulu2 dialah bidan yang selalu orang panggil kalau ada isteri2 peneroka nak bersalin termasuk ler masa ma aku nak bersalinkan adikku Abby & Dee. Dulu dia sambut kelahiran adik2 aku Abby & Dee.. sekarang ni.. dia sunatkan cucu2 pompuan tokma pulakk... Sekarang orang dah tak perlukan khidmatnya waktu bersalin.. tapi orang masih perlukan dia utk khidmat mengurut lepas bersalin, sunatkan bayi perempuan & juga untuk memandikan jenazah wanita jika ada kematian kat kampong aku tu.. kiranya Mak Uda ni memang sangat2 diperlukan khidmatnya dari dulu hinggalah sekarang..



Buah kuini ni pulak.. Mak Uda tu yang bagi.. jiran sebelah rumah pun ada gak bagi.. pokok kuini kat rumah ma pulak baru je nak belajar2 berbuah.. ada ler 2, 3 biji aje.. So dapat merasa buah kuini pemberian jiran2 ajelahh..

Ohya.. sebelum kami bertolak pulang ke kampong aritu.. sempat aku goreng tempe ni utk minum petang.. Nak disimpan dlm petiais takut lak rosak.. nak bawak blk kg.. terkonteng2 tempe 2 peket aje.. so aku gorengkan aje & cicah ngan sambal kicap.. sedap banget... Ni juga sebagai menyahut permintaan Pak Aji Alias kita supaya orang suka makan tempe sebab Pak Aji kita ni... dah pun menjadi pengusaha tempe di kampongnya..

Resepinya lebih kurang macam kita buat tepong gorengan pisang aje.. cuma tambahkan beberapa bahan spt kat bwh ni yer.. tapi maaflah sebab aku tak sukat pun masa bancuh tu sebabnya aku nak cepat nak bersiap balik kg plakk.. so u all main agak2 ajelah yer..

Quote:
TEMPE GORENG BEREMPAH

Bahan Utama
Tempe ~ potong nipis
Minyak utk menggoreng

Bahan2 Batter
Tepong beras (lebihkan)
Tepong jagung (sikit je)
Tepong gandum (sikit je)
1 biji telur
air kapur
Garam
Serbuk kunyit
Serbuk ketumbar
Serbuk jintan manis (kurangkan sikit sukatannya dari serbuk ketumbar)
Serbuk cili (ikut pedas)
Jintan manis biji
Bijan
Air secukupnya ikut pekat

Cara2
Bancuh ke semua bahan2 batter hingga mendapat batter yang dapat menyaluti tempe. Kemudian gorenglah tempe bersalut tepong hingga kuning keemasan. Hidang tempe goreng berempah dengan sambal kicap (Cili padi tumbuk bersama sikit gula & tambahkan kicap manis)


Nampaknya.. entry balik kampong ni kena buat beberapa entry sebab ada lagi gambar2 lain masa kat kampong aritu... nak dimasukkan sekaligus nanti byk pulak kuar gambar pangkah.. hehehe.. so.. tunggulah entry seterusnya yer


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net