Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 9-Jun-2009 02:03 Email | Share | Bookmark
Kenduri Di Rompin.. & Talam Suji

 
 
 
 
 
 
 
Salam semua...

Seperti yang aku cerita di entry yg lepas.. kami ada pegi jemputan kenduri kahwin masa kat kg tempohari. Kenduri ni bukan kat Keratong (kg aku).. tapi kat Rompin, Pahang. (agak jauh jugalah tuu...) Mulanya rasa macam berbelah bagi juga nak pegi sebab tak boleh nak tinggal Abby lama2 yang dalam pantang tu kat rumah sendirian.. suaminya pulak kerja.. Mujurlah kak Ta kakak ipar kakngah sanggup nak temankan Abby kat rumah.. Kalau tak harus ler kensel aje ke kenduri di Rompin tu... kitorang anak2 ma yg merantau (aku & kakngah) ni segan ler nak pegi kalau ma tak ikut sama.. sebab kami tak berapa kenal sangat ngan kawan ma ni.. Tapi kalau ma dengan Abby (yang dok kat kg) memang dah agak rapat jugalah.. sebab dorang selalu pegi mari.. (saling kunjung mengunjung) Jadi bila kak Ta nak temankan Abby.. so dapatlah kitorang pegi juga kenduri kat Rompin tu walaupun ma masa tu tak berapa sihat... selsema pulakk..

Tuan rumah yang kenduri ni arwah suaminya dulu tok empat kat kg tu.. juga kawan baik arwah ayah & ma sejak mula2 ma & arwah ayah tinggal di Rompin dulu... kalau sebut tok empat Musa.. rasanya ramai yg kenal... anak2 diaorang pun dah mesra ngan ma... cuma aku je yg baru nak kenal2.. Jom tengok gambar2 yg sempat dirakamkan.. tak banyak sangat pun gambarnya.. sebab dok sibuk ngan Alin.. itu pun mujur ibu tak malu2 kucing kuarkan kamera dapur ibu di tengah2 org ramai tu.. buat muka selamba jap.. Nak harapkan ayah Alin ambik gambor.. usah haraplaa..

Masa on the way tu.. Alin tidur aje kejenya... Kakak Dini ngan abang Haziq naik kete ngan pakngahnya.... (awal2 Haziq dah cakap nak naik ngan pakngah) Ayu anak pakngah pulak naik kete maklong dia (akulah tu..) dah bertukar la pulakk Masa ni takde gambor aku pasal aku yg jadi tukang amik gambornya.. hehehehe...


Siap2 makan.. sempat jadi kepochi jap amik gambor hantaran... (masa ni hubby tak naik rumah pun.. dia pegang Alin dan tunggu kat bawah) Ambik gambor ni pun sebab kebetulan ma ajak bergambar ngan pengantin.. yelahh.. dah rapatkan.. jd takdelah segan aku nak snap gambor2 hantaran tu satu persatu.. siap ckp lagi kat pengantin aku nak masukkan dalam FP (tp aku ckp blog.. takut dia tak tau lak FP tu apa benda... ).


Nilah gambar2 pengantin yg sempat diambil..sempat jugalah kami bergambar kenang-kenangan ngan pengantin (anak tuan rumah pengantin pompuan... Sal namanya). Baru aku perasan Haziq takde dalam gambar. Haziq nakal betul.. takleh dok diam.. kesana ke sini.. jangan harap ler nak amik gambar dia.. Masa ni Haziq dah masuk dalam kereta ngan ayahnya agaknya.. Pakngah pun dah tunggu dlm kete masa ni.. kitorang pompuan2 aje yg sibuk nak bergambar.. yg syoknya.. kebetulan pulak baju aku ikut tema baju pengantin.. merah menyalaa..


Itu ajelah gambar yg ada masa kat Rompin.. siap aje bergambar & bersalaman dgn tuan rumah & pengantin baru.. kami terus je balik.. takde nak merewang kemana2 sebab ma dah risau Abby kat rumah tuu.. Cuma dlm perjalanan singgah jap kat Muadzam ma nak beli ubat selsema. Pastu sampai Keratong kami singgah kedai beli madu yang Sujah kirim.. hubby beli plak kacang hijau ngan gula merah suruh buat bubur kacang.. malam tu sempatlah aku masak bubur kacang.. Sian lak kat Abby takleh makan.. so mlm tu aku godek kuih talam suji utk buat sarapan esoknya.. Kat kampong aritu tak sempat amik gambar makanan sgt pun... yg ye nya.. memang jarang2 masak pun.. sebab asyik dok pegi kenduri aje.. Cuma masak sempoi untuk orang dalam pantang ajee Ni jer yg sempat aku ambik gambor masa lunch hari pertama kat kg.. hari2 seterusnya.. dah malas nak amik gambor..

Aku cuma buat sambal tempoyak tu jer.. makngah goreng ikan ngan buat gulai pucuk ubi.. tokma buat sup kambing.. (aku tak makan punn sup kambing tuu.... )


Ini aje kuih yg sempat aku buat masa kat kg baru ni... talam suji tu 2nd time aku buat.. buat kali pertama dulu buat kat rumah aku.. takde gula merah masa tu.. so jadilah lapis kuning putih aje... yg buat kat Keratong tu baru ler real jadi talam suji sebab lapis kuning coklat...


Resepi talam suji aku sertakan kat sini. Terima kasih pada Kak Liza share resepi mudah ni yer...

Quote:
TALAM SUJI (aku buat 1½ adunan.. dpt loyang besar 28 cm)
(yg ni guna gula pasir je nih)


Lapis bawah :
1 cawan tepung suji
3 cawan santan cair
1/2 cawan gula pasir (atau secukup rasa)
sedikit garam
sedikit pewarna kuning

Lapis atas :
3 cawan santan pekat
1 cawan tepung beras
1/2 cawan gula merah
garam

Cara:
1. Bancuh bahan lapisan bawah hingga rata. Masukkan semua bahan lapis bawah dalam periuk (aku guna kuali) dan kacau atas api perlahan hingga agak pekat. Kacau gunakan whisker utk dapatkan hasil kuih yg licin & halus (tak berketul2).
2. Masukkan dalam loyang dan ratakan. Kukus 15 – 20 minit
3. Masak gula merah dgn 1 cawan santan sambil dikacau2 hingga gula larut. Tapiskan. Adunkan semua bahan2 lapisan atas & lebihan santan tadi hingga rata.
4. Masakkan sekejap hingga naik wap dan akak pekat dan tuangkan atas lapis bawah.
5. Kukus lagi selama 20 minit. Sejukkan dan potong.
(Note: kalau buat 1 ½ adunan mcm aku... sila lebihkan masa mengukus ye...)




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net