Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 11-Jun-2009 06:15 Email | Share | Bookmark
Kenduri; Buah Salak; Daging Rendang Ungkep &Nasi Daging Berempah

 
 
 
 
 
Salam..

Tak abis2 lagi cerita blk kg.. kena gak habiskan gambar2 yg dah diambil ni.. saja je wat kenangan.. hehehe.. gambar pengantin tu sebenornya kakak Dini yang snap... kalau nak harapkan aku.. segan la pulak nak snap sebab tak kenal ngan pengantin.. cuma kenal ngan mak ayahnya aje.. ni semua pangkat adik2 ngan aku.. segan gak la sbb masa tu dorang tengah makan beradap.. aku tak kenal sapa pun ngan org kiri kanan kat meja mkn beradap tu... nasib baik kakak Dini volunteer nak tolong snapkan.. kekekekeke.. TQ ye kakak

Gambar ni masa gi makan kenduri kat kg hari Sabtu tu.. tp yg peginya aku, ma & Dini aje.. hubby ngan Dee sekeluarga kan dorang pegi Segamat.. kakngah plak pegi kenduri umah sedara belah suaminya.. Abby lak dlm pantang.. kenalah dok rumah diam2 jaga Lily.. ehh.. siap aku tumpangkan Alin sekali suruh Abby jaga kejap... Kenduri plak 2 buah rumah.. semua kawan baik ma.. so kena gak la pegi.. ehh byk lak cerita.. gambarnya sekeping jer pun

*Gambar pengantin rumah ke dua aku pegi tu agak gelap sket.. kakak Dini snap dari jauh jekk.. dia kata takut kat pengantin lelaki tu sbb polis... Tp yg benornya.. mungkin juga sebab effect dari atap khemah tu warna biru gelap.. jadi bertambah gelap ler suasana bwh khemah tuu...

Ni pulak selingan aje.. gambar2 buah salak kat rumah ma... tak banyak yang masak plak buah salak kali ni... buah muda banyak pulak.. so dpt ler aku & kakngah bwk blk sorang sikit..


*Kalau nak buah salak lebat mcm dlm gambar tu.. kena rajin 'polen'kan/debungakan bunga betina tu.. kena kutip bunga jantan & letakkan di atas bunga betina.. barulah buahnya lebat.. kalau tak buat mcm tu.. buahnya ada.. tp tak lebat laa.. sebab harapkan serangga (lebah) tolong debungakan.. lebah pun jarang2 datang kat situ..

Ok disebabkan citer pasal kenduri so hari ni masukkan la gambar nasi ala2 kenduri iaitu nasi daging berempah ngan daging rendang ungkep yang aku masak dah berzaman ni.. hehehe.. (ada ker org jamu kenduri ngan nasi daging?... hantam sajalah labu ) resepi nasi tu aku ambil dari FP Amrani.. & resepi daging ungkep (yg telah aku tukarkan namanya) dari blog Zaiy... maaf ye tuan punya resepi sbb pandai2 aku tukar nama resepi daging tu sebabnya.. mengikut orang Indonesia (bekas pekerja kedai Sujah) kalau sebut ungkep tu kalau kat Indon maknanya diperap.. lepas tu mesti digoreng dlm minyak mcm kita goreng ayam deep fry tuu... resepi yg aku buat tu aku dah tukarkan kepada daging (asalnya ayam tak silap aku) tapi still gunakan bahan2 rencah yg sama.. cuma cara aku masak tu seperti masak rendang.. berkuah.. kalau ungkep tu goreng garing2 tuu... (uihh mcm pandai jer.. ni mengikut kata pekerja Sujah tu ler... ) Tapi apapun.. hasilnya walllaaaaa.. memang sedapp wa cakap lu... tak caya tanya ngan Zaiy.. hubby pun puji cakap sedap.. ada iras2 macam gulai kawah tu haa.. punyalah sedappp nak kena buat lagi nihh.. Ok jom tengok gambor & resepinya..

Quote:
NASI DAGING BEREMPAH
Sumber : Amrani FP terima kasih Rani
(aku guna beras biasa aje.. tu nampak tak cantik )

Bahan-bahan
300 gm daging [potong sederhana nipis & lebar]
2 cawan beras [basuh & tos] (aku guna beras biasa je)
2 cawan air (aku tambah lagi secawan airnya)
1/2 paket rempah kari daging [larutkan dgn sedikit air]
1/2 paket rempah kurma [larutkan dgn sedikit air]
1 sk gula
garam

Bahan tumisan
sedikit kulit kayu manis
sedikit bunga lawang
sedikit bunga cengkeh
sedikit buah pelaga
2 sb minyak
1 sb minyak sapi

Bahan dimesin [dihiris kemudian dimesin]
1 inci halia
1 inci lengkuas
4 batang serai
1 biji tomato
2 labu bawang besar (aku nampak mcm byk sgt.. so aku kurangkan letak 1 labu jer )
2 ulas bawang putih

Cara-cara
1.Panaskan minyak + minyak sapi. tumis bahan tumisan kemudian masukkan bahan mesin. kacau hingga wangi dan agak garing.
2.Masukkan kedua2 rempah. kacau hingga masak.
3.Masukkan daging. biar daging betul2 masak. kemudian masukkan air. (aku masuk terus air sbb kering sgt )
4.Masukkan garam + gula.biarkan mendidih.kemudian tuangkan ke dlm rice cooker.
5.Akhir masukkan beras. kacau kemudian tutup rice cooker.masak seperti nasi biasa.sekali sekala buka periuk dan alih2/karih2 nasi.
(NOTA: aku terpaksa kukus nasi ni dlm periuk kukus sebabnya nasi masih mentah.. rice cooker dah padam.. macam tak cukup air je walaupun aku dah tambah air secawan lagi dari resepi yg diberi... lepas kukus barulah nasi tu masak betul agaknya rice cooker ku yg buat perangai kot.. )


Nasi tu dimakan dengan acar kubis ni...


Pastu lawan lak ngan daging rendang ungkep ni... wallaaa

Quote:
DAGING RENDANG UNGKEP
(Adaptasi dari resepi ayam masak ungkep)
Sumber: Mesra.net (ambil dari Zaiy blog)

Bahan-Bahan - saya dah edit dari resepi asal
500 gm daging lembu ~ dipotong sederhana nipis

Bahan-bahan kisar
6 batang serai
1 cm kunyit hidup
50 gm ketumbar (MaDiHa guna ketumbar serbuk dlm 30 gm je)
50 gm jintan manis (guna serbuk 30 gm je)
2 ibu jari halia (2 inci)
1 biji bawang besar
3 biji bawang putih
7 biji cili padi (MaDiHa tambah)
-----------------------
½ cawan minyak masak
garam / gula secukup rasa
air secukupnya

Cara Memasak:
1. Panaskan minyak, tumis bahan kisar hingga naik bau.
2. Masukkan daging, air (anggaran untuk kadar melembutkan daging) ke dalam kuali,
masak secara perlahan utk lembutkan daging dan tutup kuali tersebut.
3. Masak hingga agak kering & tambah garam & perasa secukupnya.


SELAMAT MEMASAK


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net