Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 2-Jul-2009 05:20 Email | Share | Bookmark
Anak3; FETTUCINI SOS CENDAWAN

 
 
 
 
 
Salamm..

Bila baca komen yg Nur tinggalkan semalam suruh tepek gambar terbaru Alin.. barulah teringat ada lagi gambar Alin yg belum publish... tapi kali ni bukan gambar Alin sorang2 yer.. tapi dengan kakak Dini & Abg Haziq juga.. Sian lak kat kakak & abgnya sbb dah jarang2 masuk FP hehehe.. Sebenarnya gambar ni dah lama pun ambiknya... tengok kat TAG baru kat atas tu pun ada gambar dorang.. ibu dorang aje yg wat2 lupa.. hehe.. ok Nur harap hilanglah rindu nak tengok gambar Alin yer.. nnt bila terasa rajin kita ambik lagi gambar Alin yg latest.. skrg ni ibu Alin ni dok sibuk amik gambor makanan jekkk semenjak dua menjak ni... sampai gambar Alin pun leh terlupa nk snap.. hmm.. bila fikir2 balik.. masa baby nilah kena ambil gambar byk2 kann.. sebab baby cepat membesar & wajah baby pun cepat benar berubah2 hehehee.. ok layan ler gambar anak3 ku ini....

3 beradik...


Kadang tu kakak Dini merungut juga.. ibu ni asyik ambik gambar Alin ajer... ambiklah gambar kakak sama... Sian kakak... oklah ni ibu ambiklah ni... tp gambar Alin pun wajib kena ada juga...


Ini pula Alin dgn abg Haziq... dah lama sebenarnya nak capture gambar Haziq tengah hisap botol dengan habit dia ni... tp selalu aje terlupa.. Saja aje untuk dijadikan kenang2an.. so bila Haziq mintak buatkan air dlm botol dia tu.. lepas ibu buatkan.. cepat2 ibu pegi ambik kamera.. kalau ikutkan Haziq.. memang dia ajak ibu yg dok sebelah dia.. tp oleh kerana ibu dok bz manjang kat dapur.. ngan adik Alin pun bolehlahh.. janji ada tangan yg boleh digentel.. Tengoklah tu... mcm tulah Haziq tiap kali layan botol dia tu.. dulu masa masih hisap susu pun gitu gaklaa.. siap tarik tangan kita suruh dok sebelah dia janji dapat gentel tangan kita.. skrg ni Haziq dah tak mau hisap susu.. tp bila minum oren sunquick ataupun ribena tuu mesti nak dalam botol jugakk.. & habit menggentel tangan orang masih lagi ada sampai sekarang...


Itu sajalah gambar anak3ku yg mcm2 perangainya... Alin sekarang pun kdg tu dah pandai minta diberi perhatian.. tak senang ibu nak wat keje...

Ok.. untuk edisi masak2 pula disertakan jugalah gambar & resepi buat tatapan pengunjung FP & juga koleksiku

Ini sebenarnya sarapan kami hari Sabtu yang lepas.. dah jemu dengan sarapan ala2 melayu.. kita masak ala2 western pula.. Bila tanya hubby ok tak rasa dia? Hubby cakap OK.. SEDAP!! hmm.. mujur ler hubby kata sedap.. sebab selalunya hubby kureng sket western2 nih.. Bila tanya anak2 pulak.. dua2 pun cakap sedap.. Haziq mkn banyak juga.. tp dia cuma makan pasta dengan sayur cauliflower & carrot aje... yg Dini pulak sayur lain dia makan.. tapi capsicum tu dia tak suka pulak.. oklah jom tengok resepi.. opss.. sebelum terlupa.. terima kasih pd empunya resepi.. maaf terlupa pula siapa empunya resepi sebab resepi ni dah lama print.. tp terlupa pula sourcenya siapa.. tp bukan dari member FP laa.. TQ yer pd empunya resepi..

Quote:
FETTUCINI SOS CENDAWAN

Bahan-bahannya
1 bungkus fetuccini
1 tin cendawan krim sup (cairkan dengan 1 cawan air)
1 tin susu cair
1 batang lobak merah
brokoli (tak letak.. takde lak kat kedai belakang opis nih)
bunga kobis
1 pek cendawan tiram- di carik2
1 tin cendawan butang-potong nipis
3 biji lada benggala [merah, kuning, hijau] (warna kuning tak jumpa)
daun ketumbar- di mayangkan (boh sikit je.. takut hubby tak suka)
1 biji bawang besar-dadukan
5 biji bawang putih
1 biji lemon ( ambil jus) (tak letak pun)
1 sudu makan oregano
2 sudu besar sos tiram
2 kiub ayam
minyak zaitun
lada hitam, lada sulah

Cara-Caranya:
1. Rebuskan Fetuccini hingga kembang dan lembut. Masukkan sedikit minyak zaitun supaya tidak melekat. Angkat dan toskan. (MaDiHa bubuh butter jer masa tengah panas2 tuh.. gaulkan )
2. Potong serong karot, potong sayuran lain dan rebus/kukus. (tak rebus/kukus.. tp masukkan terus dlm sos masa masak)
3. Panaskan kuali dengan minyak zaitun (guna myk biasa jer) dan goreng dahulu bawang putih dan bawang besar. Akar ketumbar basuh dengan bersih dan dititik masukkan sekali. (tak masukkan)
4. Masukkan oregano, sos tiram, kiub ayam.
5. Masukkan cendawan butang dan lada bengala.
6. Masukkan sup cendawan yg dah dicairkan dengan air diikuti susu cair .
7. Masukkan hirisan daun ketumbar dan lada hitam.
8. Masukkan fettucini dan sayur-sayuran. (yg ni MaDiHa skip.. tak gaul sekali tapi bila nak makan baru cedok kuah.. so.. mesti nak mkn berladung.. last2.. pastanya tak cukup kuah.. hehe.. so kalau nak jimat kuah campurkan terus pasta & sosnya.. itupun kalau nak mkn ramai2 serentakla.. kot nnt kembang lak pasta tu kalau tak abis..)
9. Sebelum dihidangkan masukkan percikan lemon. (skip)


Sos Cendawan


Jom makan pasta


Quote:
Mata hari ni ngantuk giler... mlm tadi ma & adik2 dari kg sampai rumah kul 12.30 a.m mcm tu.. kunun2 aku masuk tidor awal kul 11.30 pm.. tau2 dah dikejutkan dek adik2 kul 12.30 tu.. suka betul dtg mengejut tauu.. dia janji nk dtg weekend.. tau2 dah tercongok mlm td baru je aku terlena terus jd cerah blk mata.. skrg kat opis terkantuk2. Oh ya.. masuk mlm tadi.. Haziq dah 4 mlm takmau balik rumah.. (tp bukan 4 mlm berturut2 laa) dia asyik nak tidor rumah Cik Ani dia aje.. seronok sgt agaknya dok umah Cik Ani.. Cik Ani lak layan dia baik ajer.. kalau kat rumah asyik kena marah aje ngan aku sebab kacau adik dia ataupun kacau ibu wat keje.. Cik Ani takde anak sendiri.. tu yg dia manjakan anak2 aku tu.. alahaiii anakku sorang... manja sangat dengan pengasuhnyerrr.. nampaknya kalau nak suruh blk rumah.. kena suruh ayah dia jemput.. kalau aku jemput mesti taknak balik siap bergolek2 lagi taknak.. dh mcm2 cara ibu pujuk.. tp tak jalan gakk.. bertuahnyer anak... Haziq Haziq... ibu rindu ngan Haziq tauuu.. petang ni balik yer cayangg


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net