Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 24-Jul-2009 01:59 Email | Share | Bookmark
Entry Sekali Harung.. hehe

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Salam semua..

Hari ni aku terpaksa masukkan entry sekali harung.. ingatkan nak masukkan asing2 entry blk kampong aku dgn entry masak2.. tp oleh kerana yg masak2 pun resepi simple aje.. so masuk ajelah sekali gus.. biar cepat sket clear gambar2 dlm file aku nih.. Pada yang sudi... layan ajelah entry aku ni yer..

Suatu hari di kampung ku Keratong
16hb Julai 2009
Masa balik jenguk ma baru2 ni.. sempat juga aku klik2 gambar bunga2an ma yg sedang mekar di halaman rumah ma... saja aje wat kenangan & wat cuci2 mata... aku memang suka dengan bungaa..... tu pasal seronok & excited tiap kali pegi CH... tp bunga2 ni yg ada kat laman rumah ma.. jom tengok

Ini antara bunga2 yang ma beli dari CH tempohari.. ada sepasu bunga tu (tak kenal bunga apa) terlupa pulak nak snap sebab ma letak dlm rumah.. kekekeke.. ma kata bunga tu tak boleh kena matahari sangat.. sekali tengok mcm bunga plastik.. lawa... warna oren.. kalau panjang umur bunga tu (& umur orang tukang amik gambor nihh) bila blk kg lain kali bolehlah snap


Ini pula bunga2 Portulaca ma yang sedang mekar... masa ni dlm kul 11 pagi gitu.. bunga ni org kita panggil bunga pukul 10 atau bunga kembang pagi (kalau tak silap laa) sebabnya bunga ni hanya kembang waktu pagi aje... bila menjelang petang ia akan malap & bunga tu akan kering terus.. esok akan mekar pula bunga dari putik yang lain... ertinya.. sekuntum bunga tu hanya bertahan satu hari ajer.. bila tanam byk2 mcm ni.. cantik... masa aku menyewa dulu (rumah semi-D kat PJ) pun ada aku tanam kat laman rumah.. suka sangat bila tengok dia mekar.. tp sayangnya hanya boleh tengok time cuti aje.. sebab time keje pagi2 dah keluar rumah bunga lom mekar.. bila balik keje.. bunga dah kecut


Ini pula antara koleksi bunga2 ma yang sentiasa ada... (ada lagi bunga lain) terutama bunga Gerbera tu.. mcm2 kaler ada.. tp yg ni aje yg sedang mekar cantik.. bunga Lily tu pulak bunganya bermusim.. kalau time musim berbunga.. memang cantik.. tp kali ni baru ada beberapa pokok aje yg berbunga..


Kami kat Keratong tak lama.. sampai awal pagi (2.30 am) hari Khamis tu.. petang tu dah nak balik Raub pulak.. tapi takpelah sebab tengok keadaan ma pun dah ok dah sihat dah.. So tengahari Khamis tu aku ngan adik2 masak2.. hubby pulak sempat ler petik buah salak.. dpt dekat setengah guni juga.. rezeki orang Raub lah tu.. rambutan pulak dpt ler sikit sebab tak berapa masak sgt pokok kat rumah ma.. Petang masa kami nak beransur balik ke Raub (sebab nak buat kenduri tu) jiran sebelah rumah ajak minum petang kat laman rumah dia.. sebelum tu.. Ayah Ngah (suami jiran) dah kidnap Alin bawak balik rumah dia awal2 lagi... nak tak nak terpaksalah kami pegi juga rumah dia.. kekekeeke...

Yang makcik2 tu semua jiran2 yang berdekatan.. 4 buah rumah terdekat termasuk ma.. yang lain2 tu semua dah takde suami.. cuma Ngah je masih ada suami..
Siap bawak keluar dapur gas ke laman rumah utk goreng keropok lekor.. syok juga minum petang kat laman rumah mcm ni kann..


Itu sajalah gambar2 kat kampong aku masa balik baru2 ni.. gambar pun tak berapa clear maklumlah guna kamera murah aje... lagipun masa tu dah petang.. kekekeke..

Entry Masak2 Pulak
Sambung entry masak2 pulak..

Ni donut frozen yang hantar 2 minggu lepas kot.. (lupalah dah lama) dapat 12 bungkus aje.. mcm terlebih goreng plak stok yg ni.. kelam kabut ngan Alin.. kekeke (Alin juga disalahkan.. huhu..)


Yang ni pulak yang hantar semalam.. dapat 11 pack aje... itupun berkejar blk keje lepas siap msk.. Isnin & Selasa buat 2 adunan sekaligus sekali buat.. mujur Alin tak meragam.. baik anak ibu.. (1 adunan dpt 3 pack aje.. so 4 adunan dpt ler 12 pack tp yg 1 pack tu dah jamu kat tetamu ). Cuti Sabtu Ahad lepas kami ada kat kampong.. mujur juga sempat siapkan..
Yg ni baru nampak ok sket warna dia.. tak garing sangat.. (baru pandai main api.. kekeke..)


Ini saja2 masukkan gambar masakan hubby masa hari Rabu baru ni.. balik2 keje tengok lauk dah siap masak... sukanya hatiku.. kekeke.. minggu ni hubby keje malam.. siang2 dia ada kat rumah.. jadi time rajin tu dpt ler dia masakkan.. tp kalau time dia malas jangan harap laa.. kekeke.. sambal tumis durian tu.. guna durian yg bwk blk dari kampong.. (bwk sikit aje sbb ramai adik beradik yg balik.. + masa kenduri pun ramai org.. ) aku dah siap2 perisi masuk dlm tipuware (bekas aiskrim kosong) dan simpan dlm peti ais.. hubby guna isi durian yg tu ler.. Kalau air tangan hubby memang aku puji.. masakan dia lebih sedap dari aku.. serius nii...


Oleh kerana hubby dah siap masak lauk & nasi.. aku tinggal masak sayur ajelah.. donut pun tak buat mlm tu.. (hantar stok seminggu sekali aje) jadi sempatlah aku masak serawa durian ni... teringin dah lama juga.. cuma tunggu ada durian aje.. hehehe.. (kami memang jarang beli durian kecuali kalau terlampau teringin sangat... sebabnya kat kg hubby ada pokok durian.. time musim sampai tak abis makan.. jd mcm tak teringin sangat pun beli durian kat luar.. tunggu aje durian dari kampong... )

Rasanya semua orang pandai buat serawa durian atau kuah durian ni kan.. so aku masukkan resepi tanpa sukatan.. ikut sedap rasa masing2 okeh

Quote:
SERAWA DURIAN

Bahan2
Santan sederhana pekat secukupnya
Isi durian secukupnya
Gula kabung/ gula merah (elok masak dulu dgn sikit air kemudian tapis ~ sebab dlm gula merah ada habuk2 atau pasir)
(kalau takde boleh guna gula pasir)
Sedikit garam (penting utk menaikkan rasa lemak serawa durian)
Daun pandan ~ simpulkan (kalau takde pun takpe)

Cara2
1. Masak santan bersama air gula merah, daun pandan & garam. Kacau sentiasa supaya santan tak membuak.
2. Biar santan mendidih dlm 2, 3 minit baru masukkan isi durian (kalau masuk isi durian awal2 nanti abis isinya larut.. tinggal biji aje dlm kuah )
3. Biarkan kuah mendidih, rasakan gulanya kalau suka manis boleh tambah gula pasir. Tutup api & bolehlah dihidangkan dengan pulut tanak/roti jala/ roti keping (apa2 pun boleh).


Kalau ada yg tak tau nak agak sukatan air untuk masak pulut boleh klik SINI

Ini pula sarapan kami pagi ni.. roti berinti sardin goreng.. guna lebihan tepong goreng pisang (pisang dr kg) yang aku goreng pagi Isnin lepas.. kekeke.. selalunya kalau terbancuh byk.. simpan aje tepong tu dlm petiais.. bila ada apa2 nak goreng.. boleh guna semula.. jimat kan


Ini lak gambar anak bujang ibu.. masa ibu sibuk2 ambil gambar serawa durian tu.. Haziq mintak ambil gambar dia.. kalau kat rumah bukan main lagi bagus beraksi.. kalau berjalan liar mcm apa.. suruh posing pun jarang sangat nak layan.. nak ambik gambar pun susah.. Haziq Haziq.. tapi sekarang Haziq dah baik... hari2 nak balik rumah.. (kalau tak.. dlm seminggu mesti ada hari yg dia taknak balik rumah.. nak tidur umah Cik Ani pengasuhnya tu... selalunya ayah dia lah jd mangsa.. dtg jemput dengan motor barulah Haziq nak balik.. )


Ok itu ajelah entry sekali harung utk hari ni.. lega sket sebab dah banyak gambar2 yg dipublishkan ari ni walaupun gambar2 tah apa2.. hentam ajelah..

Terima kasih.. jumpa lagi..


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net