Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 28-Jul-2009 02:19 Email | Share | Bookmark
Anak2 Mandi Kolam dengan Pakteh & Ceklan; Puding Roti Karamel

 
 
 
 
 
 
Salam...

Cuti Ahad baru ni adik2 hubby datang rumah.. Saja dtg jenjalan.. Pakteh dtg dari kampong (Raub) terus ke Kajang rumah Ida (adik pompuan hubby~Maktam). Pastu dia ajak pulak Ceklan yang dok ngan Maktam temankan dia ke rumah kami.. sebab dia ingat2 lupa jalan nak dtg rumah kami.. maklumlah dtg jarang2 sekali.. nasib baik ada panduan yg paling mudah nak dtg rumah kitorang ni.. kalau jumpa Sunway Piramid tu.. jumpalah rumah kami.. nak senang lagi.. nampak Bali.. nampak ler rumah kami

Masa dorang datang tu.. sedang elok kitorang baru abis mkn pagi.. (tak tau dorang sampai pagi tu.. ingatkan tak jd dtg.. sebab kata nak dtg ari sabtu..) Pagi tu.. goreng nasi ngan keropok aje... hubby tak puas2 lagi mkn sambal durian.. dia suruh aku masak.. tp aku bab2 sambal durian/tempoyak ni mcm malas aje nak buat pepagi... so dengan ungkapan sedikit memujuk + memuji (dia masak sedap) aku suruh dia masak sendiri.. kekekeke.. (bertuah punya bini!). Oleh kerana yg tinggal cuma sambal aje.. takkan nak suruh adik2 mkn keropok ngan sambal plakk.. hehe.. aku pun goreng ajelah donut frozen yg ada dlm petiais tu (senang ada donut frozen mcm tu.. tetamu dtg anytime boleh hidang..hehe). Ada lebihan cempedak (Lily bagi) yang tak abis goreng ari Sabtu tu.. aku goreng sekali..

Lepas2 dorang berdua tu makan kuih.. anak2 sibuk ajak Pakteh ngan Ceklan dorang mandi kolam... Anak2 aku tu memang macam tu.. kalau pakcik2 dorang (adik2 aku atau adik2 hubby) dtg excited ler nk mandi kolam.. harapkan bila ada pakcik2 dorang ajelah merasa mandi kolam.. hahahaha.. ibu ngan ayah ni memang malas nak bawak dorang mandi kolam.. (tambah2 dah ada Alin ni..) bukan apa.. kalau ibu yg bawak.. nanti ngan ibu2 sekali kena masuk kolam menemankan si Haziq tu.. mau basah satu badan.. Cik abang aku tu pun lebih kurang gak.. malas kalau setakat nak pegi mandi ngan anak2 aje.. kalau masa adik2 aku datang.. barulah hubby rajin nak mandi sama.. Biasanya dorang suka mandi waktu malam.. lepas Isyak baru turun.. (kalau mlm tu.. ibu malas sikit nak turun amik gambor.. kekeke..) Kadang kesian gak kat anak2.. selalu ajak mandi terutama si Dini tu.. selalu gak dia menumpang mandi ngan Zetti anak jiran ku Lily (suami Lily rajin meneman) Tapi kalau Dini ikut Zetti mandi.. aku tak lepas Haziq sebab bimbang gak kan.. Bila fikir2 balik.. membazir aje bayor maintainence tiap2 bulan tapi tak guna sangat pun kemudahan yg diberi Ish panjang lak membebel..
Masa ni matahari dah mula nak memunculkan diri.... orang pun dah ramai yg nk balik...kekekeke.. tapi taklah panas sangat... masih boleh tahan lagi sebab panasnya dilindungi awan gitu.... aku ikut setakat ambik gambor dorang ajer.. sambil2 dok kat kerusi kat taman tu sambil melayan Alin.. angin sepoi2 bahasa gitu.. seronok juga rupanya melepak kat taman kat rumah aku ni yekk.. hehehe.. padanlah selalu aku nampak orang dok melepak kat taman tu tak kira masa.... sedap rupanya (orang mcm aku ni mana ler ada masa nak melepak2 mcm tu.... bz manjang ngan keje2 rumah )
Tu kakak Dini tunjuk skill berenang kat ibu.. mentang2lah ibu dia tak reti berenang.. hehehe.. Dini belajar berenang sendiri jer.. praktis kat kolam dewasa ni.. sejak awal lagi dia main kolam dewasa ni walaupun kaki dia tak berapa jejak dasar.. (skrg dah jejak dah). Tapi hubby kata kakak Dini berenang anjing.. hehehe.. (ada mcm2 pesen nama renang ni.. renang anjing tu.. tangan kuit2 sikit dlm air.. takdelah menguak besor mcm ahli renang tu.. lebih kurang gitu le.. aku pun tak berapa mahir sgt bab2 renang ni...) jomlah tengok gambor dorang mandi ni yekk...




Sebenarnya masa ni.. hubby pun turun gak.. sekadar menemankan adik2nya sekejap.. dia malas nak mandi sebab minggu tu minggu dia kerja mlm..(walaupun ari ahad ) so turun kejap ajelah.. pastu naik balik untuk tidor.. Aku pun naik rumah sekali sebab tengok Alin pun macam dah ngantuk.. Pas Alin tidor.. sempat ler aku masak utk lunch.. dorang naik mandi karang sure kelaparan..

Ini yg sempat ku masakkan utk dorang.. ikan goreng, rendang daging, ikan jeruk goreng, lemak cili padi rebung & sambal durian yg hubby buat.. Hidang sempoi aje kitorang ni.. takde nak beria2..


Lepas masak lunch.. sempat buat puding ni sebagai dessert / minum petang..

Quote:
PUDING ROTI KARAMEL
Sumber : Kak Hanieliza (TQ kak)

Bahan-bahan Bahan A:
1/2 cawan gula ..dicairkan dalam loyang yg nak dikukuskan nanti

Bahan2 B
1 buku roti [dalam 10 keping aje (guna roti murah pun takper )]
1 tin susu cair
1 tin air buah dari fruit cocktal/peach (MaDiHa guna buah peach)
2 biji telur
1/2 cawan gula
1 sudu teh esen vanilla
2 sudu besar tepung kastad

Hiasan
1 tin buah koktel/peach
ceri (jika suka)

Cara Memasak
1. Panaskan kukusan.
2. Gaul rata semua bahan B & tapis (MaDiHa masukkan dlm blender ajer.. pastu kisar & terus tuang dlm loyang berisi gula karamel tadi)
3. Masukkan bancuhan kedalam loyang yg ada gula yg telah dicairkan.
4. Tutupkan loyang dengan plastik glaze nipis. (tak tutup pun)
5. Kukuskan selama 30 minit.
6. Sejukkan dahulu baru di terbalikkan dalam pinggan besar.
7. Susunkan dengan perlahan-lahan isi buah fruit cocktail ta buah peach
8. Sejukkan & bolehlah dihidang

Nota dari MaDiHa: sebelum terbalikkan ke dlm pinggan.. renggang2kan (guna pisau kecil) sikit puding dari bahagian tepi loyang supaya tiada bahagian yg melekat..


Kalau teringin.. bolehlah cuba... sesuai juga dibuat sebagai juadah berbuka puasa

Jumpa lagi yer


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net