Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 29-Sep-2009 04:12 Email | Share | Bookmark
Aidilfitri 2009 @ Raub, Pahang

 
 
 
 
 
 
 
 
Assalamualaikum....

Salam lebaran buat semua...
Mohon maaf pada pengunjung yang dtg ketuk2 pintu 'umah' ni.. tapi tuan umah dok senyap jekk.. hehe.. bukannya sakan beraya.. tapi dok sibuk melayan kepala yg masih ting tong akibat selsema... adeehhh.. balik jer dari kg.. semua diserang penyakit.. huhu... aku, hubby & Alin kena selsema.. selain tu hubby sakit kaki sejak di kg dia lagi sebab mlm raya ke 3 tu dok melayan adik2 & sepupunya gi main futsal tengah2 mlm buta.. esoknya sakit kaki.. tu ler dia cari penyakit.. hehehe.. kakak Dini lak.. sejak raya ke 4 lagi badan naik chicken pox pula... skrg ni masih tak gi sekolah sebab sambung cuti raya + MC pulakk.. tulah dugaan hidup namanya.. tak semestinya sihat sepanjang masa.. ada kala merasa juga sakit2... itulah namanya suka duka kehidupan

Oklahh.. tengah hidung sok sek sok sek ni ada hati lagi nak bersembang panjang..
Sebelum pulang ke kampong.. sempat lagi pegi redeem beras dengan minyak masak ni guna kad Smiles Driver Rewards Mobil/Esso yg pointsnya dah melebihi 6 ribu lebih tuu... sebab offer ni hingga hujung bulan ni aje kalau tak silap.. Tapi semua ni tak bwk blk kg punn.. sebab bonet dah full.. yg bwk blik cuma beras pulut yg dibeli 15 kg.. hubby gi beli barang dapur kat Raub jer utk MIL..


Raya tahun ni spt dimaklumkan adalah giliran beraya di kg mertua kat Raub... Macam biasa la kalau beraya kat Raub.. memang tak sempat nak ambik gambar raya sangat.. Kat rumah MIL tetamu dtg tak putus2.. ramai sungguh tamu yg dtg.. lepas jer sembahyang raya.. tetamu yg paling awal mesti mak sedara & sepupu sebelah arwah apak (FIL) yg sampai dulu.. pastu.. bersambung pula ngan sepupu sepapat lelaki belah MIL pula yg baru blk dari solat aidilfitri & tahlil di pusara yg dibuat ramai2 lepas solat aidilfitri (dtg sekali ngan hubby & adik2 ).. itu belum masuk team kawan adik2 ipar, makcik2 & sepupu2 hubby yg lain2 lagi..pendek kata tak sempat kering air kat tangan dok membasuh gelas & pinggan... sibuk sungguh melayan tetamu.. makanan lom siap hidang semua.. tetamu dah dtg serbu.. mmg tak berkesempatan nak amik menu2 pagi raya.. apapun.. meh la tengok gambar2 mana yg sempat dirakam.. nak harap gambar2 kat rumah MIL mmg sekeping pun takde.. termasuklah gambar family mmg takde.. terkilan juga.. tp apa boleh buat.. mmg gitulah selalunya.. mmg tak sempat nak mencelah pegang kamera..

Petang Ramadhan terakhir tu.. hubby hantar mak (MIL) pegi tolong makcik hubby (Cubari) buat lemang kat rumah Cubari.. Hubby dah sponsor beras pulut 10kg utk buat lemang.. kelapa pun ada yg bwk dari umah mak.. sebab mak pakat2 buat lemang kat rumah Cubari.. takdelah gambar2 buat lemang yg dpt aku ambil sebab aku tak ikut sama coz aku dok kat rumah jer bersiap apa yg patut utk juadah2 lain serta juadah berbuka petang tu.. Petang tu.. hubby suruh buat pulut kuning untuk berbuka & utk raya sekali (kalau berlebih).. so pagi2 aku rendam dulu beras pulut... so petang tinggal kukus jer.. Pastu aku wat pengat pisang gak utk berbuka.. Lepas hubby hantar mak ke rumah Cubari terus gi Raub beli barang2 keperluan dapur yg lain.. Hubby kata tahun ni tak payah buat rendang.. dia nak buat gulai kawah.. kalau dah gulai kawah.. aku serahkan ajelah pd dia.. sebab dia lebih pakar.. kekeke.. aku cuma tolong potong2 daging & ramas kelapa jer.. rempah2 & bahan2 lain.. semua hubby siapkan lepas balik dr Raub.. Selain tu aku goreng ayam berempah utk mkn ngan pulut kuning tu.. Ida (SIL) pulak hari tu sibuk buat kuih gunting.. so.. takdelah dia tolong kat dapur petang tuu.. dok sibuk ngan kuih gunting dia ler.. Ini jer yg sempat aku ambil gambar.. menu2 lain termasuk menu2 utk pagi raya tak sempat nak amik gambar pun.. sebab lom sempat hidang dah kena serbu ngan tamu.. takkan ler tamu dah bersila aku nak sibuk2 amik gambor menu lagi.. adeehhh... umah MIL tu sibuk ngalahkan umah PM lakk

Layan ler gambor yg tak seberapa ni
Pulut kuning yg dimasak utk berbuka puasa hari last.. sempat juga hidang utk pagi raya tu sebab aku memang buat lebih.. tahan sampai ke petang tak basi pulut ni..lom sempat basi dah abis dulu.. kekeke..


Gulai kawah yg hubby masak.. 3 kg daging jer... raya ke dua masak lagi 2 kg sebab lemang pun ada lagi.. lagipun ada makcik2 hubby yg tak sempat rasa gulai kawah ni.. so kiranya permintaan ler ni...


Ni aje yg sempat aku ambil gambar.. ambil gambar pinggan sendiri jer.. yg lain semua tak sempat nak posing..

Selain pulut kuning, gulai kawah & ayam goreng berempah.. semestinya ada lemang dan kelamang.. pastu permintaan hubby.. ketupat nasi (ketupat mini nona jer) dengan kuah kacang.. (feberet dia nih) hmmm.. tp semua pun tak sempat nak amik gambar.. rugi rugi.. takde kenangan..

Oklah.. usah dikenang barang yg lepas.. meh ler kita melayan gambar2 kandid yg ada.. nak harap gambar berposing memang takde laa.. mcm yg aku ckp awal2 tadi.. memang tak sempat langsung nak posing.. tamu dtg tak putus2.. takde chans langsung nak bergambar.. dah tengahari kami nak keluar beraya pun kena cepat2 mencelah bila tetamu nak balik kami pun cepat2 tutup tingkap & pintu.. lambat seminit nanti.. ada ler kereta masuk laman MIL nak dtg beraya Sebenarnya bukan tak suka org dtg beraya.. cuma kalau kami tunggu jer kat rumah tu.. bila pulak giliran kami nak beraya pulakk.. kalau tunggu raya ke dua tak syok dah nak beraya betul dakk

Ni gambar kandid yg diambil dari dlm kereta.. haa.. dah dok dlm kereta barulah sempat keluarkan kamera.... jadilah buat kenangan..

Kami beraya ramai2 adik beradik.. (Long (kakak hubby) dengan Ita (adik hubby kat PD) lom balik lg masa ni).. sebuah kereta & 2 buah motor.. Kakak Dini sibuk nak naik motor.. naik ler dia dgn Pak Mbong dia.. Haziq lak naik ngan PakTeh dia.. (tak nampak sebab Haziq dok dlm bakul depan).. Dini ngan Pak Mbong dia dah mcm pakwe & makwe jer.. ada gak kwn2 Jol (Pak Mbong) yg ingatkan Jol bawak makwe..

Destinasi pertama.. umah makcik hubby belah arwah apak (FIL).. tiap2 tahun makcik hubby ni (kami panggil Mek sebab orang Kelantan) mesti dialah org pertama yg sampai umah MIL dengan anak2nya.. so sebagai membalas kunjungan kami kenalah pegi umah dia juga... Kat umah Mek jer aku sempat amik gambar anak2... ada gak kenangan.. Adik Alin masa ni dah time tidor... so tidor jelah atas lantai beralaskan kain pelekat..

Masa kat rumah Mek ingat nak amik gak gambar2 lain.. tp si Haziq dah sibuk nak main kamera.. terus cepat2 aku simpan.. kalau bagi dia pegang kamera tu jawabnya.. sampai abis ler bateri dia kejekan..

Meneruskan perjalanan raya kami.. sempat ler amik gambar anak dara cilik kami ni haa...


Sebenarnya ada beberapa buah rumah makcik yg sempat kami pegi.. tp tak semua ambil gambar.. ini pun aku suruh hubby yg tolong ambil kan.. sejak2 ada baby ni.. dah tak boleh nak melayan kamera sangat... berjalan asyik dok kelek baby jer.. mana sempat nak bergambar2 sakan... Jadilah yg ada ni buat kenangan raya dari takde langsung..

Yg ada dlm gambar ni semua sedara mara hubby... tengoklah bila satu2 group dtg beraya.. memang tak menang tangan dibuatnya... kira nasiblah bila rumah masing2 kena serbu ramai2 gini.. almaklum.. family belah hubby duduk dekat2.. & satu2 family ada ramai ahli keluarga.. hehehe.. seronok tapi letih sikit ler sebab layan tamu dtg ramai2...

Oklah.. hingga bertemu di lain entry.. semoga semuanya ceria2 sentiasa


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net