Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 1-Oct-2009 08:06 Email | Share | Bookmark
Balik Keratong jumpa ma pulak...

 
 
 
 
 
 
Salam Syawal...

Masing2 masih mood raya lagi kann Tapi aku sejak balik PJ ni... lom beraya lagi kat sini... balik2 terus kerja.. mana ada masa nak raya.. badan pun masih lemau, lemah2 & malas2 lagi.. Tapi baru ni jiran kita Laily yg baik hati tu dah jemput kita beraya umah dia.... jemput raya malam lepas kerja.. sampai kita tak masak mlm tu sebab nak kosongkan perut nak makan kat rumah dia... Terima kasih Laily sebab jamu kami semua makan2 mlm tu... Ada lemang, nasi goreng, rendang limpa, serunding, ayam goreng & mcm2 kuih raya yg terhidang.. tapi sayangnya takde gambar yg dirakam.. hajat hati nak bawak kamera... tapi rasa segan2 & malu2 kucing pulak kat Nuar (suami Laily).... takut Nuar ckp apa lakk.. abis semua nak amik gambor lenkali kita nak bawak kamera masa beraya rumah awak boleh takk?? hehehe...

Oklah.. sambung kisah balik kampong... gambar2 raya dah takde dah.. sedihhh....
Takperlah.. aku cerita jelah apa yg terjadi yekk.. itupun mana yg ingat jelahh.. wat kenang2an utk anak2 kelak.. Macam yang aku cerita entry lepas disebabkan hubby sakit kaki (takleh drive).. terpaksalah balik lewat sehari ke kampong ku Keratong.. hishh rugi seharii Kalau ikutkan aku boleh drive.. tp ada lagi alasan lain sebenarnya... hari yg kami cadang nak balik tu.. rupanya kakak hubby (Long) & adik hubby (Ita) pun nak balik hari yg sama.. Diaorang balik sekejap.. petang raya ke 2 baru sampai.. raya ke 4 dah nk blik semula sebab suami masing2 dah kena kerja.. so hubby cakap biarlah dorang balik dulu... kebetulan durian pun ada kat kg baru ni.. so hubby kata kalau kita balik sekali.. tak byk ler dpt wt balik durian sebab kena bahagi 3.. hehehe.. itu yg kami balik esoknya so dpt ler byk sket bwk blik durian ke Keratong

Sementara dok tunggu cik abang ku pungut buah durian yg baru gugur petang sebelum bertolak balik kg ku (paginya dah pungut).... Alin ngan Maktam (Ida) berposing bawah pokok rambutan..


Ini buah durian yang dah masuk bonet kereta... ini lom masuk lagi durian yg hubby baru pungut.. dah byk dah ni.. tapi tamak lagi gi cari lagi bwh pokok mentang2 durian free..


Masa hari nak bertolak balik tu.. sempat gak aku & hubby turun mandi ke sungai.. (tp tak bwk kamera).. anak2 Dini & Haziq hari2 sebelum tu dah banyak kali gi mandi sungai ikut pakcik2nya.. aku jer yg tak sempat sebab nak cepat mandi jer kat kolah bilik air tu.. Ikutkan masa aku turun sungai tu kira dah nyorok2 dah dari anak2 sebab dorang semua dah siap mandi. Tau2 selang 10 minit.. ada jugak budak 2 orang tu turun sungai dengan paktehnyerrr... hishhhh.. kacau daun jekkk.. ada bau agaknya ibu ngan ayahnya ada kat sungai tuu So sempatlah berendam anak beranak.. cuma Alin jer tak mandi sungai sebab dia tengah tidor masa tu.. opah jaga dia kat rumah.. Tengah2 mandi.. adik hubby Nadzir (pakteh) bgtau hubby buah kasai kat tepi sungai belah ujung sana dah masak.. Hubby tanya aku nak rasa tak?? Aku memang tak kenal buah tuu.. tak pernah dengar apa lagi tengok.. Aku tanya la.. sedap ker? hehe.. Hubby kata rasa sendiri ler sedap ke tak... buah hutan.. takla mcm buah org tanam.. Jadi lepas mandi.. kitorang naik ke rumah.. hubby ngan adik2nya pegi amik buah kasai.. Sebeban diambiknya.. itulah pertama kali aku tengok buah kasai tu..

Buah kasai ni sejenis buah hutan.. sekali imbas mcm buah perah yg dah terbuka dari kulit luarnya tu..(buah perah mcm buah getah.. pecah meletop) cuma lain sikit sebab buah kasai jenis bertangkai2 macam buah longan.. rasanya manis.. tp isinya tak tebal.. macam makan buah kopi.. mkn lulu nya aje.. tp syok.. mkn main2 mcm kulum gula2.. manis rasanya.. so bawak balik gaklah ke Keratong sikit bagi ma & adik2 kat sana tengok & merasa... Kitorang ni bukannya org kampong sejati.. hidup dah lama.. tp byk lagi buah2 hutan & buah2 kampong yg kitorang tak kenal.... Ma pun ckp pertama kali tengok & rasa buah tu.. Jiran2 pun sama gakk.. ada yg kata dah 50 tahun lebih makcik idup.. nilah pertama kali tengok buah ni.. hehehe.. Masing2 suka ngan buah ni.. so bagilah sorang sikit kat makcik2 yg dtg beraya rumah ma kat Keratong tempohari..

Meh la aku kongsikan ngan kawan2 semua rupa buah kasai ni.... sorry sebab aku lupa nak snap gambar buah yg dikopek.. cara makannya.. gigit jer kulit buah kasai kat tengah2 tu.. lepas tu patahkan sikit.. dan terus tarik kulitnya.. senang je buka kulitnya.. mcm kita nak buka buah longan tu jer... tapi kulit buah kasai tebal sikit dari kulit longan


Buah ni saiznya besar ibu jari orang dewasa.. Hubby kata pokok kasai ni jenis pokok besar.. (pokok saka).. daunnya macam daun gelenggang (yg boleh buat ubat kurap tuu )

Oklah.. abis sudah kisah buah kasai.. Kita cerita kisah lain lak yekk....
Masa kat kg aku baru ni.. tak beraya sgt.. badan letih + tak sihat.. cuma sempat gi beraya sebuah rumah jer.. rumah abg Lan / Kak Ros.. itupun tak amik gambor.. Nak jadikan cerita.. sebenarnya sebelum tu kami nak gi umah tukang urut sebab hubby nak urut kaki dia yg sakit tu.. tp rupanya tukang urut takde lakk... tu yg terus lajak ke rumah abg Lan. Balik dari umah abang Lan.. kami terus pegi Segamat hubby nak gi amik ubat surut bengkak sebab abang Lan kata takleh urut.. makan ubat jer.. so singgah ler Klinik Mahkota kat Taman Batu Hampar kat Segamat tu... dah mlm dah masa tu.. balik dr klinik.. berenti makan kat kedai mkn kat simpang depan Taman Yayasan... (gambar takde sbb mmg malas nak kuarkan kamera... badan pun dah letih masa ni..)

Esoknya Sabtu... hari last kami kat Keratong.. kami cadang nak balik malam untuk elak jem.. so takdelah sibuk nak berkemas pun siangnya tu.. Masa dok tengah nak masak2 utk tengahari (dah petang sebenarnya sbb mkn pagi lewat).. sekali lektrik lak takde.... pehhh.. tak jadi nak masak lemak perut & ayam masak merah.. (semua lom sempat blender & kelapa pun tak mesin lagi). Terus ma ajak pi Segamat makan pizza.. padahal ayam utk masak merah dah goreng dah tu.. hehehe.. Segamat lagi...! (jauh gak dari Keratong ke Segamat tuu) Cari pasal je nak berjalan.. kekeke.. so pegilah kami kali ke2 ke Segamat semata2 nak mkn pizza... mkn2 semua sponsor dari tokma... (yelahh.. wit tokma berlebih.. tak perabis utk anak2 & cucu2.. utk sapa lagi... ) Makan mlm balik dari klinik mlm sebelumnya pun tokma gak belanja... rezeki jgn ditolakkk... betul takk..

Ada la sikit ambik gambor kat sini... tp aku malas nak berdiri ke sana sini amik gambor.. dok kat meja sendiri jer sambil layan Alin sambil makan, sambil amik gambor.. so takdelah byk gambornya.. gambor sendiri tu pun suruh abby yg snap.. muka tak semengahh.. ini aje gambar masa blk Keratong.. gambor raya langsung takde... dah balik PJ baru la teringat lupa nak amik gambor kebun sayur tokma, kabinet dapur baru tokma serta pajero baru tokma (tp 2nd hand punya jekk.. wt gi kebun) byk sgt benda baru kat rumah tokma balik kali ni.. hehehehe... takperlah.. panjang umur.. raya Haji nanti kitorang posing abis2 (kat rumah mertua sibuk + MALU SEBENARNYA )

Layan gambor lah pulakk..


Tukar2lah... takkan ibu je nak kelek baby....




Balik dari mkn pizza.. ronda2 jap bandar Segamat. Sempat singgah pasar malam... beli ler buah2 & apa2 yg berkenan... tak lama pun kat situ sbb dah nak masuk maghrib.... cepat2 balik takut baby (Alin & Lidya) meragam lagi mcm mlm sebelumnya....


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net