Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 29-Oct-2009 03:15 Email | Share | Bookmark
Tahniah to my kazen! & Resepi sempoiku..

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Salam...

Hari ni nak share cerita pasal my kazen lak iaitu anak kepada makcik & pakcik ku (yg ku panggil Sujah & Acu ittew..) anak2 Sujah semuanya rapat dengan aku.. Dari kecik sampailah dorang dah besar skrg ni.. boleh dikatakan memang selalu sangatlah jumpa.. yelah... manakan tidak rapatnya.. sejak aku belum kawin (masa belajar sambilan & kerja dulu) memang aku dah stay dengan Sujah.. dorang tu aku dah anggap mcm adik sendiri.. masa kecik2 dulu.. kalau degil aku marah ajer.. kekeke.. kalau dorang malas atau lengah2 basuh kasut sekolah (terutama Syikin & Naknie).. akulah yg tukang membebel.. Kalau aku nak keluar berjalan2.. selalunya Syikin ler yang selalu jadi teman setia.. Naknie aku jarang nak ajak sebab masa kecik2 dulu dia agak manja sikit.. kekekeke.. (ni kalau Naknie baca ni mesti marah sebab dah bocorkan rahsia) Bukan manja apa.. kalau letih berjalan sikit mulalah dia suruh aku dukung.. tu yang selalu kena tinggal tu.. Bila aku ingat2 balik.. kelakar pulak.. yelahh.. tiap kali aku nak keluar.. kena nyorok2 dari Naknie.. siap suruh Syikin pegi tunggu aku kat depan dulu.. pastu bila Naknie leka jer cepat2 aku lari.. keh keh keh.. Siannn Naknie kan... tapi skrg ni dorang semua dah besar2 belaka... Tapi tetap macam dulu juga.. rapat dengan aku.. rapat juga dengan anak2 aku & alhamdulillah.. rapat juga dengan suami aku...

Emm.. dah melalut2 dah bercerita.. sebenarnya.. aku nak ucapkan tahniah pada kazen aku ni ha... yang telah berjaya menerima diplomanya semasa Istiadat Konvokesyen yang ke 71 di UiTM Shah Alam baru2 ni.. Tapi hanya ada gambar posing kat rumah jer yang ada sebab aku tak ikut sama masa Syikin konvo aritu.. sori ye Kin..


Tahniah Syikin! Kaklong tumpang gembira.. InsyaAllah.. lepas ni.. boleh gengam Ijazah pula yer.. belajar rajin2 tau...


Posing dengan mamanya pulak (yg aku panggil Sujah)


Kakak Dini pun nak tumpang posing juga dengan jubah tu.. mana tau ada rezeki satu hari nanti kakak Dini pun boleh berjaya macam auntie Ikin.. Tapi kenalah belajar rajin2 yer..


Ni gambar Naknie dengan Syikin.. Naknie sekarang masih lagi menyambung studynya kat UiTM Penang.. insyaAllah.. tahun depan giliran Naknie pulak berkonvo

Hmm.. ada lagi nak cerita pasal kazen aku ni.. kali ni pasal Mirul pulak.. Saja jer la nak masuk sini wat kenangan.. Mirul ni anak Sujah yang paling bongsu. Baru2 ni.. Mirul telah berjaya menerima Anugerah Khas Rakan Muda Aktif dari MBPJ.. ada ler masuk akhbar Berita Harian.. sempat ler aku snap untuk masuk dlm FP ni..






Muka tak berapa jelas dalam gambar tu.. tapi takper.. tu kat bawah gambar Mirul masa aku masak2 nasi dagang tempohari..


Baju yang dipakai masa terima anugerah tu pun sama

Oklah.. habis sudah cerita kazen2 aku tu... so arini aku nak share resepi sempoi aku pulak.. hehehe.. Dah lama tak share resepi2 sempoi aku kan Ni resepi2 harian aku jer.. tapi aku suka sangat dengan lauk ni.. sengaja aku boh cili hijau banyak sebab memang aku suka makan cili hijau potong2 tu.. berselera makan nasi.. takde lauk lain pun takper.. tp kalau ada lauk lain aku bedal jugak lahh.. Actually resepi ni aku ikut dari resepi seorang kawan baik ma masa kat kampong dulu.. Masa tu aku masih sekolah rendah lagi.. tapi tetap boleh ingat masa aku ikut ma pegi rumah kawan dia tu.. betapa sedapnya aku makan nasi kat rumah dia dulu bila dia hidang lauk ni.. Tidaklah aku tanya bahan2 yang dia guna.. tapi aku main taram jer ikut lidah sendiri.. jom tengok resepi.. resepi agak2 je ni yer.. silalah ikut citarasa sendiri nak lebihkan or nak kurangkan bahan2nya

Quote:
TAMBAN KERING CILI HIJAU

Bahan2
1 mangkuk sedang isi ikan tamban kering yg telah dikopek bersih (buang kulit/sisik & buang kepala & perut ~ belah kecik2 & basuh)
4 ~ 5 biji cili hijau ~ potong serong
5 ~ 6 biji cili padi ~ belah 2
1 biji bawang besar saiz XXL ~ dimayang
1 ulas bawang putih ~ dimayang
1 sudu besar asam jawa ~ campur sikit air ambil jusnya
2 cawan santan pekat dari setengah biji kelapa
minyak untuk menumis
garam & perasa secukupnya

Cara2 menyediakan
1. Panaskan minyak masak. Masukkan ikan tamban dan kacau2 seketika. (tak perlu garing.. sekadar lembut jer)
2. Masukkan bawang putih & bawang besar. Kacau2 lagi hingga bawang layu.
3. Masukkan cili hijau, cili padi, santan & air asam jawa.
4. Masak hingga ikan tamban lembut dan santan agak kering.
5. Perasakan dengan garam & aji secukupnya (rasa dulu sebelum boh garam sebab ikan tamban tu dah masin).
6. Sedia dihidangkan.


Jom makan..

Quote:
REPLY TO JAJA : biasala jaja.. piang ujang orang dok turung kelauk.. mana nok cari ikang segor.. hehehe.. bilih tambang, ikan masing hok orang cari sokmo piang ujang..


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net