Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 17-Dec-2009 05:51 Email | Share | Bookmark
Salad Warna-warni & Rezeki dari Ida (SIL & Kazen)

 
 
 
 
 
Salam..

Sekadar nak berkongsi resepi sempoi & juga gambar2 rezeki pemberian Ida sepupu ku & juga Ida adik ipar ku (dua2 nama Ida nih)


Dah lama ni sebenarnya.. Ida kazen ku bagi ketupat daun palas dengan keropok lekor (keropok tak sempat amik gambor dah abis kekekeeke) TQ Ida.... dah lama kaklong tak pekena ketupat daun palas ni... rindu betul!! Kebetulan ada petang nak amik anak2 kat rumah Cik Ani.. dibekalkan pulak dengan rendang daging.. alhamdulillah.. bolehlah aku lawankan dengan ketupat yg Ida bagi tu.. tinggal rebus jer ketupat tu.. dah boleh makan..


Ini pulak ole2 dari Kelantan yang adik ipar ku Ida bagi... dia balik Kelantan dengan BFnya nak menjenguk mak sedaranya (mak sedara belah hubby). Sebelum tu singgah Raub sekali amik mak mertua aku bawak sekali balik Kelantan.. Jalan nak ke Kelantan tu.. memang kena lalu kampong hubby dulu... ikut jalan alternatif yg lalu Raub, Sungai Koyan dll.... selain tu.. kebetulan BFnya pun kg kat Kelantan juga.. so BFnya ajak jumpa sekali ngan maknya... sekali ngan mak mertua aku & pakcik hubby yg ada kat Kelantan sekali ikut ke rumah BFnya.. hehehe.. sessi suai kenal.. mudah2an.. adalah jodoh mereka berdua... harap2 jadilah.. (panjang lak aku mengomel kali ni...)

Okeylah.. untuk resepi kali ni.. hanya resepi paling mudah saja yang aku dpt kongsikan.... hmm.. alhamdulillah.. semua gambar2 dlm PC lama aku tu dpt diselamatkan... Inilah diantaranya..

Quote:
SALAD KENTANG WARNA WARNI

Bahan2
3 biji kentang (saiz besar) ~ rebus, kopek kulit & potong saiz kesukaan anda
1 biji telur rebus
2 biji carrot ~ sagat memanjang
2 biji tomato ~ dibelah, buang biji2nya & potong dadu
1 biji cili capsicum ~ potong dadu
10 ~ 12 sudu besar mayonis
1 sudu kecil garam halus
1 sudu kecil apple cider vinegar (leh ganti ngan jus lemon)
½ sudu kecil serbuk buah pala (nutmeg powder)
1 ~ 2 sudu kecil gula

Cara2 menyediakan
1. Kopek telur rebus & lenyek halus.
2. Campurkan kesemua bahan2 dalam mangkuk yang besar. Gaul rata bahan2 biar semuanya bersalut dengan mayonis.
3. Sedia dihidangkan sejurus digaul. Boleh dinikmati bersama ayam bakar, chicken chop atau steak kesukaan anda


Dah buat salad ni.. aku tak masak nasi pun (tapi dah cakap kat hubby awal2 lagi... ) Nak tengok kami makan dengan apa

Tu dia.. kami makan salad dengan ayamas ajer... dah lama benor tak makan ayamas ni... so suruh ler hubby beli sekor setengah... (tamak haloba betul!! makan 4 beranak jer.. ) tapi last2 tak abis ponnn.. hehehehe.. esoknya recycle sebagai lauk tambahan

Ni pinggan ibu

Ala2 kontrol makan gitu kann... tapi yg benornya.. dah abis yg ni tak tau berapa kali tambah lagi.. hehehe.. salad tu memang licin laa kami 4 beranak mkn.. yg tak abis cuma ayam jer

Cukuplah dulu untuk kali ni yer.. sekadar resepi sempoi aje buat tatapan anda semua...

Sehingga jumpa lagi...
Salam Maal Hijrah buat semua pengunjung FP ku.... & selamat berhari minggu....


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net