Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 22-Dec-2009 08:28 Email | Share | Bookmark
Celebrate besday Dee & Abby; Resepi Bagel

 
 
 
 
 
 
Salam...

Gambar2 ni kira2 2 minggu yg lepas rasanya iaitu bersamaan hari kenduri Baini anak Kak Wan & abang si Deana tu.. 6/12/2009. Hari kenduri sebelah pagi tu... aku, ma & Abby bersiap2 nak ke Amcorp Mall sebab ma nak cari baju kurung.. masa tu.. anak2 dah pegi mandi kolam dengan Dee & Tasya (tukang jaga budak2) ... so kitorang pun cepat2 ler pecut ke sana.. ma nak cari baju kurung tu bukan apa.. sebab ma tak tau yg hari tu ada kenduri.. so dia dtg PJ tak bawak ler baju kurung.. aku pun memang tak tau dorang nak datang.. dorangkan selalu bagi surprise kat aku.. dtg mengejut sokmo.. kalau aku tau dorang nak dtg.. sure awal2 dah pesan soh bwk baju kurung sebab boleh ajak gi kenduri sekali.. so lepas dah jumpa baju kurung & siap ma belikan baju utk Haziq & Alin & cucu2 yg lain.. Nak keluar dari Amcorp tu.. aku pun belilah sekali sebiji kek kat Secret Recipe utk Dee & Abby yg kebetulan besdaynya baru je lepas.. Actually aku memang nak belikan kek utk diaorang masa kat Keratong aritu lagi.. tp bila dengar dorang ckp kek kat sana tak sedapp (langsung!!).. terus niat terbatal.. so masa kat Keratong tu memang takde celebrate apa2pun utk dorang.. terkilan juga masa tu.. yelah coz masa tu semua adik beradik ada.. (masa ry haji tu.. besday Dee) Nak cari kek kat Segamat memang tak sempat coz sibuk2 ngan nak raya, ngan nak aqiqah.. manalah sempat nak mencelah ke Segamat. So hari dorang dtg PJ & kebetulan pulak besday Abby pun baru je beberapa hari lepas masa tu.. so.. aku belilah sebiji kek utk dorang berdua.... sajalah.. bagi surprise & bagi ceria sikit kat besday boy & besday girl.. hehe.. hadiah2 takde pun.. just potong2 kek ajer...


Inilah dia kek besday utk Dee (29/11/2009) & Abby (2/12/2009)
Layan ler gambor yg ada ni... takde masak2 apa pun sebab masa ni baru lepas balik dari 2 buah kenduri.. perut pun masih penuh............ so... makan kek ajelah


Anak2 yang terlebih excited...


Masa ni hubby dah masuk tidor sebab dia kerja malam (ahad pun kije.. tp dah kena paksa ngan aku soh pegi juga kenduri hari tu.. ) Alin pun tidor masa ni.. tu pasal takde gambar dia... aku?? aku kan jurukamera...


Bab tiup2 lilin tu.. anak2 aku memang berebut2 nak meniupnya... so kena ulang beberapa kali ler bagi bebudak tu puas hati tiup lilin..

Itu sajalah gambar2 yg ada............ Lepas2 makan kek.. dorang pun pegi ke Klang pulak umah angah.. mlm tu juga blk semula ke Keratong..

Oklah.. dah makan kek yg lemak2 berkrim yg menggemukkan tu.... kita makan ler pulak bagel yg ala2 untuk orang diet ni...
Betul tau.. kalau sapa2 yg tengah diet tu memang elok ler makan bagel ni.. sebenarnya ada byk resepi bagel yg aku jumpa dari internet.. tp aku berkenan bagel yang ada oats... tu pasal aku kata sesuai utk orang yg sedang berdiet..

Bagel ni pd aku.. rasanya takde apa yg menarik pon.. kekekeek.. saja jer nak mencuba.. tak cuba tak tau.. Anak2 tak makan sangat pun.. cuma Dini jer cubit sikit masa baru lepas masak.. Haziq langsung taknak.. takot agaknya nampak ada poppy seed tu.. hubby pulak aku memang tak offer pun.. kekeke.. sebab aku tau dia mesti tak suka punya.. so yang mengabihkannya akulah..hehe.. dok ulang sebagai sarapan cicah ngan neslo.. tapi.. memang bagus tau bagel tu sebab takde campuran minyak.. kalau ada pun sangatttttlah sikit.... mengenyangkan & kaya fiber (dari oats)...
Byk lak menceceh.. mentang2lah semalam FP meragam.. so hari ni episod balas dendam gamaknya.. JOM TENGOK

Quote:
HOMEMADE BAGELS (MaDiHaA buat setengah resepi saja.. dpt 6 ketul )
Source : cooksrecipes.com

Ingredient :
3 tablespoons granulated sugar
2 (1/4-ounce) packages active dry yeast or 5 teaspoons
2 teaspoons salt
1 cup all-purpose or bread flour
1 cup quick-cooking oats, finely ground (use blender or food processor)
1 1/2 cups warm water
2 1/2 cups all-purpose or bread flour
1 large egg, beaten

Method:

Combine sugar, yeast, salt, first addition of flour and oatmeal in a large bowl.
Add warm water (105° to 115°F); mix with an electric mixer on low speed until blended. Mix on high speed for 3 minutes, scraping bowl often.
Gradually add remaining flour to make a stiff dough. Knead on a floured surface for 10 minutes or until smooth and elastic. Shape into a ball; place in a greased bowl, turning once to coat the top. Cover and let rise in a warm place for 1 hour or until doubled in bulk.
Punch down; rest dough for 15 minutes. Divide into about 12 portions; shape into 2-inch balls. Cut a hole through center of each using a hole cutter or pierce each using the handle of a wooden spoon to form rings. Place rings onto a baking sheet; allow to rise for about 30 minutes. Preheat oven to 375°F. Line a baking sheet with parchment paper and set aside.
Meanwhile, bring a large kettle of water to a boil. Simmer bagels, two or three at a time, for about 2 minutes on each side. With slotted spoon, remove from boiling water; place on prepared baking sheet; brush with beaten egg*. Repeat with remaining bagels; bake for 25 to 30 minutes at 375°F or until golden brown. Cool on wire rack.
Makes 12 bagels.

*At this point, if using toppings, sprinkle them over bagels. Poppy seeds, sesame seeds or coarse kosher salt are some of the more traditional toppings, but oatmeal, garlic or onion flakes or crushed red pepper are not unheard of.


Antara contoh gambar bagel yg terjumpa dari internet...

Photo credit to : tammysrecipes.com


Photo credit to : videojug.com

Bandingkan dengan bagel yang aku buat... agak2 jadik dak Huduh benor rupa bagel ni kan...


Sehingga jumpa lagi.. t.kasih


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net