Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 11-Aug-2010 05:24 Email | Share | Bookmark
Bila Ramadhan Menjelma.. Tiba2 Rasa Rindu Kampong Halaman...

 
 
 
 
Salam Ramadhan buat semua....

Hari ni hari pertama umat Islam menunaikan ibadah puasa... Rasa bersyukur sangat2 kerana masih diberi nafas untuk menikmati keindahan berpuasa di bulan Ramadhan pada tahun ini.... tahun depan belum tentu lagi kan.. Maka dengan itu.. marilah kita melakukan ibadah puasa & juga amalan2 iringannya yang lain kerana bulan Ramadhan ini terlalu byk 'bonus' yang tersedia untuk kita sama2 rebut untuk 'bekalan' di 'sana' kelak..

Sejak aku belum berkahwin lagi.. bila tiba bulan Ramadhan pasti aku akan luangkan masa untuk pulang ke kampong halaman untuk bersama2 berpuasa dengan keluarga... Nostalgia & kenangan indah berpuasa semasa zaman kanak2 & remaja bersama ayah, ma & adik beradik itulah yang mendorong aku untuk pulang berpuasa di kampong.. suasananya tak sama dengan di bandar... sebab tu.. seboleh2nya nak juga balik kampong walaupun cuti cuma 2 hari... Sejak berkahwin ni.. nampaknya.. aturcara pulang ke kampong berpuasa dengan keluarga terpaksalah diselang selikan dengan kampong mertua pula... barulah adilkan.. Giliran yang kami praktikkan.. jika tahun ini giliran beraya di kampong aku.. kami akan pastikan akan pulang berpuasa di kampong suamiku... dan begitulah seterusnya pada tahun hadapan.. giliran beraya di kampong suami.. maka kami akan luangkan masa dlm bulan puasa akan pulang ke kampong aku untuk berpuasa..

Oleh kerana terlalu rindukan kg halaman... aku dah merajinkan diri mengedit gambar2 suasana kat kg yang aku ambil masa aku balik kampong tak lama dulu... tak dapat balik.. dapat tengok gambar kg pun jadilah kann...

Gambar2 ni.. gambar2 yang aku ambil dari depan rumah... ini pohon kelapa jiran depan rumah


Pohon 'ceri Malaysia' dah begitu meninggi...


Kat sini pun ada sepokok lagi... traktor tu byk kenangannya.. digunakan sejak arwah ayah masih ada terutama dlm kerja2 membajak kebun semasa arwah berkebun cili, sayur & lain2 lagi... tentu masih ada yang ingat cerita yg pernah aku masukkan pasal XPDC menjaring ikan tak lama dulu.. Inilah dia traktor yg digunakan.. Sampai sekarang traktor tu masih elok.. cuma jarang2 digunakan.. Biasanya ma guna untuk XTVT meracun kebun sawit, membaja dan sebagainya... Buat kerja tu pun.. ma buat dengan Dee aje.. alhamdulillah.. ma masih sihat & kuat


Gambar2 ni pulak.. antara yang ma tanam kat tepi rumah... cuma pokok kobis tu jer gambar yang aku dpt dari MMS adik ipar aku Tasya. Dia tanam kobis tu kat tepi rumahnya..


Itu ajelah kot entry untuk hari ni... entry masak2 lain kali ye...

Jumpa lagi..


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net