Ibu Dini, Haziq & Alin's FotoPages

By: Ma DiHaA

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 20-Dec-2010 06:47 Email | Share | Bookmark
Kami Masuk Kebunnnn...!!

 
 
 
 
 
Assalamualaikum...

Alhamdulillah.. hari ni ada juga masa terluang jadi bolehlah update lagi FP kesayangan ku ini.. hehehe...

Kali ni hanyalah kisah kami waktu balik kampong ku pada 27hb November 2010 yang lalu. Kalau diikutkan ada satu lagi entry yang lebih awal dari tu.. tp sebabkan gambar2 dalam handphone cik abang belum sempat nak bluetooth.. jadi aku update jelah gambar yg ada dlm hp aku ni...

Kami pulang ke kampong sebab nak melawat tokma yg khabarnya jatuh kat dapur pagi raya korban yg lalu. Risau tu memang risau bila dengar ma jatuh & tak boleh berjalan masa tu.. tapi disebabkan tanggung jawab hubby menjaga pekerjanya kerana bosnya melancong ke China selama seminggu.. jadi terpaksalah kami tunda untuk balik ke kampong. Hubby pulak cutinya dua minggu sekali.. bertambah susahlah nak cuti.. Lagipun ma kata tak usah risau sangat sebab tidaklah serius sangat & takde membabitkan patah & sebagainya... mungkin tersalah urat ataupun otot2 cedera sebab itu tak boleh berjalan. Adik dah bawak ma ke klinik & berurut.. jadi kami pun ambil keputusan utk balik minggu hubby cuti & ambil ektra cuti sikit sebab nak tolong adik2 membaja kelapa sawit. Tau2 bila balik.. ma cakap adik2 dah habis pun membaja.. hehehe.. kebetulan angah dah lama balik ke kampong sebab cuti sekolah, jadi bolehlah dia pegi membaja dengan adik2 yg lain.. Dah angan2 aku nak tolong ma membaja kat kebun.. dah rindu sangat2 nak masuk kebun.. alhamdulilah.. dpt juga masuk kebun bila ma cakap nak tengok budak2 indon buat kerja.. jadi aku pun follow ler dengan anak2.. Kakak Dini je tak ikut sebab tak dibenarkan.. kalau ikut nanti habis semua anak2 sedara yg lain nak ikut.. hehehe... Oh ya.. masa kami balik tu.. alhamdulillah.. ma dah boleh berjalan seperti biasa.. syukur takde apa yg serius..

Kami masuk kebun dengan pajero ma.. ma drive.. aku tukang amik gambor.. hehe.. Haziq & Alin excited dpt masuk kebun.. lagi2 bila terjumpa banyak kumpulan lembu2 yg sedang meragut rumput di sepanjang jalan... lembu2 tu semua orang yg punya.. kami takde lembu.. cuma ada kelapa sawit aje...

Gambar yg bawah sebelah kiri tu dah masuk kebun ma dah tu..


Masa kami masuk kebun tu.. pekerja2 Indon tengah buat kerja. Ma sesaja datang buat pemeriksaan... maklumlah.. kalau tak chek budak2 tu buat kerja tak betul sangat.. buah peroi banyak yg ditinggalkan sebab malas nak kutip.. bila tuan ada barulah nak buat kerja elok sikit.. huhu... Kebun ini adalah bekas kebun yg arwah ayah & ma usahakan dengan tanaman sayur2an, jagung & tembikai semasa arwah masih ada dulu. Beberapa tahun sebelum arwah meninggalkan kami.. sempat dia penuhkan kebun ini dengan kelapa sawit.. alhamdulillah.. sekarang ma tak payah susah2 bermandi peluh macam dulu lagi nak mencari rezeki... manakala kebun Felda pula ma serahkan pada Felda untuk projek tanam semula.. jadi tak perlu nak fikir2 pasal kebun Felda.. semua Felda uruskan.. Skrg ni pun dengar khabar pokok dahpun keluarkan hasil..


Anak2 begitu teruja tengok buah2 sawit yang berwarna terang tu... Maklum.. jarang2 dapat tengok buah kelapa sawit dari dekat.. Kalau ibu dulu.. masa sekolah rendah tu dah boleh tolong ma dan ayah kutip buah relai.. hehehe... Masuk je sekolah menengah.. dah gagah tolong angkat buah yg bertandan2 tu ke dalam kereta sorong... hehe.. semua tu kenangan manis belaka...



Dah penat meronda dalam kebun.. berehat atas pangkin tak jauh dari kolam (dulu kolam ni arwah ayah guna sebagai sumber untuk menyiram sayur & untuk meracun.. dulu airnya jernih.. tp skrg dah kotor.. tapi ada banyak ikan kat dalamnya... selain ikan ada jugak lintah.. kekekeke.. ) Mula2 cadangnya nak tunggu lah sampai lori masuk untuk angkat sawit tu.. tapi tunggu punya tunggu dah hampir pukul 3 pm enjin lori pun takde dengar.. Sebabkan perut dah mula berkeroncong walaupun dah makan bekalan goreng pisang yg dibeli sebelumnya.. kami pun baliklah dulu....


Terima kasih sudi melayan cerita2 santai kami di kebun... insyaAllah ada masa nanti update lagi xtvt kami di kampong...

Sekian dulu untuk kali ini...... panjang umur berjumpa lagi

Untuk resepi2 terkini.. sila klik Dari Dapur MaDiHaA



Since 11th Jan 2010, 12.01 pm
THANK YOU TO ALL VISITORS..
PLEASE COME AGAIN



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net